• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople

Hvad er fremtidens kompetencekrav?

Anders Monrad Rendtorff

Seniorrådgiver og associeret partner
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk

Offentlig eller privat kommunikationsrådgiver? Er der forskel? Det spørgsmål har vi i samarbejde med Københavns Universitet og Kommunernes Landsforening svaret på i en helt ny analyse af kommunale kommunikatører.

Er der forskel på at være kommunikationsrådgiver for en topleder i den offentlige og private sektor? I samarbejde med Kommunernes Landsforening har RelationsPeople og Københavns Universitet de sidste måneder gennemført en omfattende undersøgelse af kommunale rådgivere for at finde svar på dette spørgsmål.

Udgangspunktet for undersøgelsen var en workshop i januar 2019 arrangeret af KL for en gruppe kommunale kommunikatører. Her var RelationsPeople og Københavns Universitet inviteret til at dele de foreløbige indsigter fra det fælles forskningsprojekt ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’. I dette projekt er de fleste kommunikationsrådgivere af topledere fra den private sektor, og det gav naturligvis anledning på workshoppen til at diskutere, om disse indsigter også gælder for rådgivere af topledere i den offentlige sektor. Vi tog handsken op og gennemførte i samarbejde med KL en undersøgelse, der bestod af 18 kvalitative interviews med kommunale kommunikationschefer og efterfølgende en spørgeskemaundersøgelse, som 57 kommunale kommunikatører besvarede.

Virkeligheden er forskellig

Det er helt tydeligt i vores undersøgelse, at virkeligheden er forskellig i den offentlige sektor, hvis man sammenligner med den private. Der er mange flere forskellige interessegrupper at tage hensyn til. Ledelsen er som udgangspunkt demokratisk, hvilket i denne sammenhæng vil sige, at man er nødt til at håndtere konflikt og uenighed, fordi det ganske enkelt er et grundvilkår. Og endelig handler kommunal økonomi om at tjene borgerne. At skabe mest velfærd og dermed at bruge midlerne bedst muligt. Over for det står det private med fokus på konsensus i ledelse og et altoverskyggende fokus på at tjene penge.

Kravene til kompetencer er de samme

Men undersøgelsen viser samtidig, at kravene til kompetencer er de samme i den private og offentlige sektor. Der er tre hovedområder, som både de private og de kommunale rådgivere skal have godt styr på i fremtiden:

  1. Man skal grundlæggende have styr på den forretningsmæssige kontekst. Man skal med andre ord vide, hvad der er op og ned i kommunen, og særligt de overvejelser der går på, hvordan pengene bruges bedst.
  2. Man skal have styr på de relationelle kompetencer. Ganske enkelt fordi man i sit daglige virke skal indgå i alskens konstellationer som rådgiver og dermed være i stand til at navigere organisationen.
  3. Og endelig skal man have styr på sig selv og sine ledelsesmæssige kompetencer. Ikke bare det at lede andre i klassisk forstand. Men faktisk at være i stand til at kende sig selv, sine styrker og svagheder så godt, at man kan bruge dem i sit virke. Disse krav er de samme, uanset om man er ansat i den private eller offentlige sektor.

Resultaterne af undersøgelsen blev første gang fremlagt på KL Kommunikationsdøgn 2019 i Aarhus. I første halvdel af 2020 vil RelationsPeople og Københavns Universitet udgive et white paper, der sammenfatter den kvalitative og kvantitative undersøgelse.

Læs mere om forskningsprojektet her.

Tilmeld nyhedsbrevAnders Monrad RendtorffArtiklerLederkommunikation
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér