• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Vi har kåret vinderen af RelationsPeople Prisen 2021

Michala Bro Poulsen

Konsulent
+45 22 65 51 67
michala@relationspeople.dk

Hvem kigger med, når du besøger offentlige hjemmesider? Det spørgsmål svarer René Meier og Teis Lebeck på i deres speciale ved at kortlægge overvågning i den danske digitale offentlige sektor. En problemstilling, der bliver mere relevant for hver dag der går – og netop derfor lykkedes det dem at løbe med sejren.

Den 28. september 2021

 

Nok var nerverne uden på tøjet hos de fire finalister, da vi bød velkommen til overrækkelsen af RelationsPeople Prisen for syvende år i træk, men humøret var højt og smilene store. Til overrækkelsen fik finalisterne lov til at forsvare deres speciale en gang til, og da emnerne var blandt de mere komplicerede, fik de blandt andet til opgave at forklare det, som de ville have gjort det for deres bedstemor.

Selvom begge de to shortlistede specialer fik rosende ord med på vejen af dommerpanelet, var det dog René Meier og Teis Lebeck, der løb med sejren for deres speciale ”Surveillance in the Digitalized Public Sector”.

Specialet kortlægger overvågningen i den danske digitale offentlige sektor ved at undersøge sporing fra tredjeparter på næsten 300 offentlige hjemmesider. Baseret på et casestudie og ved hjælp af WebXray-værktøjet, satte René og Teis sig for at undersøge niveauet af tredjeparts-overvågning på danske offentlige hjemmesider ved at kortlægge det eksisterende økosystem af de tredjeparter, som overvåger, og resultaterne har vist sig at være yderst interessante og brugbare i praksis.

Og særligt resultaternes relevans blev fremhævet, da Kristoffer Kej, rådgiver og partner i RelationsPeople, præsenterede, hvorfor det netop var René og Teis’ speciale, der løb med sejren. Derudover lød begrundelsen fra dommerpanelet på, at det eksplorative speciale behandler en meget vedkommende problemstilling med et stærkt og anderledes undersøgelsesdesign og ikke mindst, at specialet giver ny viden og skærper appetitten på mere, særligt da specialet udfordrer de gængse rammer for cand.merc.(kom.).

 

Om prisen og specialet siger René og Teis selv:

“Vi er først og fremmest superstolte over at have vundet den fornemme pris for bedste speciale fra RelationsPeople i samarbejde med cand.merc.(kom.)-linjen. Denne følelse bliver kun forstærket af, at vi med vores speciale greb kommunikationsvinklen an med et dataperspektiv. Dette anså dommerne som værende ”en udfordring” af de gængse rammer og derfor en innovativ tilgang til en vedkommende problemstilling.

Vores speciale omhandler omfattende brug af tredjepartstjenester på danske offentlige sider, hvilket resulterer i et aktuelt læk af forbrugerdata. Således kan vores speciale i praksis bidrage til at afdække den eksisterende forekomst af tracking via tredjepartstjenester på danske offentlige sider.

Vi håber på, at vores speciale kan bidrage til at sætte fokus på et samfundskritisk og yderst aktuelt problem, der i værste fald kan få konsekvenser for privatlivets fred.

Siden vi afleverede specialet sidste sommer og frem til nu, har vi set, at der er kommet større fokus på dataetik og ansvarlig dataanvendelse, som også er vores fokus i specialet. I august i år lancerede regeringen sit tech-giganter udspil, hvor ét af de konkrete initiativer er at begrænse brugen af cookies og lignende teknologier på offentlige hjemmesider, hvilket vi også pointerede i vores speciale som værende en gangbar og tillidsvækkende løsning for offentlige myndigheder. Derudover blev D-mærket, som blandt andet Dansk Erhverv, Dansk Industri og SMVdanmark står bag, lanceret i forrige uge, som er verdens første mærkningsordning for sikker og ansvarlig dataanvendelse. Det er således ikke længere ’bare’ god skik og god dataetik at have fokus på ansvarlig dataanvendelse, som fx at overveje tredjepartsindhold på sin hjemmeside, men nu også en decideret konkurrencefordel for virksomheder.”

 

Med et vellykket og veloverstået speciale deler René og Teis deres bedste råd til kommende specialestuderende:

”Vores absolut bedste råd til andre specialestuderende er meget tidligt i forløbet at forventningsafstemme med sin specialepartner for at sikre forventet arbejdstid samt arbejdsfordeling og efterfølgende planlægge, planlægge, og planlægge. Vi kan ikke understrege, hvor vigtig planlægning er for processen, da dette tillader en mere klar struktur at arbejde ud fra. Det tillader endvidere et overblik over, hvor man er i processen, hvilket skaber tryghed.

Vi startede første dag efter underskrevet kontrakt med at lægge en tidsplan, som i starten var meget overordnet, men som vi hele tiden reviderede, alt efter hvor vi var i processen. Når vi mødtes, startede vi altid dagen med at kigge på tidsplanen for at se, om vi havde nået vores deadlines, samt hvad dagen skulle bruges på. Når vi gik hver til sit, så aftalte vi altid, hvad vi hver især skulle arbejde videre på og fulgte op på det, når vi mødtes igen. Så generelt brugte vi planlægning som vores bibel, så vi hele tiden vidste, hvor langt vi var, hvad vi manglede, og hvornår det skulle være færdigt.”

 

Det er snart muligt at blive indstillet til RelationsPeople Prisen 2022. For at komme i betragtning skal den indstillede have færdiggjort sit cand.merc.(kom.) speciale senest i sommeren 2020 og som minimum have modtaget karakteren 10. Kan du, eller en du kender, komme i betragtning, foregår indstillingen gennem den tilknyttede vejleder. Læs mere om proceduren her.

 

Læs mere om sidste års vindere her: Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret

Tilmeld nyhedsbrevMichala Bro PoulsenArtiklerRelationsPeople-prisen
Artikel
RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2022
by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisen
Dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School har nu mulighed for at blive indstillet til prisen for det bedste cand.merc.(kom.) speciale.
Artikel
Mød dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen
RelationsPeople-prisen
En gang om året mødes en helt særlig sammensætning af mennesker for at vurdere en række specialer indstillet af vejlederne på cand.merc.(kom.) på CBS. Mød dem her – dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen – og bliv klogere på, hvad de hver især lægger vægt på i deres bedømmelser.
Artikel
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2021
by Michala Bro Poulsen
RelationsPeople-prisen
Den 22. september skal vinderen af RelationsPeople Prisen 2021 kåres. Som optakt til prisoverrækkelsen har vi taget en snak med dette års finalister om deres specialer og den proces, de har været igennem med specialeskrivningen.
Artikel
Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk afholdt RelationsPeople i samarbejde med Copenhagen Business School overrækkelsen af RelationsPeople Prisen. Prisen uddeles hvert år til det bedste cand.merc.(kom.) speciale, der udmærker sig ved at tænke innovativt og i særlig grad leve op til studiets læringsmål.
Artikel
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2020
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk afholder RelationsPeople prisoverrækkelse for det bedste cand.merc.(kom.) speciale. Inden prisoverrækkelsen finder sted d. 16. september, kan du møde finalisterne her og få indblik i deres specialer samt lidt om deres proces igennem specialeskrivningen.
Artikel
RelationsPeople prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2020
by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk har dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School mulighed for at vinde RelationsPeople Prisen for det bedste kommunikationsspeciale.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér