• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople

Skal jeg bruge mit marketingbudget
på influencer marketing?

Sofie Desmareth Riemann

Direktør og partner
+45 22 65 51 34
sofie@relationspeople.dk

Nej, det skal du ikke. I hvert fald ikke, hvis du aldrig har overvejet pointerne i denne artikel. Influencer marketing er en kanal i dit samlede marketing-miks, behandler du den på lige vilkår?

25. oktober 2020

Influencer marketing er så modent som begreb nu, at det er tid til en alvorssnak om, hvordan du bruger dit marketingbudget. Det er nok de færreste, der stadigvæk sender en goodiebag af sted og regner med tilfældig omtale hist og pist, men vi ser desværre stadig, at influencer marketing bliver en løsrevet og måske enkeltstående indsats.

Udfordringen med denne tilgang er, at din virksomhed får væsentlig mindre ud af indsatsen fordi mængden af content vokser på alle platforme. I en nylig undersøgelse blandt 4.000 marketing-professionelle udarbejdet af den amerikanske influencer portal Influencer Marketing Hub svarer 84%, at de har øget deres content output i løbet af de seneste to år. Og det svarer meget godt til det, vi oplever blandt vores kunder her i Danmark. Det betyder samtidig, at der virkelig skal noget til for at trænge igennem lydmuren blandt alt det content, der er derude.

Ormemodellen – er det også din virksomhed?
Når virksomheder arbejder med influencer marketing, oplever vi typisk, at de starter med at blive nysgerrige på redskabet fordi der er så meget hype omkring det. Den naturlige næste slutning er ’vi skal have nævnt vores produkt noget mere, så vi sender vores produkter til nogle influencers’.

Efterfølgende vil flere måske sidde tilbage med en ok oplevelse af at være blevet nævnt (hvis man er så heldig), men så forsvinder indholdet igen fra de sociale platforme. Og man har måske ikke solgt mere eller fået en oplevelse af bedre awareness. Den proces er illustreret med ’ormemodellen’ herunder.

Så ud over, at den beskrevne indsats har været en spinkel, enkeltstående stemme i et meget stort brølende kor, så går virksomhederne altså glip af:

  • en større sandsynlighed for at nå målgruppen med budskaberne
  • en mere sammenhængende og konsistent brand-forståelse
  • muligheden for at udbygge content på egne kanaler og skabe en reel content-platform, som bliver ved med at generere leads og salg

Jo flere gange vi siger budskabet i forskellige variationer, jo bedre
Det er ikke raketvidenskab, men vi får mere ud af investeringen, når vi puljer vores indsatser – og det gælder egentlig alle marketing- og kommunikations-discipliner.

For rigtigt at opnå synergi så kræver det til gengæld et samarbejde på tværs af kommunikation, marketing og salg internt i virksomhederne. Og det kan stadig være en større udfordring for mange, selvom der er sket en positiv udvikling netop på dette område de seneste år.

Samtidig kræver det også overvejelser over, hvad en influencer-indsats kan bidrage med i et kampagne-setup. Hvilken del af målgruppen når I gennem influencerne? Står output mål med investering – også sammenlignet med, hvad I ellers kunne have gjort med andre marketingredskaber? (få tips til at evaluere indsatsen her) Og skal indsatsen skabe salg eller awareness? Det kræver med andre ord et overblik over og en indsigt i alle din virksomheds marketing-kanaler og et præcist kendskab til målgruppen.

Når du har dette overblik, så kan vi tale om, om det giver mening at anvende dit budget på influencer marketing. Og det er vel i virkeligheden ikke så meget anderledes end andre marketingkanaler. Du ville heller aldrig købe en outdoor-reklame på Rådhuspladsen uden at vide, hvad du ville opnå med den – eller ville du?

Vil du vide mere om, hvordan du får mere ud af din influencer-aktivering gennem data, så læs med her.

Tilmeld nyhedsbrevSofie Desmareth RiemannArtiklerInfluencer marketingPublic relations
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Case
Nordisk leadbureau for stor produktlancering
Public relations
RelationsPeople blev valgt af Samsung til at være nordisk leadbureau for en stor produktlancering.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Case
Formidling af kompleks teknologi i samarbejde med globalt brand
Corporate BrandingKampagnerPublic relations
Den sydkoreanske tech-gigant, Samsung Electronics, havde et ønske om at udbrede kendskabet inden for NFT-teknologi i Danmark. RelationsPeople tog udfordringen op og konverterede en kompleks teknologi til et samtaleemne i øjenhøjde ved hjælp af flere kommunikationsdiscipliner.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér