• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
Lederkommunikation i praksis: Interview med Lisa Gubi Mørz, Head of Change and Leadership Communication, Danske Bank

Lederkommunikation i praksis:
Interview med Lisa Gubi Mørz

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Når organisationsændringer eller implementering af nye IT-systemer er på agendaen, er ikke alle mellemledere lige godt rustet til at forklare deres medarbejdere, hvad konsekvenserne er af forandringerne. De fleste mellemledere er nemlig specialister, der mangler topledernes autoritet, træning og personlige ambition om at være en god kommunikator.

4. december 2017

Lisa Gubi Mørz har flere års erfaring med leder- og forandringskommunikation i store virksomheder. Lisa giver i dette interview sit personlige perspektiv på, hvor vigtigt det er at styrke mellemledernes kommunikation. Hun har arbejdet med lederkommunikation i flere internationale virksomheder og har siden 2016 stået i spidsen for leder- og forandringskommunikation i Danske Bank koncernen (se Lisas mini-CV sidst i artiklen).

RelationsPeople: Over 100 CEOs og kommunikationschefer fortalte os sidste år, at toplederkommunikation er det vigtigste kommunikationsområde i dag. Er du enig i det?

Lisa Gubi Mørz: Toplederkommunikation blåstempler, at lederkommunikation er vigtig, og der er generelt en del opmærksomhed om at gøre toplederen til en god kommunikator. Men hvis forandringer skal gennemføres og strategier implementeres, er linjekommunikation – og særligt mellemledernes kommunikation –  afgørende. Her er mange mellemledere udfordret.

Læs også: Toplederkommunikation på dagsordenen i 2018

RelationsPeople: Hvorfor er mellemledere udfordret?

Lisa Gubi Mørz: Mellemledere er de fleste steder specialister, der er blevet ledere. Kun de færreste steder er deres leder- og kommunikationstræning formaliseret. Samtidig er de under pres fra alle sider, har travlt og får ikke af sig selv prioriteret deres kommunikation.

RelationsPeople: Hvad er konsekvensen for organisationen?

Lisa Gubi Mørz: Hvis mellemlederne ikke har kompetencer og værktøjer til at forklare deres medarbejdere, hvad forandringer betyder for dem, så ved medarbejderne ikke, hvordan de skal handle. Derfor bliver de ved at med at gøre det, de hele tiden har gjort, og den fulde effekt af forandringerne udebliver.

RelationsPeople: Hvad kan man som rådgiver gøre for at ændre på det?

Lisa Gubi Mørz: Man skal bide sig fast i de anledninger, der opstår. Nye strategier, der skal rulles ud og ændringer, der skal kommunikeres. Her har mellemlederne – trods den travle hverdag – en intuitiv forståelse af, at det kræver noget ekstra af dem. Som rådgiver kan man få deres opmærksomhed og klæde dem på med træning og værktøjer.

RelationsPeople: Kan du give et eksempel?

Lisa Gubi Mørz: En klassisk hverdagssituation er den, hvor vi får en henvendelse, fordi en kollega gerne vil have hjælp til en intern artikel. Jeg bruger gerne disse anledninger til en snak om effekt og kommunikationskanaler. Ofte er det ikke en artikel, de har behov for.

RelationsPeople: Hvordan får man lederne til at prioritere deres kommunikation mellem disse anledninger?

Lisa Gubi Mørz: Grundlæggende tror jeg, at mange ledere gerne vil prioritere deres kommunikation til medarbejderne, men at det kan være svært at finde tiden. Derfor er det praktisk at have et koncept og en værktøjskasse, der er nem for lederne at bruge. Hvis virksomheden er børsnoteret, kan man opbygge sin lederkommunikation om regnskabsmeddelelserne. Flere virksomheder arbejder med sådan et årshjul, og det virker.

RelationsPeople: Hvad er kravene til rådgiveren for at få lederkommunikation til at blive en succes?

Lisa Gubi Mørz: Det er vigtigt, at rådgiveren har en god forretningsforståelse. Det gælder ved de føromtalte anledninger, men det er mindst lige så vigtigt mellem anledningerne, hvis vi skal holde lederkommunikationen i kog. Vi glemmer nogle gange, at andre ting end kommunikation er vigtige for lederne, og at vi kæmper med HR, IT og andre stabsområder om ledernes opmærksomhed. Vi skal forstå ledernes kontekst, og vi skal hele tiden gøre os relevante for forretningen. Og så skal vi huske, at HR kan hjælpe os med at huske lederne på deres kommunikation og på, at de kan hente hjælp hos os.

RelationsPeople: Så mindre textbook og mere praktisk?

Lisa Gubi Mørz: Ja. Og så handler forretningsforståelse også om, at vi skal blive bedre til at dokumentere værdien af lederkommunikation. Én vej at gå er en mere struktureret dialog med medarbejderne. Vi skal spørge dem om, hvad de gerne vil høre mere om og ikke bare fortælle dem det, vi vil sige.

RelationsPeople: Hvordan kan man i praksis have denne mere adaptive tilgang?

Lisa Gubi Mørz: Hurtige målinger af vores kommunikationsindsatser giver os som rådgivere mulighed for løbende at justere kommunikationen, så vi kan gøre den mere relevant. Målingerne er også gode til at belyse, om medarbejdere har forstået forandringer og strategier, og om lederkommunikationen har virket.

Læs også: Interview: Toplederkommunikation hjælper os med at holde den røde tråd i vores kommunikation

RelationsPeople: Kan alle kommunikationsafdelinger gøre dette?

Lisa Gubi Mørz: Der findes flere gratis survey værktøjer, så det handler ikke om penge. Derimod kræver det et andet mind-set. Man skal være ægte nysgerrig efter at høre, hvad medarbejderne siger og åben over for at udforme sin kommunikation efter det. Også hvis det betyder, at man skal skrotte den plan, man først havde lagt.

Om Lisa Gubi Mørz
Lisa Gubi Mørz er en meget erfaren rådgiver inden for lederkommunikation. Hun kom til Danske Bank koncernen i 2016 som Head of Change and Leadership Communication. Inden skiftet til Danske Bank var Lisa ansvarlig for intern kommunikation i COWI og havde før det flere roller i Codan, hvor hun arbejdede med intern- og lederkommunikation samt ekstern kommunikation. Lisa kom til Codan fra et konsulentjob i Hill & Knowlton.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Gem & Acceptér