• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Onboarding: Fire tips til at få
nye medarbejdere godt ombord

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Den første arbejdsdag er også den første test af employer brandet. Lever virkeligheden op til de forventninger, som stillingsopslag, karrieresite og rekrutteringsforløb har bygget op? Her får du fire tips til programmet, der skal byde den nye medarbejder velkommen.

Den 31. maj 2021

 

Det første indtryk er ofte det, man husker. Og det er blandt andet grunden til, at vi hos RelationsPeople om muligt interviewer nogle af de nystartede medarbejdere hos vores kunder, som en del af arbejdet med at rådgive om employer branding. Hos de nyankomne står indtrykket af arbejdspladsen nemlig skarpt, og her har man som arbejdsplads et vigtigt kontaktpunkt med mulighed for at tage godt imod det nye medlem af fællesskabet og lægge et solidt fundament for relationen. Derfor er onboarding en vigtig disciplin. Her får du fire tips til, hvordan du tager godt imod den nye på holdet.

 

  1. Tal til de grundlæggende psykologiske behov

Møderækken gennem de første dage, personalehåndbog, velkomstbrev, buddy-ordning, blomster, fællesmorgenmad og alle de andre elementer, der kan indgå i onboarding, kan med fordel afspejle tre psykologiske behov, vi alle har i forhold til at trives på en arbejdsplads: autonomi, forbundethed og mestring. Autonomi handler om indflydelse og medbestemmelse i alt fra planlægning af arbejdstider til løsning af den enkelte opgave. Altså at man som medarbejder oplever at have styring med sin egen arbejdsdag. Den næste dimension er forbundethed, og den handler om, at medarbejderen har behov for at føle sig forbundet med kollegaer, ledere og med virksomhedens identitet, eksempelvis gennem et appellerende purpose. Medarbejderen har brug for sociale og faglige relationer i virksomheden. Her kan onboarding hjælpe den nye medarbejder med at slå fast, hvem der er nærmeste samarbejdsrelationer, sørge for en tæt kontakt til nærmeste ledere og med at tydeliggøre rollerne på projekterne. Den sidste dimension er mestring og handler om, at medarbejderen har behov for at føle sig brugbar. Har man de nødvendige kompetencer og et tilstrækkeligt fagligt niveau? Her kan onboarding hjælpe med at forventningsafstemme, præsentere mulighederne for faglig udvikling og give god feedback på de første opgaver. De tre dimensioner er vigtige for employer brandet, og det kan være nyttigt at skele til dem i arbejdet med at planlægge onboardingen.

 

  1. Den nærmeste leder skal i spil

Karrieresite, film og lækre materialer er faste ingredienser i mange employer brands, men det er for medarbejderen mere afgørende, at nærmeste leder er nærværende, når først kontrakten er skrevet under. De fleste har behov for at få afstemt roller, kompetencer, ansvar, resultater og udvikling. Ikke mindst når man er ny i jobbet. Derfor har HR og kommunikation en vigtig opgave i at finde den rette balance mellem den lækre massekommunikation, der trækker nye kandidater til, og den nære ledelseskommunikation, når medarbejderen lander i virksomheden. Tæt kontakt til nærmeste leder med hyppige tjek-ind-møder, forventningsafstemning og feedback bør udgøre et fast spor i programmet. HR og kommunikation kan gøre det lettere for den enkelte leder ved udvikle templates og tjeklister – og ved at følge op med evaluering.

 

  1. Relevans og timing bør styre planlægningen

Det er mentalt krævende at stemple ind på en ny arbejdsplads. Hvor er printeren, hvad hedder folk, og hvordan griber jeg den første præsentation an? Der er stor risiko for, at al den information, der rammer medarbejderen i løbet af de første dage, drukner i mængden. Derfor er relevans og timing afgørende. Hvis programmet for den første dag tørner sammen med it-politikken, personalehåndbogen, rundvisning på etagen og en-til-en-møder, så giver elementerne ikke udbytte. En preboarding-hilsen fra en leder, om at ’vi glæder os til at se dig snart’, skal ikke blandes med eksempelvis it-politikken og personalehåndbog. I stedet kunne it-politikken passende komme, når medarbejderen får sin computer. Opgaven her er at dosere delene i programmet og placere hver enkelt del i et forløb, hvor det er mest relevant.

 

  1. Show it don’t tell it

Det er en klassisk læresætning i journalistikken, men også et godt pejlemærke i mødet med en ny arbejdsplads. En kultur skal opleves, ikke læses eller fortælles. Et fladt hierarki oplever man ved at møde den øverste leder, en inviterende kultur kan være blomster på bordet og fælles morgenmad. Er velkomstpakken med adgangskort, computer og telefon klar, og er der en buddy til at hjælpe medarbejderen godt igennem de første uger? Værdier kan man typisk læse om i et afsnit i personalehåndbogen, men der ligger en vigtig formidlingsopgave i at folde værdierne ud som oplevelser i velkomstforløbet.

Hvad fortæller den nye medarbejder om arbejdspladsen i familie og netværk? Husk at det netop er indtrykket af de første oplevelser på den nye arbejdsplads, man deler videre.

 

Hvis du vil vide mere, kan du også læse: Onboarding: Når dit employer brand rammer virkeligheden

Er du nysgerrig på flere indsigter om employer branding, kan du hente vores artikelsamling om netop dette gratis via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér