• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Træning
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RP Prisen
+ Tilmeld nyhedsbrev

Mød finalisterne til
RelationsPeople Prisen 2021

Den 22. september skal vinderen af RelationsPeople Prisen 2021 kåres. Som optakt til prisoverrækkelsen har vi taget en snak med dette års finalister om deres specialer og den proces, de har været igennem med specialeskrivningen.

Den 30. august 2021

 

Sofie Hyldig og Jakob Knutzen

RP PrisenDe fremherskende buzzwords ”bæredygtig mode” er omdrejningspunktet i Sofie og Jakobs speciale. De satte sig for at undersøge, hvilke sproglige mønstre der kredser om begrebet, samt hvordan italesættelsen af bæredygtige strømme i branchen – og i samfundet generelt – påvirker virksomheder og deres handlerum. Igennem interviews og minutiøs analyse af talrige artikler kunne de konkludere, at “bæredygtig mode” rummer mange modstridende forestillinger, som har store konsekvenser for den grønne omstilling i modebranchen.

Hvad bidrager jeres speciale med?

Vi valgte som sprogligt studerende at anlægge “vores” perspektiv på en debat, der ofte bliver gjort op i tal: Hvor meget tøj bliver der produceret årligt? Hvor meget CO2 udleder branchen? Spørgsmål, der ligeledes lægger op til perspektiver omkring, hvordan vi kan optimere produktionen eller sænke CO2-udslippet. Vi var i langt højere grad interesserede i at undersøge, hvilken betydning det har for udviklingen i branchen, og hvordan vi italesætter den. At få sat på spidsen, hvordan sproget er med til at skabe virkeligheden.

Hvad var den hårdeste del af specialeprocessen?

Vi formåede i modsætning til mange andre specialestuderende at undgå et breakdown under skriveprocessen. God planlægning, heldig timing af interviews i forhold til første lockdown og en effektiv skriveproces gjorde, at vi havde en god og smertefri oplevelse. Det gjorde også, at der ikke blev sprunget over, hvor gærdet var lavest i nogle dele af opgaven. Helt forskånet for et breakdown blev vi dog ikke – det lod bare vente på sig til selve eksamen. Midt under en corona-præget eksamen, som foregik over Teams, var der pludselig strømafbrydelse i hele lejligheden. Første og eneste gang på trods af, at Sofie har boet der tre år uden udfald! Vi fik heldigvis hotspottet os tilbage på kaldet og gennemført resten af eksamen. Pyha!

Hvor mange liter kaffe tror I, at I har drukket under hele specialeskrivningen?

Som noget af det allerførste efter, at specialekontrakten var underskrevet, oprettede Sofie en note, hvor hun kunne sætte en streg per kop, hun havde drukket under specialeskrivningen, og hun havde store planer om at gå all in i søgningen på Københavns bedste kaffe. Men corona ville det anderledes, og med tiden røg listen lidt i glemmebogen, så det eksakte tal har vi ikke.

Hvad er jeres bedste råd til andre specialestuderende?

Det bedste råd, vi kan give videre, er at skabe tid og rum til sit speciale – både fysisk, men også mentalt. Vigtigt for os var det også at forsøde processen undervejs ved at fejre de små sejre og belønne os selv med et stykke kage eller en øl, når vi f.eks. havde færdiggjort et kapitel eller nået en vigtig milepæl.

 

René Meier og Teis Lebeck

FinalisterHvem kigger med, når du besøger offentlige hjemmesider? Det spørgsmål søgte René og Teis at finde svaret på i deres speciale, hvor de undersøgte overvågning i den danske digitale offentlige sektor ved at undersøge sporing fra tredjeparter på næsten 300 offentlige hjemmesider. Baseret på et casestudie og ved hjælp af WebXray-værktøjet, satte René og Teis sig for at undersøge niveauet af tredjeparts-overvågning på offentlige danske hjemmesider ved at kortlægge det eksisterende økosystem af de tredjeparter, som overvåger, og resultaterne har vist sig at være yderst interessante og brugbare i praksis.

Hvad bidrager jeres speciale med?
Vores speciale bidrager med en kortlægning af det eksisterende økosystem af tredjeparter, som indsamler brugerdata på offentlige hjemmesider og på den måde repræsenterer bagsiden af medaljen af den offentlige sektors kraftige digitalisering. Vores speciale kan derfor bidrage til en yderst vigtig og påkrævet dialog omkring brugen af disse tredjepartstjenester, samt det dataetiske aspekt heromkring.

Hvornår havde I jeres største aha-oplevelse?

Vores største aha-oplevelse kom i forlængelse af vores største breakdown. Da vi knækkede koden og lærte at håndtere metoden, som tillod os at afdække det komplette økosystem for tredjepartstjenester på offentlige hjemmesider, opdagede vi hvilken kritisk og aktuel indsigt, som vi havde fået. Det gjorde, at alle frustrationerne havde været det hele værd.

Hvor mange liter kaffe tror I, at I har drukket under hele processen?

Mange. René havde en Nespresso-maskine med kapsler, hvor det nærmest blev en fast tradition i vores pauser, at vi skulle ned og købe flere. Generelt indtog vi meget, rigtig meget kaffe. Det blev vist mere vane, end at vi reelt havde brug for det.

Hvad er jeres bedste råd til andre specialestuderende?

Vores absolut bedste råd til andre specialestuderende er meget tidligt i forløbet at forventningsafstemme med sin specialepartner for at sikre forventet arbejdstid samt arbejdsfordeling og efterfølgende planlægge, planlægge, planlægge. Vi kan ikke understrege nok, hvor vigtig planlægning er for processen, da det tillader en mere klar struktur at arbejde ud fra. Det bidrager desuden til et godt overblik over, hvor man er i processen, hvilket skaber tryghed.

Vi startede første dag efter underskrevet kontrakt med at lægge en tidsplan, som i starten var meget overordnet, men som vi hele tiden reviderede, alt efter hvor vi var i processen. Når vi mødtes, startede vi altid dagen med at kigge på tidsplanen, se om vi havde nået vores deadlines hver især, samt hvad dagen skulle bruges på. Når vi gik hver til sit, så aftalte vi altid, hvad vi hver især skulle arbejde videre på og fulgte så op på det, når vi mødtes igen. Så generelt brugte vi planlægning som vores bibel, så vi hele tiden vidste, hvor langt vi var, hvad vi manglede, og hvornår det skulle være færdigt.

 

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerRelationsPeople-prisenPublic relations
Case
Accenture: thought leadership-platform for ledere
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relationsThought Leadership
For at understøtte Accentures positionering på det danske marked og styrke deres salg, udviklede RelationsPeople sammen med Accenture en platform for udvalgte talspersoner inden for de vigtigste forretningsområder.
Case
Codan: online sikkerhedskampagne, der gik viralt
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Forsikring er lavinteresse hos mange forbrugere, og det gør det kompliceret at gøre sig relevant for forsikringsselskaberne. Codan valgte derfor at dykke ned i et emne, der i forvejen optager danskerne: sikkerhed online.
Case
Codan: Kampagne for at få flere unge til at bruge reflekser
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Hvert år tager Codan og Børneulykkesfonden temperaturen på danskernes refleksvaner, og år efter år peger tallene på, at unge mellem 15-34 år er de dårligste til at gå med reflekser. Det skulle #blivset gøre op med.
Case
Matas: Udvikling af barometer for stærkere positionering
Positionering med barometer
AnalysePublic relationsThought Leadership
Matas har i flere år rådgivet om sundhed både i butikkerne med vejledning om produkter samt på deres online platforme, som blandt andet tæller Matas.dk, helsebixen.dk og webapoteket.dk. På Matas.dk kan man f.eks. finde alt fra artikler om mental sundhed til live sessions med en fysisk træner. Alt sammen strategiske initiativer for at styrke positionen som forbrugernes vejleder inden for sundhed.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Hvad er potentialet i outdoor marketing?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relations
Gennem de sidste ni år, har vi hos RelationsPeople uddelt en pris for det bedste cand.merc.(kom.)-speciale i samarbejde med Copenhagen Business School. Det er et samarbejde, der har til formål at rette fokus på og hylde de studerende, der har formået at levere et værdifuldt kommunikationsspeciale, som afslutning på deres lange uddannelse.
Artikel
LinkedIn har fået en ny annoncefunktion – og den kan sætte fut i jeres thought leadership positionering
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Anita Østergaard Sørensen
Public relationsThought Leadership
LinkedIn er et oplagt sted for virksomheder, ledere og medarbejdere at positionere sig, rekruttere, sælge, brande sig og interagere med en målgruppe. Den gode nyhed er, at det nu er blevet en hel del nemmere vha. LinkedIns nye annonceformat, ’thought leader’-annoncer. Og det er heldigvis ikke svært at gøre brug af.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin