• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Lederkommunikation i praksis: Interview med Lisa Gubi Mørz, Head of Change and Leadership Communication, Danske Bank
+ Tilmeld nyhedsbrev

Lederkommunikation i praksis:
Interview med Lisa Gubi Mørz

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Når organisationsændringer eller implementering af nye IT-systemer er på agendaen, er ikke alle mellemledere lige godt rustet til at forklare deres medarbejdere, hvad konsekvenserne er af forandringerne. De fleste mellemledere er nemlig specialister, der mangler topledernes autoritet, træning og personlige ambition om at være en god kommunikator.

4. december 2017

Lisa Gubi Mørz har flere års erfaring med leder- og forandringskommunikation i store virksomheder. Lisa giver i dette interview sit personlige perspektiv på, hvor vigtigt det er at styrke mellemledernes kommunikation. Hun har arbejdet med lederkommunikation i flere internationale virksomheder og har siden 2016 stået i spidsen for leder- og forandringskommunikation i Danske Bank koncernen (se Lisas mini-CV sidst i artiklen).

RelationsPeople: Over 100 CEOs og kommunikationschefer fortalte os sidste år, at toplederkommunikation er det vigtigste kommunikationsområde i dag. Er du enig i det?

Lisa Gubi Mørz: Toplederkommunikation blåstempler, at lederkommunikation er vigtig, og der er generelt en del opmærksomhed om at gøre toplederen til en god kommunikator. Men hvis forandringer skal gennemføres og strategier implementeres, er linjekommunikation – og særligt mellemledernes kommunikation –  afgørende. Her er mange mellemledere udfordret.

Læs også: Toplederkommunikation på dagsordenen i 2018

RelationsPeople: Hvorfor er mellemledere udfordret?

Lisa Gubi Mørz: Mellemledere er de fleste steder specialister, der er blevet ledere. Kun de færreste steder er deres leder- og kommunikationstræning formaliseret. Samtidig er de under pres fra alle sider, har travlt og får ikke af sig selv prioriteret deres kommunikation.

RelationsPeople: Hvad er konsekvensen for organisationen?

Lisa Gubi Mørz: Hvis mellemlederne ikke har kompetencer og værktøjer til at forklare deres medarbejdere, hvad forandringer betyder for dem, så ved medarbejderne ikke, hvordan de skal handle. Derfor bliver de ved at med at gøre det, de hele tiden har gjort, og den fulde effekt af forandringerne udebliver.

RelationsPeople: Hvad kan man som rådgiver gøre for at ændre på det?

Lisa Gubi Mørz: Man skal bide sig fast i de anledninger, der opstår. Nye strategier, der skal rulles ud og ændringer, der skal kommunikeres. Her har mellemlederne – trods den travle hverdag – en intuitiv forståelse af, at det kræver noget ekstra af dem. Som rådgiver kan man få deres opmærksomhed og klæde dem på med træning og værktøjer.

RelationsPeople: Kan du give et eksempel?

Lisa Gubi Mørz: En klassisk hverdagssituation er den, hvor vi får en henvendelse, fordi en kollega gerne vil have hjælp til en intern artikel. Jeg bruger gerne disse anledninger til en snak om effekt og kommunikationskanaler. Ofte er det ikke en artikel, de har behov for.

RelationsPeople: Hvordan får man lederne til at prioritere deres kommunikation mellem disse anledninger?

Lisa Gubi Mørz: Grundlæggende tror jeg, at mange ledere gerne vil prioritere deres kommunikation til medarbejderne, men at det kan være svært at finde tiden. Derfor er det praktisk at have et koncept og en værktøjskasse, der er nem for lederne at bruge. Hvis virksomheden er børsnoteret, kan man opbygge sin lederkommunikation om regnskabsmeddelelserne. Flere virksomheder arbejder med sådan et årshjul, og det virker.

RelationsPeople: Hvad er kravene til rådgiveren for at få lederkommunikation til at blive en succes?

Lisa Gubi Mørz: Det er vigtigt, at rådgiveren har en god forretningsforståelse. Det gælder ved de føromtalte anledninger, men det er mindst lige så vigtigt mellem anledningerne, hvis vi skal holde lederkommunikationen i kog. Vi glemmer nogle gange, at andre ting end kommunikation er vigtige for lederne, og at vi kæmper med HR, IT og andre stabsområder om ledernes opmærksomhed. Vi skal forstå ledernes kontekst, og vi skal hele tiden gøre os relevante for forretningen. Og så skal vi huske, at HR kan hjælpe os med at huske lederne på deres kommunikation og på, at de kan hente hjælp hos os.

RelationsPeople: Så mindre textbook og mere praktisk?

Lisa Gubi Mørz: Ja. Og så handler forretningsforståelse også om, at vi skal blive bedre til at dokumentere værdien af lederkommunikation. Én vej at gå er en mere struktureret dialog med medarbejderne. Vi skal spørge dem om, hvad de gerne vil høre mere om og ikke bare fortælle dem det, vi vil sige.

RelationsPeople: Hvordan kan man i praksis have denne mere adaptive tilgang?

Lisa Gubi Mørz: Hurtige målinger af vores kommunikationsindsatser giver os som rådgivere mulighed for løbende at justere kommunikationen, så vi kan gøre den mere relevant. Målingerne er også gode til at belyse, om medarbejdere har forstået forandringer og strategier, og om lederkommunikationen har virket.

RelationsPeople: Kan alle kommunikationsafdelinger gøre dette?

Lisa Gubi Mørz: Der findes flere gratis survey værktøjer, så det handler ikke om penge. Derimod kræver det et andet mind-set. Man skal være ægte nysgerrig efter at høre, hvad medarbejderne siger og åben over for at udforme sin kommunikation efter det. Også hvis det betyder, at man skal skrotte den plan, man først havde lagt.

Om Lisa Gubi Mørz
Lisa Gubi Mørz er en meget erfaren rådgiver inden for lederkommunikation. Hun kom til Danske Bank koncernen i 2016 som Head of Change and Leadership Communication. Inden skiftet til Danske Bank var Lisa ansvarlig for intern kommunikation i COWI og havde før det flere roller i Codan, hvor hun arbejdede med intern- og lederkommunikation samt ekstern kommunikation. Lisa kom til Codan fra et konsulentjob i Hill & Knowlton.

 

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin