• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

Hvad koster et dårligt employer brand?

by Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Markedsføring af produkter og services er efterhånden almen praksis i de fleste virksomheder, men der er stadig mange, der er tøvende, når det kommer til at markedsføre sig som arbejdsplads. Men der er mange gode grunde til at investere i sit employer brand.

26. august 2020

Denne artikel er skrevet sammen med Helle Børglum fra Børglum Kompetence.

De fleste virksomheder ved, at det kan betale sig at markedsføre sine produkter og services for at få dem afsat, men kan det også betale sig at markedsføre sig som arbejdsplads? Bonner det ud på bundlinjen, at man har brugt ressourcer på at udvikle en skarp employer value proposition og på at formidle den i virksomhedens forskellige kanaler? Det er gode og relevante spørgsmål, som vi ofte hører fra kunder, når de overvejer at gå i gang med at arbejde strategisk med employer branding. Svaret er: Ja, employer branding er investeringen værd. Se bare her:

Et dårligt employer brand koster mindst 10 % mere i lønposen

Undersøgelser publiceret i Harvard Business Review viser, at virksomheder med dårlig omtale som arbejdsplads i gennemsnit må hoste op med mindst 10 % mere i lønposen for overhovedet at få underskrevet en kontrakt – og så er det måske ikke engang med ønskekandidaten. I tal betyder det for en typisk funktionærløn i gennemsnit mere end 60.000 kroner om året pr. ansættelse og for specialister og ledere væsentligt mere.

Det er dyrt at nøjes med de næst- eller tredjebedste

Ambitiøse talenter og begavede specialister er ikke desperate for blot at få et job. Jobmarkedet er under stærk forandring, og vi bliver ikke længere mange år i samme stilling eller samme virksomhed. De dygtigste kandidater ved, at de er eftertragtede, og de er selv på jagt efter den arbejdsplads, der tilbyder den mest spektakulære oplevelse. Og det krav vil vi kun se stige i årene fremover. Hvis du ikke lykkes i dine bestræbelser med at overbevise topkandidaterne om, at virksomheden kan leve op til netop de krav, spreder det sig hurtigt, og de mest eftertragtede talenter går langt uden om dine stillinger. Tilbage står du med et ansøgerfelt bestående af de næstbedste eller i værste fald de tredjebedste. Det betyder et potentielt fald i produktion, niveau og mangel på innovation, med yderligere tab til følge. Beløbet vil naturligvis svinge fra virksomhed til virksomhed, men stillet over for spørgsmålet vil selv den mest genstridige direktion nok vedkende, at det har en pris ikke at have de bedste medarbejdere.

Ubesatte stillinger koster momentum og nedgang i produktivitet

Et dårligt employer brand kan forlænge den tid, det tager at besætte en ledig stilling. Hvad det koster er igen meget individuelt, men et stort amerikansk studie, der har sammenholdt 11 forskningsartikler af i alt 30 casestudier viser, at det koster virksomheder over en bred kam cirka en femtedel af en årsløn at udskifte en medarbejder. Det omfatter både nedgang i produktivitet i den periode, jobbet står ubesat, og omkostninger til at få den nye medarbejder i fulde omdrejninger. Der er tale om et gennemsnit, der også omfatter relativt simple jobs. Omkostningen er væsentligt større, hvis man kigger isoleret på specialister og ledende medarbejdere. Her kan den nemt løbe op i over 200 % af en årsløn.

En fejlrekruttering kan hurtigt koste i omegnen af 500.000 kr.

Og så er der de kolde facts om fejlrekrutteringer!

Forestil dig, at du allerede har accepteret ikke at få den bedste. Du ansætter en af de næste i rækken. Til overpris, for jobbet skal besættes NU! Bemærk, at de fleste først reagerer på en fejlrekruttering, når den pågældende medarbejder har overstået sin prøveperiode. Lønomkostninger og andre ydelser for 4-6 måneders ansættelse løber i sig selv op, men hertil kommer de omkostninger, der er ved at kollegaer og chefer har brugt tid på forberedelse, afholde interviews og teste kandidater samt træning og oplæring af den nye medarbejder. Randstad har estimeret, at det kan løbe op i 500.000 kr. at fejlrekruttere en leder eller en specialist. Hertil skal lægges den effektivitetspåvirkning fejlrekrutteringen har på kolleger i virksomheden og ikke mindst den negative påvirkning, det kan have på kulturen.

Et dårligt employer brand kan også koste betalende kunder

Endelig er der de potentielle afledte effekter af dårlig employer branding. Din kandidat er nemlig ofte også en potentiel kunde. Flyselskabet Virgin erfarede at 6 % af deres kandidater, der var tidligere kunder, boycuttede selskabet grundet en dårlig rekrutteringsproces. Det kostede Virgin 34 mio. kroner det år, hvilket svarede til deres samlede rekrutteringsbudget…

Dit employer brand er tæt forbundet til de produkter og ydelser, du sælger. Transparensen på de sociale medier ophæver barriererne mellem arbejdsplads og produkt. Du narrer ingen med en god tag line eller en smuk annoncetekst. Det er oplevelserne og erfaringerne, der tæller.

 

Denne artikel er del af en artikelsamling om employer branding. Er du interesseret i at vide mere, kan du hente artikelsamlingen ved at udfylde formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Skriv stærke stillingsopslag med meningsskabelsesteori
by Mai Steenbock Nielsen
Employer Branding
Hvis et stillingsopslag favner for bredt i forsøget på at tiltrække så mange spændende kandidater som muligt, kan man komme til at skille dem fra ved ikke at være skarp nok i sin kommunikation. En vej til at skærpe kommunikationen og tale til de rette kandidater kan være at gøre brug af meningsskabelsesteori.
Artikel
Sådan bygger du din stillingsannonce
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Der er fut i jobmarkedet, og det giver skærpet konkurrence i rekrutteringen og travlhed hos alle os, der skriver stillingsannoncer. Her kommer tre tips til, hvordan du kan sætte teksten sammen.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
Den nye generation brænder for de bløde værdier
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hverken purpose eller personalegoder står øverst på listen over de budskaber, der fænger mest hos de unge på vej på arbejdsmarkedet. Men hvad er det så, der tænder gnisten? Vi har taget en snak med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget.
Artikel
Brand-blikket skal vendes indad
by Kristoffer Kej og Oliver Toldbod Helgesen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér