• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Briller på bord
+ Tilmeld nyhedsbrev

Her er de nominerede til
RelationsPeople Prisen
for bedste
cand.merc.(kom.)-speciale
2019

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Tre specialer er nomineret til prisen for bedste cand.merc.(kom).-speciale, som RelationsPeople og Copenhagen Business School i år uddeler for femte år i træk. Som optakt til prisuddelingen, der finder sted torsdag den 16. maj, har vi taget en snak med de nominerede om deres specialer.

Billede af mand

Rasmus Grosen Olsen er nomineret med specialet “Det strategiske kommunikative potentiale for DGNB-certificering af fast ejendom”. Specialet undersøger hvordan DGNB-bæredygtighedscertificering af bygninger kan skabe værdi ved en strategisk kommunikativ inddragelse af interessenter.

Hvad er du kommet frem til med specialet?

Resultatet af undersøgelsen i specialet har belyst nye strategiske muligheder for, hvordan en ejendomsinvestor som PensionDanmark kan anvende Green Building Council Denmark som et strategisk brand community til at inddrage stakeholders som rådgivende ingeniører, entreprenører, arkitekter og erhvervs- og boliglejere i et transformativt CSR-koncept, som generelt kan styrke PensionsDanmarks ESG-arbejde med deres ejendomsportefølje.

Hvordan kan denne viden bruges i praksis?

Specialets resultater kan være en inspiration til en ny praksis i strategisk CSR-kommunikation for investorer i byggesektoreren med udgangspunk i deres ejendomsportefølje. Én ting er, at bæredygtighedscertificeringerne finder sted, men hvis man ikke italesætter dem over for relevante interessenter og anvender certificeringen til at engagere dem i en co-branding dialog udnytter man ikke bæredygtighedscertificeringens fulde kommercielelle potentiale.

To kvinder

Caroline Asmus (venstre) og Christine Matthesen (højre) er nomineret med specialet “Stoler du stadig på mig?”. Specialet handler om troværdighed i influencer marketing og udmærker sig ved at identificere og analysere de faktorer, der skaber, påvirker og fastholder troværdigheden i influencer marketing gennem et 360 graders perspektiv, hvor alle aktører inden for influencer marketing er repræsenteret.

Hvad er I kommet frem til med specialet?

Troværdighedsopfattelsen er helt essentiel i influencer marketing. Når markedsføringen bliver lagt over i enkeltpersoner, er det afgørende, at influenten og budskabet er troværdigt. Gennem casestudier har vi blandt andet fundet frem til, at troværdigheden stiger, når målgruppen kan identificere influenten med budskabet, når influenten har en personlig relation til kampagnen, og når samarbejdet mellem influent og virksomhed bliver opbygget over længere tid. Følgerne evaluerer især troværdigheden i forhold til influentens ekspertise og indholdsområde. Influentens størrelse (mikro, makro eller mega) har betydning for troværdigheden, og hvornår følgerne kan relatere til influenten og kampagnen. På samme måde har kampagnetypen (produkt-, branding- eller adfærdskampagne) betydning for, hvornår følgerne opfatter influencer marketing som troværdigt, og hvilke krav de stiller til troværdigheden.

Hvordan kan denne viden bruges i praksis?

Med specialet er vi kommet frem til en række faktorer, der henholdsvis styrker og svækker troværdigheden i influencer marketing. Disse faktorer er brugbare i prakis, hvis man vil sikre et godt match mellem virksomhed og influent.

To mænd

Anders Busch (venstre) og Mike Bärthel (højre) er nomineret med specialet “Fætter BR i et omnichannel-perspektiv”. Specialet skaber en stærk forståelse af omnichannel og hvilke udfordringer, der er i forbindelse med implementeringen af en omnichannelstrategi.

Hvad er I kommet frem til med specialet?

Der er betydelige udfordringer i forbindelse med en omnichannelstrategi. Det er vigtigt at være opmærksom på, fordi det er enormt værdiskabende for kunder og forretningen, at man kan se og genkende virksomheden på tværs af kanaler. Det er blandt andet vigtigt, at de motivationsfaktorer, virksomheden opstiller for deres strategi, er alignede, så medarbejdere og ledelse spiller sammen, og derigennem skaber den loyalitet, der er afgørende for kunderne.

Hvordan kan denne viden bruges i praksis?

Med specialet har vi været med til at udbygge teorien inden for omnichannel og problematiseret et emne, mange virksomheder har svært ved at håndtere. At TOP-TOY gik konkurs understreger, hvor relevant en problemstilling det her er for alle retailers, der har en fysisk butik og også er til stede online. Med specialet kan vi give den enkelte virksomhed (Fætter BR) et indblik i, hvordan dens forskellige kanaler spiller sammen, og hvor vigtigt det er, at kunder, medarbejdere og ledelse alle er alignede. Dette kan forhåbentlig være til inspiration for andre retailers, ligesom selve metodikken i specialet er genanvendelig.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerRelationsPeople-prisenPublic relations
Case
Accenture: thought leadership-platform for ledere
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relationsThought Leadership
For at understøtte Accentures positionering på det danske marked og styrke deres salg, udviklede RelationsPeople sammen med Accenture en platform for udvalgte talspersoner inden for de vigtigste forretningsområder.
Case
Codan: online sikkerhedskampagne, der gik viralt
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Forsikring er lavinteresse hos mange forbrugere, og det gør det kompliceret at gøre sig relevant for forsikringsselskaberne. Codan valgte derfor at dykke ned i et emne, der i forvejen optager danskerne: sikkerhed online.
Case
Codan: Kampagne for at få flere unge til at bruge reflekser
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Hvert år tager Codan og Børneulykkesfonden temperaturen på danskernes refleksvaner, og år efter år peger tallene på, at unge mellem 15-34 år er de dårligste til at gå med reflekser. Det skulle #blivset gøre op med.
Case
Matas: Udvikling af barometer for stærkere positionering
Positionering med barometer
AnalysePublic relationsThought Leadership
Matas har i flere år rådgivet om sundhed både i butikkerne med vejledning om produkter samt på deres online platforme, som blandt andet tæller Matas.dk, helsebixen.dk og webapoteket.dk. På Matas.dk kan man f.eks. finde alt fra artikler om mental sundhed til live sessions med en fysisk træner. Alt sammen strategiske initiativer for at styrke positionen som forbrugernes vejleder inden for sundhed.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Hvad er potentialet i outdoor marketing?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relations
Gennem de sidste ni år, har vi hos RelationsPeople uddelt en pris for det bedste cand.merc.(kom.)-speciale i samarbejde med Copenhagen Business School. Det er et samarbejde, der har til formål at rette fokus på og hylde de studerende, der har formået at levere et værdifuldt kommunikationsspeciale, som afslutning på deres lange uddannelse.
Artikel
LinkedIn har fået en ny annoncefunktion – og den kan sætte fut i jeres thought leadership positionering
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Anita Østergaard Sørensen
Public relationsThought Leadership
LinkedIn er et oplagt sted for virksomheder, ledere og medarbejdere at positionere sig, rekruttere, sælge, brande sig og interagere med en målgruppe. Den gode nyhed er, at det nu er blevet en hel del nemmere vha. LinkedIns nye annonceformat, ’thought leader’-annoncer. Og det er heldigvis ikke svært at gøre brug af.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin