Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
Anita Østergaard Sørensen
Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Grundlæggende er der to veje, du kan gå, når du vil igangsætte en rekrutteringsproces på LinkedIn: En betalt eller en ikke betalt indsats. Sagt med andre ord: Organiske jobopslag sat op fra din virksomhedsside eller jobannoncer som vises for en særlig målgruppe på LinkedIn, sammensat i LinkedIns Kampagneadministrator, og som kræver, at du tager dankortet op af lommen. Begge dele kan virke godt, om end på hver sin måde. I denne artikel fokuserer vi på det organiske (og gratis) jobopslag, men er du interesseret i at læse mere om, hvordan du bærer dig ad med betalt annoncering på LinkedIn, og hvornår det virker godt, kan du læse vores artikel Guide: Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater, lige her.
Organiske jobopslag på LinkedIn: Sådan gør du
Den nærliggende indsats, når du skal rekruttere nye medarbejdere vha. LinkedIn, er at oprette et organisk jobopslag. Det er gratis, det er nemt, og det anvender nogle ganske udmærkede kvalifikationsindstillinger, som gør, at jobopslaget bliver vist organisk til en lang række potentielle kandidater. Fx kan man i sit jobopslag tilrettelægge nogle screening-spørgsmål, vælge specifikke ønsker til kompetencer og erfaringer samt anciennitet inden for de specifikke kompetencer. På denne måde bliver opslaget vist for de potentielle kandidater, som har udfyldt egen LinkedIn-profil med relevante erfaringer og kompetencer.
Som content admin eller super admin på jeres LinkedIn side, kan du under ’administrationsværktøjer’ vælge ’opslå et job gratis’. Herefter åbner sig en ny side, hvor du i en formular udfylder info på det opslåede job: Jobtitel, virksomhed (som standard vil virksomheden være samme som selve virksomhedssiden), hvorvidt arbejdet foregår væk fra kontoret, på kontoret eller i en hybrid-form, lokationen for arbejdspladsen, og hvorvidt der er tale om en fuldtidsstilling.
Dernæst indsætter du jobbeskrivelsen, hvor du også kan vælge op til ti kompetencer, som den rette kandidat skal besidde. Nede i venstre hjørne, kan du se en forhåndsvisning af jobannoncen.
Ved næste step har du mulighed for at vælge, om du vil modtage ansøgninger via e-mail eller via jeres website. Du kan også tilføje screeningspørgsmål ift. fx kompetencer, uddannelse, brancheerfaring, sprogkundskaber mm. og uddybe jeres præferencer til disse, som vil blive matchet med, hvordan kandidater svarer på dem. Vælger du at tilføje screeningspørgsmål, skal kandidater, der ønsker at søge jobbet gennem LinkedIn, svare på disse. Det er ikke et krav at tilføje screeningspørgsmål, men det er en god måde at øge sandsynligheden for et match med den rette kandidat.
Bemærk, at du ikke kan tilføje screening-spørgsmål, hvis du ønsker at modtage ansøgninger via jeres website.
Når du har udfyldt de relevante informationer, kan du poste jobopslaget.
Jobopslaget på LinkedIn favner bredt og generelt
Selvom jobopslaget bliver vist for kandidater på baggrund af nogle præcise kvalifikationsindstillinger, må denne tilgang alligevel betegnes som at skyde med spredehagl. Du vil nemlig med organiske jobopslag ramme bredt ift. hvilke modtagere, der ser budskabet, baseret på hvem der følger jeres virksomhedsside, og om der evt. er nogen deriblandt, der kunne finde på at dele opslaget med andre. Et organisk opslag kan derfor være nyttigt, hvis du fx er ret sikker på, at den rette kandidat gemmer sig i virksomhedens eller måske dit eget netværk. Generelt, vil du også opleve størst succes med organiske jobopslag, hvis du rekrutterer relativt sjældent, skal rekruttere få nye medarbejdere, og hvis du skal rekruttere generalister med brede kompetencer.
Er du interesseret i at læse mere om LinkedIn og employer branding, kan du evt. læse vores artikel, Gør jeres employer brand levende på LinkedIn, lige her.
Og er du yderligere interesseret i at vide, hvordan du sammensætter et fængende jobopslag, så læs evt. vores artikel Employer Branding: Sådan bygger du din stillingsannonce, lige her.