• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RP prisen
+ Tilmeld nyhedsbrev

Vi har kåret vinderen af RelationsPeople Prisen 2021

Hvem kigger med, når du besøger offentlige hjemmesider? Det spørgsmål svarer René Meier og Teis Lebeck på i deres speciale ved at kortlægge overvågning i den danske digitale offentlige sektor. En problemstilling, der bliver mere relevant for hver dag der går – og netop derfor lykkedes det dem at løbe med sejren.

Den 28. september 2021

 

Nok var nerverne uden på tøjet hos de fire finalister, da vi bød velkommen til overrækkelsen af RelationsPeople Prisen for syvende år i træk, men humøret var højt og smilene store. Til overrækkelsen fik finalisterne lov til at forsvare deres speciale en gang til, og da emnerne var blandt de mere komplicerede, fik de blandt andet til opgave at forklare det, som de ville have gjort det for deres bedstemor.

Selvom begge de to shortlistede specialer fik rosende ord med på vejen af dommerpanelet, var det dog René Meier og Teis Lebeck, der løb med sejren for deres speciale ”Surveillance in the Digitalized Public Sector”.

Specialet kortlægger overvågningen i den danske digitale offentlige sektor ved at undersøge sporing fra tredjeparter på næsten 300 offentlige hjemmesider. Baseret på et casestudie og ved hjælp af WebXray-værktøjet, satte René og Teis sig for at undersøge niveauet af tredjeparts-overvågning på danske offentlige hjemmesider ved at kortlægge det eksisterende økosystem af de tredjeparter, som overvåger, og resultaterne har vist sig at være yderst interessante og brugbare i praksis.

Og særligt resultaternes relevans blev fremhævet, da Kristoffer Kej, rådgiver og partner i RelationsPeople, præsenterede, hvorfor det netop var René og Teis’ speciale, der løb med sejren. Derudover lød begrundelsen fra dommerpanelet på, at det eksplorative speciale behandler en meget vedkommende problemstilling med et stærkt og anderledes undersøgelsesdesign og ikke mindst, at specialet giver ny viden og skærper appetitten på mere, særligt da specialet udfordrer de gængse rammer for cand.merc.(kom.).

 

Om prisen og specialet siger René og Teis selv:

“Vi er først og fremmest superstolte over at have vundet den fornemme pris for bedste speciale fra RelationsPeople i samarbejde med cand.merc.(kom.)-linjen. Denne følelse bliver kun forstærket af, at vi med vores speciale greb kommunikationsvinklen an med et dataperspektiv. Dette anså dommerne som værende ”en udfordring” af de gængse rammer og derfor en innovativ tilgang til en vedkommende problemstilling.

Vores speciale omhandler omfattende brug af tredjepartstjenester på danske offentlige sider, hvilket resulterer i et aktuelt læk af forbrugerdata. Således kan vores speciale i praksis bidrage til at afdække den eksisterende forekomst af tracking via tredjepartstjenester på danske offentlige sider.

Vi håber på, at vores speciale kan bidrage til at sætte fokus på et samfundskritisk og yderst aktuelt problem, der i værste fald kan få konsekvenser for privatlivets fred.

Siden vi afleverede specialet sidste sommer og frem til nu, har vi set, at der er kommet større fokus på dataetik og ansvarlig dataanvendelse, som også er vores fokus i specialet. I august i år lancerede regeringen sit tech-giganter udspil, hvor ét af de konkrete initiativer er at begrænse brugen af cookies og lignende teknologier på offentlige hjemmesider, hvilket vi også pointerede i vores speciale som værende en gangbar og tillidsvækkende løsning for offentlige myndigheder. Derudover blev D-mærket, som blandt andet Dansk Erhverv, Dansk Industri og SMVdanmark står bag, lanceret i forrige uge, som er verdens første mærkningsordning for sikker og ansvarlig dataanvendelse. Det er således ikke længere ’bare’ god skik og god dataetik at have fokus på ansvarlig dataanvendelse, som fx at overveje tredjepartsindhold på sin hjemmeside, men nu også en decideret konkurrencefordel for virksomheder.”

 

Med et vellykket og veloverstået speciale deler René og Teis deres bedste råd til kommende specialestuderende:

”Vores absolut bedste råd til andre specialestuderende er meget tidligt i forløbet at forventningsafstemme med sin specialepartner for at sikre forventet arbejdstid samt arbejdsfordeling og efterfølgende planlægge, planlægge, og planlægge. Vi kan ikke understrege, hvor vigtig planlægning er for processen, da dette tillader en mere klar struktur at arbejde ud fra. Det tillader endvidere et overblik over, hvor man er i processen, hvilket skaber tryghed.

Vi startede første dag efter underskrevet kontrakt med at lægge en tidsplan, som i starten var meget overordnet, men som vi hele tiden reviderede, alt efter hvor vi var i processen. Når vi mødtes, startede vi altid dagen med at kigge på tidsplanen for at se, om vi havde nået vores deadlines, samt hvad dagen skulle bruges på. Når vi gik hver til sit, så aftalte vi altid, hvad vi hver især skulle arbejde videre på og fulgte op på det, når vi mødtes igen. Så generelt brugte vi planlægning som vores bibel, så vi hele tiden vidste, hvor langt vi var, hvad vi manglede, og hvornår det skulle være færdigt.”

 

Det er snart muligt at blive indstillet til RelationsPeople Prisen 2022. For at komme i betragtning skal den indstillede have færdiggjort sit cand.merc.(kom.) speciale senest i sommeren 2020 og som minimum have modtaget karakteren 10. Kan du, eller en du kender, komme i betragtning, foregår indstillingen gennem den tilknyttede vejleder. Læs mere om proceduren her.

 

Læs mere om sidste års vindere her: Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerRelationsPeople-prisenPublic relations
Case
Accenture: thought leadership-platform for ledere
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relationsThought Leadership
For at understøtte Accentures positionering på det danske marked og styrke deres salg, udviklede RelationsPeople sammen med Accenture en platform for udvalgte talspersoner inden for de vigtigste forretningsområder.
Case
Codan: online sikkerhedskampagne, der gik viralt
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Forsikring er lavinteresse hos mange forbrugere, og det gør det kompliceret at gøre sig relevant for forsikringsselskaberne. Codan valgte derfor at dykke ned i et emne, der i forvejen optager danskerne: sikkerhed online.
Case
Codan: Kampagne for at få flere unge til at bruge reflekser
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Hvert år tager Codan og Børneulykkesfonden temperaturen på danskernes refleksvaner, og år efter år peger tallene på, at unge mellem 15-34 år er de dårligste til at gå med reflekser. Det skulle #blivset gøre op med.
Case
Matas: Udvikling af barometer for stærkere positionering
Positionering med barometer
AnalysePublic relationsThought Leadership
Matas har i flere år rådgivet om sundhed både i butikkerne med vejledning om produkter samt på deres online platforme, som blandt andet tæller Matas.dk, helsebixen.dk og webapoteket.dk. På Matas.dk kan man f.eks. finde alt fra artikler om mental sundhed til live sessions med en fysisk træner. Alt sammen strategiske initiativer for at styrke positionen som forbrugernes vejleder inden for sundhed.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Hvad er potentialet i outdoor marketing?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relations
Gennem de sidste ni år, har vi hos RelationsPeople uddelt en pris for det bedste cand.merc.(kom.)-speciale i samarbejde med Copenhagen Business School. Det er et samarbejde, der har til formål at rette fokus på og hylde de studerende, der har formået at levere et værdifuldt kommunikationsspeciale, som afslutning på deres lange uddannelse.
Artikel
LinkedIn har fået en ny annoncefunktion – og den kan sætte fut i jeres thought leadership positionering
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Anita Østergaard Sørensen
Public relationsThought Leadership
LinkedIn er et oplagt sted for virksomheder, ledere og medarbejdere at positionere sig, rekruttere, sælge, brande sig og interagere med en målgruppe. Den gode nyhed er, at det nu er blevet en hel del nemmere vha. LinkedIns nye annonceformat, ’thought leader’-annoncer. Og det er heldigvis ikke svært at gøre brug af.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin