• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Træning
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople Kommunikationsbureau
+ Tilmeld nyhedsbrev

Hvad koster et dårligt employer brand?

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Markedsføring af produkter og services er efterhånden almen praksis i de fleste virksomheder, men der er stadig mange, der er tøvende, når det kommer til at markedsføre sig som arbejdsplads. Men der er mange gode grunde til at investere i sit employer brand.

26. august 2020

Denne artikel er skrevet sammen med Helle Børglum fra Børglum Kompetence.

De fleste virksomheder ved, at det kan betale sig at markedsføre sine produkter og services for at få dem afsat, men kan det også betale sig at markedsføre sig som arbejdsplads? Bonner det ud på bundlinjen, at man har brugt ressourcer på at udvikle en skarp employer value proposition og på at formidle den i virksomhedens forskellige kanaler? Det er gode og relevante spørgsmål, som vi ofte hører fra kunder, når de overvejer at gå i gang med at arbejde strategisk med employer branding. Svaret er: Ja, employer branding er investeringen værd. Se bare her:

Et dårligt employer brand koster mindst 10 % mere i lønposen

Undersøgelser publiceret i Harvard Business Review viser, at virksomheder med dårlig omtale som arbejdsplads i gennemsnit må hoste op med mindst 10 % mere i lønposen for overhovedet at få underskrevet en kontrakt – og så er det måske ikke engang med ønskekandidaten. I tal betyder det for en typisk funktionærløn i gennemsnit mere end 60.000 kroner om året pr. ansættelse og for specialister og ledere væsentligt mere.

Det er dyrt at nøjes med de næst- eller tredjebedste

Ambitiøse talenter og begavede specialister er ikke desperate for blot at få et job. Jobmarkedet er under stærk forandring, og vi bliver ikke længere mange år i samme stilling eller samme virksomhed. De dygtigste kandidater ved, at de er eftertragtede, og de er selv på jagt efter den arbejdsplads, der tilbyder den mest spektakulære oplevelse. Og det krav vil vi kun se stige i årene fremover. Hvis du ikke lykkes i dine bestræbelser med at overbevise topkandidaterne om, at virksomheden kan leve op til netop de krav, spreder det sig hurtigt, og de mest eftertragtede talenter går langt uden om dine stillinger. Tilbage står du med et ansøgerfelt bestående af de næstbedste eller i værste fald de tredjebedste. Det betyder et potentielt fald i produktion, niveau og mangel på innovation, med yderligere tab til følge. Beløbet vil naturligvis svinge fra virksomhed til virksomhed, men stillet over for spørgsmålet vil selv den mest genstridige direktion nok vedkende, at det har en pris ikke at have de bedste medarbejdere.

Ubesatte stillinger koster momentum og nedgang i produktivitet

Et dårligt employer brand kan forlænge den tid, det tager at besætte en ledig stilling. Hvad det koster er igen meget individuelt, men et stort amerikansk studie, der har sammenholdt 11 forskningsartikler af i alt 30 casestudier viser, at det koster virksomheder over en bred kam cirka en femtedel af en årsløn at udskifte en medarbejder. Det omfatter både nedgang i produktivitet i den periode, jobbet står ubesat, og omkostninger til at få den nye medarbejder i fulde omdrejninger. Der er tale om et gennemsnit, der også omfatter relativt simple jobs. Omkostningen er væsentligt større, hvis man kigger isoleret på specialister og ledende medarbejdere. Her kan den nemt løbe op i over 200 % af en årsløn.

En fejlrekruttering kan hurtigt koste i omegnen af 500.000 kr.

Og så er der de kolde facts om fejlrekrutteringer!

Forestil dig, at du allerede har accepteret ikke at få den bedste. Du ansætter en af de næste i rækken. Til overpris, for jobbet skal besættes NU! Bemærk, at de fleste først reagerer på en fejlrekruttering, når den pågældende medarbejder har overstået sin prøveperiode. Lønomkostninger og andre ydelser for 4-6 måneders ansættelse løber i sig selv op, men hertil kommer de omkostninger, der er ved at kollegaer og chefer har brugt tid på forberedelse, afholde interviews og teste kandidater samt træning og oplæring af den nye medarbejder. Randstad har estimeret, at det kan løbe op i 500.000 kr. at fejlrekruttere en leder eller en specialist. Hertil skal lægges den effektivitetspåvirkning fejlrekrutteringen har på kolleger i virksomheden og ikke mindst den negative påvirkning, det kan have på kulturen.

Et dårligt employer brand kan også koste betalende kunder

Endelig er der de potentielle afledte effekter af dårlig employer branding. Din kandidat er nemlig ofte også en potentiel kunde. Flyselskabet Virgin erfarede at 6 % af deres kandidater, der var tidligere kunder, boycuttede selskabet grundet en dårlig rekrutteringsproces. Det kostede Virgin 34 mio. kroner det år, hvilket svarede til deres samlede rekrutteringsbudget…

Dit employer brand er tæt forbundet til de produkter og ydelser, du sælger. Transparensen på de sociale medier ophæver barriererne mellem arbejdsplads og produkt. Du narrer ingen med en god tag line eller en smuk annoncetekst. Det er oplevelserne og erfaringerne, der tæller.

 

Denne artikel er del af en artikelsamling om employer branding. Er du interesseret i at vide mere, kan du hente artikelsamlingen ved at udfylde formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
ESG er mere en hygiejnefaktor end trækplaster i employer branding
by Cecilie Wagner Tang
Employer BrandingESG
Flere virksomheder lægger vægt på ESG i deres employer brand. Men spørgsmålet er, om det også er noget, kandidaterne faktisk vælger arbejdsplads ud fra – eller om faktorer som kultur, udviklingsmuligheder og ledelse stadig spiller en større rolle. Og hvad betyder det egentlig for medarbejderne at arbejde i en virksomhed, der vægter ESG højt?
Artikel
Employer branding: Hvorfor taler vi så meget om Gen Z, og hvordan taler vi med dem?
gen z
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Generation Z er formet af en tid med kriser, sociale medier og et stærkt individualiseringspres. I denne Q&A forklarer forfatter og rådgiver, Alexandra Krautwald, hvorfor de unge stiller krav til arbejdspladsen, hvad der kendetegner deres tilgang til arbejdslivet, og hvordan du som leder kan skabe tillid og tilknytning – uden at drukne i strategimøder.
Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Alexandra Infantino Charquero og Kristoffer Kej
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin