• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Ny kommunikationschef? Undervurder ikke værdien af det interne netværk

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Den nye kommunikationschef har grund til at være glad. Forude venter spændende opgaver enten i samme organisation eller et helt nyt sted. Men forude lurer en overhængende fare for ikke at slå til. Er du derimod god til hurtigt at skabe et internt netværk det nye sted, er der større sandsynlighed for, at du bliver en succes.

Den 22. februar 2022

Positioneringsrejsen slår ofte fejl

Når den nye kommunikationschef starter, er det med en forventning om at kunne bringe erfaring og kompetencer i spil samt vise ens chef, hvad man duer til gennem nogle konkrete resultater. Gerne hurtigt. Dermed er man godt i gang med sin positioneringsrejse, hvor en succesfuld løsning af praktiske opgaver i starten er en adgangsbillet til mere strategiske rådgivningssituationer på sigt.

Læs også: nye præmisser for at danne tillidsfulde relationer når du rådgiver

Nyere undersøgelser peger dog på, at i moderne, dynamiske organisationer, hvor samarbejdet sker konstant på kryds og tværs, er det sværere for en ny leder at leve op til organisationens forventninger. Også selvom hun har de rigtige kompetencer. En undersøgelse fra konsulentvirksomheden McKinsey & Co viser, at mellem 27 og 46 % af ledere, som skifter job bliver betragtet som en skuffelse eller mislykkedes efter to år (McKinsey & Co (2018), ”Successfully transitioning to new leadership roles”).

Svaret på hvorfor dette sker, finder man måske i en anden undersøgelse. Her kom Rob Cross, Greg Pryor og David Sylvester på baggrund af interviews med 160 ledere frem til, at nyudnævnte ledere ofte undervurderer nødvendigheden af interne netværk (Harvard Business Review, November-December 2021). De ledere, der bliver betragtet som de mest produktive, innovative og engagerede i deres nye rolle, er dem, som etablerer brede og gensidige netværk i deres organisationer helt fra starten af deres ansættelse.

Tempo. Tempo.

I dag arbejdere organisationer mere dynamisk på tværs af afdelinger og funktioner for at styrke innovation og digital transformation end tidligere. Det er den ene grund til, at interne netværk er værdifulde. Den anden grund er, at især yngre ledere skifter job langt hyppigere end tidligere. Det vil sige: En ny leder befinder sig ofte i en situation, hvor hun er, ja, ny i en krævende organisatorisk sammenhæng, der kan være svær at forstå og navigere i – hurtigt.

Cross, Pryor og Sylvester kom frem til, at de nye ledere, der klarer sig bedst, ikke venter på, at de får et internt netværk. Disse ’fast movers’ arbejder bevidst og systematisk med at forstå det uformelle hierarki i organisationen og hvem der, uanset deres titel og position, er dem, der bedst kan og vil støtte dem i deres nye ledelsesrolle. Dem finder man for eksempel hos de formelle lederes souschefer, hos kolleger i støttefunktioner eller hos personer på samme niveau – ’peers’ – som kan være gode sparringspartnere og give værdifuld information om andres perspektiver og syn på bestemte sager.

Kommunikationschefens peer management

I forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’ har RelationsPeople og Københavns Universitet interviewet en lang række danske kommunikationsdirektører, – chefer og -rådgivere

Læs også: vores erfaringer fra tre års co-creation med forskningsverdenen

Her var et gennemgående tema, hvordan respondenterne ved at etablere interne netværk kunne få viden og etablere interne koalitioner, der kunne sætte dem i stand til at rådgive en CEO om hans kommunikation. De pegede på, at HR-chefen ofte var en vigtig person at etablere et netværk med, ligesom den personlige assistent for en CEO var væsentlig.

’Peer management’ blev med andre ord en forudsætning for effektiv rådgivning af toplederen om hans toplederkommunikation. En anden fordel for respondenterne ved denne tilgang var, de kunne bruge det interne netværk til at forstå organisationens forretningskontekst, hvor kompleksiteten og omfanget af forhold, respondenterne skulle forstå, ellers forekom uoverskuelig.

Gode råd til peer management

Hvordan kan en ny kommunikationschef så sætte fart på sin peer management? Her er nogle simple råd fra både egen og andres forskning:

  • 50 interviews på 50 dage: Sæt din ’onboarding’ i system ved at få din sekretær eller en anden person i din nye organisation med at sætte interviews op, inden din kalender bliver pakket med møder. Ambitionen kan være ét interview om dagen i de første par måneder med både nære kolleger og længere ude i organisationen (fx et datterselskab). Tag løbende nogle check-ins med en ekstern rådgiver eller coach for at evaluere dine indtryk.
  • Tænk i netværks netværk. Hvis kommunikationschefen har etableret en god relation til HR-chefen eller topchefens PA, så spørg dem, hvem der eller ser gode at kende i organisationen. Tal med dem også. Og hvorfor er de så gode? Det kan være nogle med store netværk selv og interne meningsdannere – både dem, der er med, og dem, der er imod.
  • Vær generøs. Selvom du arbejder målrettet og struktureret for at styrke din egen position, så skal dit interne netværk være gensidigt. Dem, du netværker med, skal også have noget ud af dig. Det får de, når du er reelt interesseret i dem og viser, at du anerkender dem, lytter og tilbyder at hjælpe dem, hvor du kan, selvom du er ny.
Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Gem & Acceptér