• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople
Forstå psykologien bag influencer marketing, og skab et bedre resultat

Forstå psykologien bag influencer
marketing, og skab et bedre resultat

by Michala Bro Poulsen

Konsulent
+45 22 65 51 67
michala@relationspeople.dk

Influencer marketing spiller direkte ind i den måde, vores hjerne er skruet sammen på. Derfor har influencer marketing en unik mulighed for at påvirke forbrugere sammenlignet med andre markedsføringsdiscipliner. Når du forstår psykologien bag influencer marketing, kan du som virksomhed benytte drivkræfterne til at skabe den mest overbevisende kommunikation og opnå et bedre resultat. Her er videnskabens svar på, hvorfor influencer marketing virker.

24. marts 2021

90 procent. Så mange mener, at influencer marketing er en effektiv form for markedsføring ifølge en ny undersøgelse af Influencer Marketing Hub. Men for at forstå influencer marketing og dets succes skal vi forstå menneskelig adfærd. Brugen af psykologiske principper er ikke nyt inden for markedsføring. Nøglen til at få succes med marketing er nemlig at forstå, hvordan og hvorfor forbrugere tænker og agerer, som de gør. Men inden for influencer marketing spiller det en særlig rolle. Hele omdrejningspunktet er nemlig psykologi.

Langt de fleste af os traver rundt i en naiv bevidsthed om, at vi altid er i stand til at træffe logiske, rationelle og velovervejede beslutninger. Men det gør vi ikke. Tværtimod. Faktisk bliver vi i langt højere grad påvirket af følelser, stimuli og vores omgivelser. Derfor er vi ifølge Daniel Kahneman, psykolog og forfatter til Thinking, Fast and Slow, dybt afhængige af psykologiske illusioner, også kendt som kognitive biases og heuristics. Simpelthen fordi de gør vores hverdag, informationsbehandling og beslutningstagen nemmere. Og det er netop disse, der er årsagen til, at influencer marketing virker. Men hvordan opstår de overhovedet?

Influencer marketings succes, forklaret af videnskaben

Daniel Kahneman opdeler hjernen i to dele. Forestil dig, at der i den ene halvdel hopper en energisk og ivrig hare rundt, der næsten ikke kan holde sig i ro. Det er System 1. Her tænker vi hurtigt og ubevidst, da vi ikke har nok mentale ressourcer til at være bevidst om alt, fordi vi konstant er omgivet af sanseindtryk, tanker, beslutninger og følelser. Heri ligger System 1s svaghed, da det sommetider ”begår fejl” ved at reagere ud fra ubevidste signaler, nemme løsninger og ikkeeksisterende mønstre. Derfor opstår de såkaldte kognitive biases og heuristics. Heuristics beskriver vores mentale genveje, der hjælper os til at træffe beslutninger hurtigere. Biases er derimod irrationelle systematiske fejl/mønstre, hvor man afviger fra normen eller rationaliteten under vurderinger og beslutningstagen.

Forstå psykologien bag influencer marketing, og skab et bedre resultat

I den anden halvdel af hjernen snøvler en skildpadde sig frem, der tager sig god tid uden at forhaste sig eller lade sig stresse. Dette er System 2. Her tænker vi langsomt og kognitivt, hvor vi træffer bevidste og rationelle beslutninger på baggrund af beregninger, sammenligninger og regler. Og det kræver både koncentration og opmærksomhed, hvilket vi ikke har meget af. Derfor træffer vi cirka 95 procent af vores beslutninger, fordi vi er så dybt forankrede i System 1, selvom vi helst vil beskrive os selv ud fra System 2. For når alt kommer til alt, så er vi hulemennesker, blot i bedre beklædning.

Nu har vi fået kortlagt vores hjerne og dens måde at fungere på. Men vi skal helt ind i sindet for at forstå influencer marketings succes, så lad os se nærmere på de psykologiske grunde til, hvorfor influencer marketing egentlig virker.

Vi vil alle sammen være en del af flokken

Ønsket om at høre til og være en del af flokken er en evolutionær proces, vi kender som cultural conformity. På sociale medier ses det ved, at vi oftest følger influencers, der deler samme værdier og interesser som os selv. Og når influenceren, vi identificerer os med, reklamerer for et produkt eller brand, er vi derfor langt mere tilbøjelige til at købe produktet for at passe ind. Men faktisk skyldes det i lige så høj grad, at vi ser en handling som mere acceptabel, når andre gør det samme. Denne tendens er kendt som social proofing. Således bliver de influencers, vi følger, en form for rollemodeller, som vi søger at tilpasse vores adfærd efter. Og dette hænger sammen med vore sociale identitet.

Vi føler os personligt tilknyttede til influencers

En af influencer marketings helt store fordele er den menneskelige relation. Vi føler os tæt på en influencer, da de deler ud af deres personlige liv på samme måde, som en ven ville gøre det. Og herigennem opstår der et parasocialt forhold mellem influencer og følger. Samtidig sker der en halo effekt, hvor følgerne nærmest føler sig forpligtede til at følge med i alt, hvad influenceren foretager sig. Der opstår en gensidighed, kendt som reciprocity bias. Her afføder det parasociale forhold et instinkt i forbrugeren om at ville hjælpe influenceren fx ved at like et opslag eller bruge influencerens rabatkode.

Jo mere, jo bedre

Med sin unikke evne til at påvirke os kan en influencer skabe et behov, der enten befinder sig latent i underbevidstheden eller er velkendt. Her beskæftiger vi os med familiarity principle, hvor du vælger noget, fordi det virker velkendt. Eller mere exposure: princippet om, at jo flere gange du bliver eksponeret for noget, jo mere tilbøjelig er du til at kunne lide det. Og her har influencer marketing en kæmpe fordel, da det primært foregår på sociale medier, hvor hele 78 % af danskerne bruger sin tid dagligt. Det er ikke for sjovt, at vi kalder vores samfund Head Down Generation, vel?

Too much information

Derudover kan influencer marketing mindske vores informationssøgning, når et behov opstår, ligesom vi ikke har samme behov for at søge information om alternative produkter. Med andre ord kan influencerens anbefaling reducere information overload og choice overload takket være sin opfattede ekspertise og troværdighed. Og det er altså meget belejligt for nutidens forbruger, der konstant bliver bombaderet med information og valgmuligheder. Hvem havde troet, at influencers skulle være vores digitale livreddere?

Vi kan altså ikke komme uden om, at influencer marketings force ligger i de psykologiske principper, som andre medier ikke kan levere. Vores hjerne er simpelthen skabt til at acceptere influencer marketing. Og vi må acceptere, at vi er irrationelle væsner. I hvert fald det meste af tiden. Og det er derfor, influencer marketing virker. Det meste af tiden.

Er du mere interesseret i influencer marketing? Så læs artiklerne Skal jeg bruge mit marketing budget på influencer marketing eller Planet Nusa: Samarbejde med influensers river varerne af hylderne

Tilmeld nyhedsbrevMichala Bro PoulsenArtiklerInfluencer marketingPublic relations
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.
Event
Morgenbriefing: Sådan opbygger du et stærkt ambassadørprogram
Influencer marketingTræning
AFHOLDT - Kom til morgenbriefing torsdag den 7. april, når vi mødes i Pandahuset i ZOO til inspiration om ambassadørprogrammer.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.
Artikel
Månedens profil: Pandora
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Vita Clausen, der er PR og Influencer Director hos smykkevirksomheden Pandora, har særligt fokus på troværdigheden i samarbejdet med influencere. Hun har lagt strategien for det, der i dag er et verdensomspændende ambassadørprogram, som ud over at forbedre salgstallene også giver øget tillid og loyalitet til smykkebrandet.
Artikel
Månedens profil: True Gum hitter på TikTok
Influencer marketingPublic relations
True Gum-rejsen startede i en lille lejlighed i København, og på bare fire år er virksomheden vokset til en succesfuld dansk producent af plastikfrit tyggegummi. Missionen er at positionere sig hos de unge klimabevidste forbrugere, og TikTok er blevet vejen dertil.
Artikel
Kreatør-økonomien er landet – og den buldrer derudad
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Kreatør-hvafornoget? Det, vi tidligere beskrev som influencerøkonomien eller influencermarketing, er internationalt set udvidet som begreb til kreatør-økonomien. Flere og flere influencere foretrækker at identificere sig som kreative content-udviklere snarere end udelukkende influencere. En ny rapport kortlægger kreatør-økonomien.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér