• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Hvad koster et dårligt employer brand?

af Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Markedsføring af produkter og services er efterhånden almen praksis i de fleste virksomheder, men der er stadig mange, der er tøvende, når det kommer til at markedsføre sig som arbejdsplads. Men der er mange gode grunde til at investere i sit employer brand.

26. august 2020

Denne artikel er skrevet sammen med Helle Børglum fra Børglum Kompetence.

De fleste virksomheder ved, at det kan betale sig at markedsføre sine produkter og services for at få dem afsat, men kan det også betale sig at markedsføre sig som arbejdsplads? Bonner det ud på bundlinjen, at man har brugt ressourcer på at udvikle en skarp employer value proposition og på at formidle den i virksomhedens forskellige kanaler? Det er gode og relevante spørgsmål, som vi ofte hører fra kunder, når de overvejer at gå i gang med at arbejde strategisk med employer branding. Svaret er: Ja, employer branding er investeringen værd. Se bare her:

Et dårligt employer brand koster mindst 10 % mere i lønposen

Undersøgelser publiceret i Harvard Business Review viser, at virksomheder med dårlig omtale som arbejdsplads i gennemsnit må hoste op med mindst 10 % mere i lønposen for overhovedet at få underskrevet en kontrakt – og så er det måske ikke engang med ønskekandidaten. I tal betyder det for en typisk funktionærløn i gennemsnit mere end 60.000 kroner om året pr. ansættelse og for specialister og ledere væsentligt mere.

Det er dyrt at nøjes med de næst- eller tredjebedste

Ambitiøse talenter og begavede specialister er ikke desperate for blot at få et job. Jobmarkedet er under stærk forandring, og vi bliver ikke længere mange år i samme stilling eller samme virksomhed. De dygtigste kandidater ved, at de er eftertragtede, og de er selv på jagt efter den arbejdsplads, der tilbyder den mest spektakulære oplevelse. Og det krav vil vi kun se stige i årene fremover. Hvis du ikke lykkes i dine bestræbelser med at overbevise topkandidaterne om, at virksomheden kan leve op til netop de krav, spreder det sig hurtigt, og de mest eftertragtede talenter går langt uden om dine stillinger. Tilbage står du med et ansøgerfelt bestående af de næstbedste eller i værste fald de tredjebedste. Det betyder et potentielt fald i produktion, niveau og mangel på innovation, med yderligere tab til følge. Beløbet vil naturligvis svinge fra virksomhed til virksomhed, men stillet over for spørgsmålet vil selv den mest genstridige direktion nok vedkende, at det har en pris ikke at have de bedste medarbejdere.

Ubesatte stillinger koster momentum og nedgang i produktivitet

Et dårligt employer brand kan forlænge den tid, det tager at besætte en ledig stilling. Hvad det koster er igen meget individuelt, men et stort amerikansk studie, der har sammenholdt 11 forskningsartikler af i alt 30 casestudier viser, at det koster virksomheder over en bred kam cirka en femtedel af en årsløn at udskifte en medarbejder. Det omfatter både nedgang i produktivitet i den periode, jobbet står ubesat, og omkostninger til at få den nye medarbejder i fulde omdrejninger. Der er tale om et gennemsnit, der også omfatter relativt simple jobs. Omkostningen er væsentligt større, hvis man kigger isoleret på specialister og ledende medarbejdere. Her kan den nemt løbe op i over 200 % af en årsløn.

En fejlrekruttering kan hurtigt koste i omegnen af 500.000 kr.

Og så er der de kolde facts om fejlrekrutteringer!

Forestil dig, at du allerede har accepteret ikke at få den bedste. Du ansætter en af de næste i rækken. Til overpris, for jobbet skal besættes NU! Bemærk, at de fleste først reagerer på en fejlrekruttering, når den pågældende medarbejder har overstået sin prøveperiode. Lønomkostninger og andre ydelser for 4-6 måneders ansættelse løber i sig selv op, men hertil kommer de omkostninger, der er ved at kollegaer og chefer har brugt tid på forberedelse, afholde interviews og teste kandidater samt træning og oplæring af den nye medarbejder. Randstad har estimeret, at det kan løbe op i 500.000 kr. at fejlrekruttere en leder eller en specialist. Hertil skal lægges den effektivitetspåvirkning fejlrekrutteringen har på kolleger i virksomheden og ikke mindst den negative påvirkning, det kan have på kulturen.

Et dårligt employer brand kan også koste betalende kunder

Endelig er der de potentielle afledte effekter af dårlig employer branding. Din kandidat er nemlig ofte også en potentiel kunde. Flyselskabet Virgin erfarede at 6 % af deres kandidater, der var tidligere kunder, boycuttede selskabet grundet en dårlig rekrutteringsproces. Det kostede Virgin 34 mio. kroner det år, hvilket svarede til deres samlede rekrutteringsbudget…

Dit employer brand er tæt forbundet til de produkter og ydelser, du sælger. Transparensen på de sociale medier ophæver barriererne mellem arbejdsplads og produkt. Du narrer ingen med en god tag line eller en smuk annoncetekst. Det er oplevelserne og erfaringerne, der tæller.

 

Denne artikel er del af en artikelsamling om employer branding. Er du interesseret i at vide mere, kan du hente artikelsamlingen ved at udfylde formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Hent artikelsamlingen her

Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
af Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag
af Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
Artikel
Artikelsamling om employer branding
Employer Branding
Udfyld nedenstående formular, og modtag link til artikelsamlingen
Artikel
Employer branding fra CEO’ens perspektiv: Sådan skaber du den gode arbejdsplads
af Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er grundlæggende to knapper at skrue på, når du skal skabe et godt employer brand. Den ene knap er kommunikationen om arbejdspladsen både internt og eksternt. Den anden knap handler om selve ”produktet”: Hvad er det rent faktisk for en arbejdsplads, man kan tilbyde sine medarbejdere? De to elementer kan ikke skilles ad, for så bliver kommunikationen hul og utroværdig. Så hvad gør man, hvis man har behov for at udvikle ”produktet” for at styrke employer brandet?
Artikel
Employer branding: Sådan undgår du flosklerne
af Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
af Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér