Vi har kåret vinderen af RelationsPeople Prisen 2021
Hvem kigger med, når du besøger offentlige hjemmesider? Det spørgsmål svarer René Meier og Teis Lebeck på i deres speciale ved at kortlægge overvågning i den danske digitale offentlige sektor. En problemstilling, der bliver mere relevant for hver dag der går – og netop derfor lykkedes det dem at løbe med sejren.
Den 28. september 2021
Nok var nerverne uden på tøjet hos de fire finalister, da vi bød velkommen til overrækkelsen af RelationsPeople Prisen for syvende år i træk, men humøret var højt og smilene store. Til overrækkelsen fik finalisterne lov til at forsvare deres speciale en gang til, og da emnerne var blandt de mere komplicerede, fik de blandt andet til opgave at forklare det, som de ville have gjort det for deres bedstemor.
Selvom begge de to shortlistede specialer fik rosende ord med på vejen af dommerpanelet, var det dog René Meier og Teis Lebeck, der løb med sejren for deres speciale ”Surveillance in the Digitalized Public Sector”.
Specialet kortlægger overvågningen i den danske digitale offentlige sektor ved at undersøge sporing fra tredjeparter på næsten 300 offentlige hjemmesider. Baseret på et casestudie og ved hjælp af WebXray-værktøjet, satte René og Teis sig for at undersøge niveauet af tredjeparts-overvågning på danske offentlige hjemmesider ved at kortlægge det eksisterende økosystem af de tredjeparter, som overvåger, og resultaterne har vist sig at være yderst interessante og brugbare i praksis.
Og særligt resultaternes relevans blev fremhævet, da Kristoffer Kej, rådgiver og partner i RelationsPeople, præsenterede, hvorfor det netop var René og Teis’ speciale, der løb med sejren. Derudover lød begrundelsen fra dommerpanelet på, at det eksplorative speciale behandler en meget vedkommende problemstilling med et stærkt og anderledes undersøgelsesdesign og ikke mindst, at specialet giver ny viden og skærper appetitten på mere, særligt da specialet udfordrer de gængse rammer for cand.merc.(kom.).
Om prisen og specialet siger René og Teis selv:
“Vi er først og fremmest superstolte over at have vundet den fornemme pris for bedste speciale fra RelationsPeople i samarbejde med cand.merc.(kom.)-linjen. Denne følelse bliver kun forstærket af, at vi med vores speciale greb kommunikationsvinklen an med et dataperspektiv. Dette anså dommerne som værende ”en udfordring” af de gængse rammer og derfor en innovativ tilgang til en vedkommende problemstilling.
Vores speciale omhandler omfattende brug af tredjepartstjenester på danske offentlige sider, hvilket resulterer i et aktuelt læk af forbrugerdata. Således kan vores speciale i praksis bidrage til at afdække den eksisterende forekomst af tracking via tredjepartstjenester på danske offentlige sider.
Vi håber på, at vores speciale kan bidrage til at sætte fokus på et samfundskritisk og yderst aktuelt problem, der i værste fald kan få konsekvenser for privatlivets fred.
Siden vi afleverede specialet sidste sommer og frem til nu, har vi set, at der er kommet større fokus på dataetik og ansvarlig dataanvendelse, som også er vores fokus i specialet. I august i år lancerede regeringen sit tech-giganter udspil, hvor ét af de konkrete initiativer er at begrænse brugen af cookies og lignende teknologier på offentlige hjemmesider, hvilket vi også pointerede i vores speciale som værende en gangbar og tillidsvækkende løsning for offentlige myndigheder. Derudover blev D-mærket, som blandt andet Dansk Erhverv, Dansk Industri og SMVdanmark står bag, lanceret i forrige uge, som er verdens første mærkningsordning for sikker og ansvarlig dataanvendelse. Det er således ikke længere ’bare’ god skik og god dataetik at have fokus på ansvarlig dataanvendelse, som fx at overveje tredjepartsindhold på sin hjemmeside, men nu også en decideret konkurrencefordel for virksomheder.”
Med et vellykket og veloverstået speciale deler René og Teis deres bedste råd til kommende specialestuderende:
”Vores absolut bedste råd til andre specialestuderende er meget tidligt i forløbet at forventningsafstemme med sin specialepartner for at sikre forventet arbejdstid samt arbejdsfordeling og efterfølgende planlægge, planlægge, og planlægge. Vi kan ikke understrege, hvor vigtig planlægning er for processen, da dette tillader en mere klar struktur at arbejde ud fra. Det tillader endvidere et overblik over, hvor man er i processen, hvilket skaber tryghed.
Vi startede første dag efter underskrevet kontrakt med at lægge en tidsplan, som i starten var meget overordnet, men som vi hele tiden reviderede, alt efter hvor vi var i processen. Når vi mødtes, startede vi altid dagen med at kigge på tidsplanen for at se, om vi havde nået vores deadlines, samt hvad dagen skulle bruges på. Når vi gik hver til sit, så aftalte vi altid, hvad vi hver især skulle arbejde videre på og fulgte op på det, når vi mødtes igen. Så generelt brugte vi planlægning som vores bibel, så vi hele tiden vidste, hvor langt vi var, hvad vi manglede, og hvornår det skulle være færdigt.”
Det er snart muligt at blive indstillet til RelationsPeople Prisen 2022. For at komme i betragtning skal den indstillede have færdiggjort sit cand.merc.(kom.) speciale senest i sommeren 2020 og som minimum have modtaget karakteren 10. Kan du, eller en du kender, komme i betragtning, foregår indstillingen gennem den tilknyttede vejleder. Læs mere om proceduren her.
Læs mere om sidste års vindere her: Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret