
Månedens profil: Plantorama
Vi kickstarter vores nye månedsprofil med Heidi Kørner Bjørn, der er SoMe Manager hos havecenterkæden Plantorama. Vi har talt med Heidi om, hvad der bliver de vigtigste prioriteter for 2020, og hvor hun mener, at influencer marketing er på vej hen.
Den 18. februar 2020
Heidi Kørner Bjørn har sin daglige base i Aarhus, hvor hun er ansvarlig for Plantoramas Instagram, Facebook og nyhedsmails, så hvis du får nyhedsmailen fra Plantorama, så ’kender’ du måske allerede Heidi lidt. Heidi er også ansvarlig for oplæring og udvikling af de 11 SoMe-ansvarlige, som sidder i hvert af de 11 centre i Danmark, samt at sætte retningen for brandet på kanalerne.
Hvad bliver dine vigtigste prioriteter i 2020?
”Vi kommer til at fokusere endnu mere på influencer-samarbejder, og på at få Instagram mere i spil på websitet. Eksempelvis ved at implementere de Instagram billeder, hvor Plantorama er tagget, ind på websitet. Det har stor værdi for os at se vores produkter omtalt og stylet i kundens hjem, det skaber inspiration til potentielle kunder og giver samtidigt den bedste anmeldelse af produkterne.
Et andet fikspunkt for 2020 er at få flere nyhedsmailsmodtagere og få beriget de eksisterende profiler, så vi herved kan personificere vores budskaber. Alle kampagner er planlagt for året og målet er at skabe en rød tråd igennem det hele og få alle kanaler i spil.
F.eks. varmer vi op til vores kommende event Orkidémarked med en kampagne på de sociale medier, hvor man mod at afgive sin e-mailadresse kan skrabe sig til at vinde en orkidé, der afhentes i nærmeste center. Det er ret populært, og denne type gamifications kommer vi til at lave mere af, så vi får bundet en sløjfe på kampagnerne og får aktiveret flere kliks gennem kanalerne til produkterne.”
Hvorfor er influencer marketing interessant for Plantorama?
”Helt grundlæggende er det fordi, vi kan nå bredere ud, og det giver et andet resultat, når vi ’låner’ influencernes publikum. Vi kan også nå ud til nogle målgrupper, som kan være svære at nå på andre måder, og så er det mere uforpligtende indhold end fx en nyhedsmail. Det kræver mindre engagement fra målgruppen, og det kan være med til at skabe en interesse for vores brand.
Instagram er særligt god til at ’modne’ den del af målgruppen, som endnu ikke er flyttet i hus (som er vores kernemålgruppe) – du kan sige at få dem ind i den øverste del af marketing-tragten, så vi har det bedste fundament at bygge videre på og vokse sammen. Og så hjælper det, at vi har nogle produkter, der er efterspørgsel på, og som let matcher med indholdet hos mange influencere.”
Hvad vægter du højest, når du laver influencer-samarbejder?
”At arbejde med nogen, hvor der er et match, de skal være reelle kunder. Troværdigheden er altafgørende, og vores produkter skal passe ind i influencerens univers.”
Hvornår er det en succes for jeres forretning at bruge influencer marketing?
”Der er flere indikationer, men nogle af de vigtigste er, at influencerens content med vores produkter klarer sig bedre end andre brands. Det er en god retningsgiver. Og samtidig at de vil vores produkter, og at vi kan fornemme, at de synes opgaven er fed. Naturligvis også at vi når bredt ud og får højt engagement.”
Hvor mener du, at influencer marketing er på vej hen?
”Tilgangen har jo fået nogle hug, men uanset hvad der bliver sagt, så er det kommet for at blive. Disciplinen skal selvfølgelig finde sit naturlige leje.
For Plantorama er influencer marketing med til at give en troværdig oplevelse af brandet. Jeg er stadig meget begejstret for den personlige relation, som influenceren giver os og deres brugerinddragelse og dialog med målgruppen. De længerevarende relationer gør også, at vi sammen udvikler os fra gang til gang.”