• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
+ Tilmeld nyhedsbrev

Tre klassiske fodfejl, som talspersoner typisk begår i rampelyset

Monica RelationsPeople
Monica Wass

Seniorkonsulent
+45 28 57 83 96
monica@relationspeople.dk

Stjerneoptrædener opstår sjældent af sig selv. Og uden træning og kendskab til mediernes spilleregler, kommer talspersoner nemt til at lave fodfejl.

København 20. april 2023

Den gode medieoptræden kræver, at talspersoner forstår journalisternes mentalitet, deres arbejdsproces og måden at tænke på. Ofte er det lige på og hårdt og fungerer bedst, hvis man formår at skære direkte til pointen med knivskarpe budskaber. Men det er nemmere sagt end gjort.

Uanset om talspersonen er garvet eller ny, er der nogle helt gængse fodfejl, som de fleste har svært ved at styre uden om. Derfor har vi samlet et bud på tre klassikere, og hvordan man som rådgiver hjælper talspersoner til at styre forbi dem:

Fodfejl I: Manglende kendskab til rammerne for et interview
Når talspersoner optræder i medier, skal de forberedes på interviewrammerne. Det gælder grundregler som fx, at talspersonen husker at spørge til uddybende detaljer om vinklen for interviewet og mulige spørgsmål på forhånd, ligesom det at få citater til gennemsyn for at korrigere eventuelle fejl og misforståelser, oftest er selvskrevet.

For kommunikationsfaglige giver interviewpraksissen sig selv, men for talspersoner er det ikke nødvendigvis en selvfølge, selvom man har stået i interviewsituationer før. Når talspersonen er briefet grundigt om rammerne på forhånd, er det også nemmere for dem at agere ud fra dem og lave bedre interviews.

Fodfejl II: Budskaber sidder ikke på rygraden
Indhold trumfer formen. Selvom man kommer til at lave kolbøtter med tungen og fumler med ordene, vil det gode indhold med et klart budskab alligevel triumfere som det, der bliver husket. Jo bedre budskab, jo stærkere performance.

Læs også: Skab en rød tråd i din kommunikation med budskabsplatformen

Men mange gange sker det, at talspersoner enten vil ud med for mange budskaber på en gang, eller at de ikke har forberedt et budskabshierarki til at rangere dem efter vigtighed. Derfor er anbefalingen altid, at rådgiveren hjælper med at afklare et endeligt hovedbudskab og være klar over det bagvedliggende formål med at optræde i medierne. Det kræver ofte en del grundarbejde og øvelse før interviewet mellem talsperson og rådgiver, men det sikrer, at personen optræder med et tydeligt og gennemarbejdet budskab.

Fodfejl III: I rampelyset glemmer man sine rettigheder
Når mikrofonen er på, kameraet tændt, og lampen er vendt direkte mod ansigtet, begynder pulsen for de fleste at stige. Det er et godt tegn, at man gør sig klar til at optræde, men her er det vigtigt at have forberedt talspersonen på sine rettigheder i forbindelse med videointerviews.

Eksempelvis kan man tjekke kameraets beskæring, så vinklingen ikke falder uheldigt ud, eller baggrunden, så man ikke fremstår med et underligt eller symbolsk motiv i baggrunden. Hvis optagelserne ikke er til live tv, så er det altid muligt at tage et spørgsmål om, forklare tingene på en bedre måde eller tilføje mere information, hvis journalisten ikke selv spørger. Det har talspersoner tendens til at glemme, men det kan have stor indflydelse på interviewets helhed. Derfor er det også en fodfejl, som rådgiveren kan forberede talspersonen på, inden kameraet ruller.

Læs også: Skab kreative videofortællinger med din smartphone

Som rådgivere kan vi aldrig forberede talspersoner til alle tænkelige scenarier. Men når talspersonerne står i mediernes skudlinje, er det rådgiverens rolle at have det kølige overblik og have forberedt talspersonen bedst muligt på interviewsituationen – fx ved at gennemgå disse tre klassiske fodfejl i forberedelsen.

Tilmeld nyhedsbrevMonica WassArtiklerMedietræning
No posts found.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér