• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Bedre rådgiver i praksis

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Evnen til at skifte perspektiv. Et fælles sprog. En ny lyst i teamet til at være ambitiøs. Det er tre konkrete ting, som rådgivere typisk tager med ud af en praktisk workshop, hvor vi sætter fokus på, hvordan de kan blive bedre rådgivere for deres øverste ledere.

26. februar 2020

Der har aldrig tidligere været så store krav til topledere om at kommunikere klart og engagerende både internt og eksternt. Det skaber nye muligheder for de kommunikationsafdelinger, der rådgiver de øverste ledere, men det stiller også nye krav.

Vi har gennem de sidste 12 måneder gennemført workshops med kommunikationsteams og -afdelinger, der ønskede at styrke kommunikationsrådgivningen af deres ledere. Vi har samlet nogle af Anders Monrad Rendtorffs erfaringer fra disse workshops her.

Hvad er anledningen til en workshop om toplederkommunikation?

De fleste kommunikationschefer eller -direktører kontakter os, fordi deres interne kunder er blevet ret dygtige og begynder at efterspørge mere rådgivningstunge løsninger ved siden af de klassiske kommunikationsprodukter. Det gælder både kommuner og private virksomheder. Med andre ord mærker de et pres for, at afdelingen skal udvikle sig for at matche de nye krav. I nogle organisationer er det vigtigt for hele afdelingen, mens andre finder, at det blot er en gruppe rådgivere, der har behovet. Det sidste gælder typisk i større kommunikationsafdelinger med 15 eller flere medarbejdere.

Hvilke overvejelser om toplederkommunikation møder du på disse workshops?

Generelt er kommunikationsrådgiverne ret bevidste om deres rolle, og hvor vigtig toplederkommunikation er blevet. Samtidig oplever jeg en ganske stor ydmyghed. For de fleste har reelt blot megen erfaring. Men de mangler konkrete værktøjer og metoder, og de føler, at de famler. Det står i modsætning til den klassiske producentrolle, hvor man typisk er eksperten inden for kanalerne.

Man ved, hvordan man skal sælge en historie til medier, hvordan man laver relevant SoMe-indhold med videre. Men skal rådgiverne være mere opsøgende, skal de have mere indsigt i forretningen, og skal de navigere mere selvstændigt i organisationen, ja, så er der flere, der oplever, at de er usikre. Man ved bare, at det er vigtigt. Og det er jo et ret godt udgangspunkt for at udvikle sig.

Hvad har rådgiverne nemt ved? Og hvad er svært?

Alle rådgivere, som vi har arbejdet med de sidste par år inden for dette område, har nemt ved at forstå nogle enkle koncepter og kan sagtens ”se lyset”, når de får sat ord og et sprog på en ofte ubevidst praksis. Samtidig er det jo svært for os alle at ændre vaner. Det er faktisk mit indtryk, at et flertal straks efter en workshop kan justere deres adfærd en lille smule, og fordi det har en effekt, oplever de, at de hurtigt bliver bedre rådgivere. Det skaber en positiv spiral. Resultatet kan være større bevidsthed om værdien af at arbejde med et internt netværk. Det kan være en større interesse for at forstå forretningen. Og det kan være det helt enkle at øve sig i at skifte perspektiv. Hvordan ser verden ud fra min topleders perspektiv?

Hvad synes deltagerne er mest interessant at diskutere?

Det skaber fantastisk stor værdi, når kommunikationsrådgiverne får et fælles sprog og referenceramme. På én gang bliver det muligt at tale om det samme på samme måde. Og på et højere niveau end før. Det er helt tydeligt, at det er refleksionen over adfærden i hverdagen, der er mest spændende, det mest relevante. Og det sjoveste.

Hvad tager deltagerne typisk med ud af en workshop?

Jeg har oplevet, at der typisk er tre ting, som deltagerne tager med hjem efter blot et par timers workshop. Dels sproget i sig selv. Nu kan man tale om det. Så er det en lille håndfuld enkle modeller, som man direkte kan anvende. Og endelig det måske mest centrale: Motivationen. En ny lyst og energi til at være ambitiøs på sin rådgivningspraksis, nu hvor det komplekse er blevet gjort mindre kompliceret at arbejde med.

Vil du vide mere om det, vi arbejder med inden for lederkommunikation? Så tag et kig på denne artikel: Der er ingen plan for toplederkommunikation, eller tag fat på mig for at høre mere om workshop-formatet.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikationKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér