• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Kamera
+ Tilmeld nyhedsbrev

Tre klassiske fodfejl, som talspersoner typisk begår i rampelyset

Stjerneoptrædener opstår sjældent af sig selv. Og uden træning og kendskab til mediernes spilleregler, kommer talspersoner nemt til at lave fodfejl.

København 20. april 2023

Den gode medieoptræden kræver, at talspersoner forstår journalisternes mentalitet, deres arbejdsproces og måden at tænke på. Ofte er det lige på og hårdt og fungerer bedst, hvis man formår at skære direkte til pointen med knivskarpe budskaber. Men det er nemmere sagt end gjort.

Uanset om talspersonen er garvet eller ny, er der nogle helt gængse fodfejl, som de fleste har svært ved at styre uden om. Derfor har vi samlet et bud på tre klassikere, og hvordan man som rådgiver hjælper talspersoner til at styre forbi dem:

Fodfejl I: Manglende kendskab til rammerne for et interview
Når talspersoner optræder i medier, skal de forberedes på interviewrammerne. Det gælder grundregler som fx, at talspersonen husker at spørge til uddybende detaljer om vinklen for interviewet og mulige spørgsmål på forhånd, ligesom det at få citater til gennemsyn for at korrigere eventuelle fejl og misforståelser, oftest er selvskrevet.

For kommunikationsfaglige giver interviewpraksissen sig selv, men for talspersoner er det ikke nødvendigvis en selvfølge, selvom man har stået i interviewsituationer før. Når talspersonen er briefet grundigt om rammerne på forhånd, er det også nemmere for dem at agere ud fra dem og lave bedre interviews.

Fodfejl II: Budskaber sidder ikke på rygraden
Indhold trumfer formen. Selvom man kommer til at lave kolbøtter med tungen og fumler med ordene, vil det gode indhold med et klart budskab alligevel triumfere som det, der bliver husket. Jo bedre budskab, jo stærkere performance.

Læs også: Skab en rød tråd i din kommunikation med budskabsplatformen

Men mange gange sker det, at talspersoner enten vil ud med for mange budskaber på en gang, eller at de ikke har forberedt et budskabshierarki til at rangere dem efter vigtighed. Derfor er anbefalingen altid, at rådgiveren hjælper med at afklare et endeligt hovedbudskab og være klar over det bagvedliggende formål med at optræde i medierne. Det kræver ofte en del grundarbejde og øvelse før interviewet mellem talsperson og rådgiver, men det sikrer, at personen optræder med et tydeligt og gennemarbejdet budskab.

Fodfejl III: I rampelyset glemmer man sine rettigheder
Når mikrofonen er på, kameraet tændt, og lampen er vendt direkte mod ansigtet, begynder pulsen for de fleste at stige. Det er et godt tegn, at man gør sig klar til at optræde, men her er det vigtigt at have forberedt talspersonen på sine rettigheder i forbindelse med videointerviews.

Eksempelvis kan man tjekke kameraets beskæring, så vinklingen ikke falder uheldigt ud, eller baggrunden, så man ikke fremstår med et underligt eller symbolsk motiv i baggrunden. Hvis optagelserne ikke er til live tv, så er det altid muligt at tage et spørgsmål om, forklare tingene på en bedre måde eller tilføje mere information, hvis journalisten ikke selv spørger. Det har talspersoner tendens til at glemme, men det kan have stor indflydelse på interviewets helhed. Derfor er det også en fodfejl, som rådgiveren kan forberede talspersonen på, inden kameraet ruller.

Læs også: Skab kreative videofortællinger med din smartphone

Som rådgivere kan vi aldrig forberede talspersoner til alle tænkelige scenarier. Men når talspersonerne står i mediernes skudlinje, er det rådgiverens rolle at have det kølige overblik og have forberedt talspersonen bedst muligt på interviewsituationen – fx ved at gennemgå disse tre klassiske fodfejl i forberedelsen.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerMedietræning
Artikel
Få mikrofonen til at elske dig: De bedste råd fra vores medietræninger
Medietræning
by Sofie Desmareth Riemann
Medietræning
Organisationer kommer ofte i tanke om medietræning, når der opstår en krise eller en mulighed med et oplagt medie. Og selvom en enkelt træning kan gøre underværker, så er medietræning ligesom en muskel, der skal holdes ved lige og udfordres for at holde sig stærk og klar. Selv talspersoner med det største talent for at tale med journalister og levere budskaber har brug for at øve og udvikle sig med en vis kadence.
Case
Samsung: Medietræning af talspersoner
Medietræning i Samsung
Medietræning
Medietræning af talspersoner i Samsung til at formidle tekniske budskaber på en simpel måde for den almindelige danske forbruger.
Case
BASF: Medietræning hjælper verdens største kemivirksomhed med at formidle komplekse budskaber
Budskaber
MedietræningThought Leadership
Uanset hvor rutineret en leder eller talsperson man er, kræver det øvelse og en masse træning at kunne levere budskaber i øjenhøjde til en journalist. Det ved verdens største kemivirksomhed, og derfor bliver deres talspersoner medietrænet løbende.
Case
CONCITO: Medietræning i bæredygtige budskaber
RelationsPeople Kommunikationsbureau
ESGMedietræning
Selvom man er dybt inde i sit faglige stof, kan det være en udfordring at formidle sine pointer effektivt til en journalist. Det samme gælder en konference eller en anden anledning, hvor ens pointer helst skal opleves som relevant af et publikum. Det hjalp vi CONCITO med.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin