• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Hos Samsung er datadrevet influencer marketing nøglen til at nå den yngre målgruppe i generation Z
+ Tilmeld nyhedsbrev

Hos Samsung er datadrevet
influencer marketing nøglen til
at nå den yngre målgruppe

Nikoline
Nikoline Meincke Larsen

Rådgiver
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk

For Samsung har datadrevet influencer marketing vist sig at være nøglen til effektivt at nå den unge generation Z. I denne artikel giver vi et indblik i, hvilke redskaber vi bruger, og hvilke overvejelser, der ligger bag for at skabe de bedste resultater.

Den 31. maj 2021

Gunilla Neergaard Freiesleben, der er konsulent hos RelationsPeople, er ansvarlig for Samsungs influencer marketing. Vi har taget en snak med Gunilla om, hvordan hun går strategisk til værks, og hvilken rolle data spiller i samarbejder og ambassadørskaber hos Samsung.

Hvorfor er influencer marketing et godt værktøj?

”Der er et stort potentiale i influencer marketing, fordi influencere kan formidle brandhistorier på deres helt egen måde gennem personlige fortællinger og en unik vinkel. Det skaber troværdighed og tilfører brandet storytelling ved at produktet bliver placeret i en kontekst. Derudover kan det give Samsung mulighed for at ramme en yngre målgruppe (Gen Z), som kan være svær at nå med traditionel markedsføring. Samsung vil gerne fange forbrugerne så tidligt som muligt.”

Hvordan hjælper I Samsung med at arbejde strategisk med influencers?

”I starten handlede det om at finde ud af, hvordan Samsung som brand bedst kunne få influencer marketing inkorporeret som element i deres markedsføring. Da forbrugere typisk har faste præferencer for bestemte elektronik-brands, fandt vi ud af, at det gav bedst mening for både Samsung og influencerne at spejle denne tilgang hos influencerne og lave længerevarende samarbejder i stedet for enkeltstående ’one offs’, som hurtigt kan fremstå utroværdige og kommercielle. Influencer marketing stiller store krav til, at vores indbyrdes relation er personlig og tillidsfuld. Og ved at prioritere relationen og et langsigtet forhold, kunne vi skabe brand-ambassadører, som er loyale over for Samsung, og som deler deres værdier.

Vi har valgt ikke at have fokus på direkte salg af Samsungs produkter netop for at værne om troværdigheden. I stedet bruger vi influencer marketing som værktøj til at skabe brand awareness. Det er samtidig helt centralt, at vi vælger nogle influencers, hvor Samsung passer ind i deres univers og omvendt. Det har taget tid at finde de helt rigtige profiler, som oprigtigt har haft lyst til at være med på Samsungs rejse – men efterhånden har vi sammen skabt en stærk pulje af ambassadører, som er dygtige og kreative i deres fortælling om Samsung. Og så er de loyale og engagerede i brandet ikke mindst.”

Hvordan gør I brug af influencernes data?

”Data er blevet fundamentet for vores arbejde med influencer marketing. Selvfølgelig er det kvalitative også vigtigt, men først og fremmest er målgruppedata i fokus, så vi er sikre på, at Samsung rammer rigtigt. Derudover er det et krav, at målgruppen er fra Danmark, da Samsung opererer lokalt. Vi kigger også på gennemsnitlig reach og engagement rate, da det giver os en indikation af, hvor mange vi kan forvente at nå ud til i målgruppen. Vi bruger en del tid på at gennemarbejde data, inden vi indgår et samarbejde med en influencer. Når samarbejdet er begyndt, bruger vi også data til at justere kampagnen undervejs. Sidst men ikke mindst, bruger vi data som målestok og KPI, når vi evaluerer resultaterne med Samsung.”

Hvor bruger I data mest i en aktivering?

”Vi har en filosofi om, at data skal indgå i et 360-graders perspektiv, og derfor dykker vi ned i data både før, under og efter et samarbejde. Men umiddelbart tror jeg, at vi bruger data allermest, når vi skal evaluere kampagner, da vi får et samlet overblik over reach, impressions, engagement, CPM og CPE. Dertil har vi også et mere finmasket resultat af den enkelte influencers resultater. Denne data samler vi i et dashboard, som giver os et styringsredskab og benchmark til fremtidige samarbejder. Dashboardet gør os hele tiden skarpere på, hvad der virker bedst, og Samsung får et præcist overblik over, hvad de betaler for.”

Hvordan sikrer I, at samarbejderne ikke bliver for datastyrede?

”Data kan langt fra stå alene, og det vil altid være et samspil med en kvalitativ vurdering. Vi lægger vægt på elementer som det visuelle brand-match, da der skal være en sammenhæng mellem Samsungs brand og influencerens univers. Og så er vi opmærksomme på tidligere samarbejder med konkurrenter, igen for at værne om troværdigheden. Derudover fokuserer vi også på engagement fra ambassadørernes side. Vi skal kunne se deres engagement og oprigtighed – ellers giver det ikke mening at aktivere dem. Optimalt set er influencerne med i konceptudviklingen, og vi giver dem generelt meget frie rammer til at skabe det bedste indhold. De ved, hvad der virker på deres platform.”

Læs også: Forstå psykologien bag influencer marketing og skab et bedre resultat

 

Hvordan ser jeres planer ud i 2021? Vil der komme flere ambassadører ombord?

”Vi skal i 2021 forsætte med den retning, vi har sat, hvor vi fokuserer på længerevarende ambassadørskaber. Vi kan se, at det giver gode resultater i målgruppen, fordi vi kan bygge videre på en fortælling, i stedet for at den bliver afbrudt. Det bliver taget godt imod, når vi skaber en kontekst for produkterne sammen med ambassadørerne i stedet for at lave meget produktspecifikke opslag. Det har vi erfaret, at målgruppen sorterer fra med det samme. Når vi får en kontekst i spil, interagerer følgerne med indholdet, og på den måde husker de det også bedre. Derfor vil vi fremadrettet fokusere på historier, som folk vil kunne huske.

Vi kommer desuden til at udvide vores ambassadørkorps med nye spændende profiler. Men vi er meget selektive og bruger lang tid på at udvælge de helt rigtige. Samsung skal have endnu bedre fat i den helt unge målgruppe. Derfor skal vi eksperimentere med andre platforme såsom TikTok, da det giver os mulighed for at ramme de unge, samtidig med at vi kan være kreative på en helt anden måde. Det kræver mod. Men det er lige præcis dét, Samsung står for.”

Tilmeld nyhedsbrevNikoline Meincke LarsenArtiklerInfluencer marketing
Artikel
Målbare data eller mavefornemmelse? Her er hvad du bør overveje, når du vælger influencers til jeres kampagne
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Anita Østergaard Sørensen
Influencer marketing
I dag måler de fleste brands på deres influencer-indsatser vha. data. Og det bør man også gøre. Mange vægter derimod mavefornemmelsen, når der skal vælges influencers, for det er vigtigt, at influenceren passer til brandet. Men hvilke parametre skal du egentlig prioritere, når du skal vælge den rigtige influencer til et betalt samarbejde? Her følger vores bud.
Artikel
Kender du værdien af influencer indsatser?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketing
Brands og virksomheder rykker i stigende omfang deres annoncebudgetter fra traditionel annoncering til influencer-aktivering. Men få kender de korrekte data på rækkevidde og resultater af samarbejderne. RelationsPeople er dykket ned i området og har fået en række svar fra influencer-dataeksperten Zeth Edwardsen.
Artikel
Samarbejder med influencers. Undgå skjult-reklame
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Influencer marketing
Sender du gaver, giver procenter eller inviterer influencers til events i håb om at få lidt omtale af dit brand? Så er der nu opdaterede pejlemærker fra Forbrugerombudsmanden for, hvordan og hvornår influencers skal markere indlæg som reklame.
Artikel
Disse tre spørgsmål skal du stille dig selv, hvis du vil lykkes med at lave effektive influencer kampagner
Influencer strategi
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relations
Influencer marketing er blevet et fast begreb i de danske marketing - og kommunikationsafdelinger, og ifølge Influencer Marketing Hub er den globale værdi af influencer marketing næsten tidoblet på syv år til 16,4 milliarder dollars i sin markedsstørrelse. Men for mange virksomheder kan det stadig være en jungle, hvordan man laver en influencer kampagne, der skaber effektive og målbare resultater.
ArtikelArtikelsamling
Influencer marketing artikelsamling
Influencer marketing artikelsamling
Influencer marketingPublic relations
Artikelsamlingen giver dig en indføring i, hvordan du anvender influencer marketing til at forstærke dine budskaber og bygge troværdighed om dit brand.
Artikel
Markedsføring på Twitch
Influencer marketingKampagnerPublic relations
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin