• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Rådgiverrollen kommer ikke af sig selv

by Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Vi har gennem nogle år afholdt K-forums kursus om kommunikationsstrategi. Kursisterne har generelt været glade for det og er kommet hjem med en masse nye værktøjer. Men der har altid luret en nagende tvivl hos os: Fik de nu anvendt værktøjerne, når de kom hjem i virksomheden og blev ramt af hverdagen, chefen og forretningens forventninger til, hvad en kommunikatør kan bidrage med?

Vi har gennem nogle år afholdt K-forums kursus om kommunikationsstrategi. Kursisterne har generelt været glade for det og er kommet hjem med en masse nye værktøjer. Men der har altid luret en nagende tvivl hos os: Fik de nu anvendt værktøjerne, når de kom hjem i virksomheden og blev ramt af hverdagen, chefen og forretningens forventninger til, hvad en kommunikatør kan bidrage med?

Derfor har vi i år ændret konceptet til at være et forløb på to kursusdage med en mellemliggende hjemmeopgave og overskriften ’strategisk kommunikationsrådgiver,’ hvor der har været langt mere fokus på, hvordan man som kommunikatør træder i karakter og bringer sine kompetencer og fine modeller rigtigt i spil.

Tilbagemeldingen fra kursisterne tyder på, at vi har ramt et behov med denne ændring. For hvad er det egentlig, der primært står i vejen i hverdagen ude i virksomhederne? Det er ikke manglen på modeller eller metoder. Det er oplevelsen af manglende forståelse hos forretningen. Skæve forventninger til hvad kommunikation skal bidrage med. Interne magtkampe. Ledere der selv mener, at de er eksperter i kommunikation. Det handler mere om personlige relationer, gennemslagskraft og evnen til at lede opad og til siden end om at være en god kommunikatør.

Her er et par gode råd fra kursusforløbet til dig, der gerne vil træde mere ind i rådgiverrollen:

Stil spørgsmål om andet end kommunikation

Som du råber i skoven, får du svar. Og hvis du kun stiller kommunikationsspørgsmål om for eksempel målgrupper, budskaber og kanaler, så får du også mere eller mindre kvalificerede svar om kommunikation tilbage fra forretningen. Gør det i stedet til en vane at stille spørgsmål til forretningen: Hvad er jeres udfordringer lige nu? Hvordan oplever I relationerne til kunder, potentielle medarbejdere og andre stakeholdere? Hvordan oplever I vores positionering? Osv.

Det vil gøre dig klogere på forretningen, men det vil også positionere dig som en rådgiver, der er interesseret i forretningen og i at udvikle kommunikation, der understøtter dens mål. Og hvis du ikke spørger til det, undgår du måske også, at ledere og andre blander sig for meget i valg af kanaler, farver, billeder, ordvalg osv., som er din faglighed. Ikke deres.

Bevæg dig ud af komfortzonen

Vi har det alle sammen bedst der, hvor vi kan trække på erfaringer og arbejde med velkendte ting. Der hvor vi kan få lov at være eksperten. Problemet er, at det kan være begrænsende for din faglige udvikling og ikke mindst være med til at låse dig fast i rollen som ren producent. Groft sagt: Hvis du bliver oplevet som en ihærdig autoritet på stavning og kommaer, er det ikke nødvendigvis adgangsbillet til at side med om bordet, når krisen kradser, eller en stor forandring skal forklares af den øverste ledelse.

At gribe rådgiverrollen kræver, at du vover dig ind i situationer, hvor du ikke nødvendigvis kan trække på din personlige erfaring og komme med et klar-parat-svar.

… men hav alligevel altid en mulig løsning i ærmet

Selv om du skal ud af komfortzonen og forhold dig nysgerrigt og spørgende, så vil du uvægerligt ende i situationer, hvor folk vender sig mod dig og beder om et ekspertsvar: ”hvad synes du, at vi skal gøre.” Så et godt råd er også at forberede sig godt. Hvis du vover dig ind i situationer, hvor du er på erfaringsmæssig udebane, så tænk igennem, hvad mulige løsninger kan være, så du altid er klar til at spille bolden.

Måske er løsningen at du går i produktions-mode og får skrevet et godt svar eller lavet en lille plan. Der er ikke en modsætning mellem at være producent og rådgiver. Tværtimod. Du kan ofte bringe din strategiske tænkning bedre i spil gennem dine kommunikationsprodukter end ved at snakke om den.

Udnyt de gyldne anledninger og led opad

Hvornår er ledelsen eller andre i forretningen egentlig klar til at se dig træde ind på scenen som rådgiver? Det korte svar: Når de har allermest behov for det. Hvis du gerne vil styrke din position som rådgiver, så skal du holde godt øje – og måske endda ligge på lur efter anledningerne: Mediekrisen, den nytiltrådte direktør, det vigtige forandringsprojekt osv.

Rådgiverrollen er ikke en, du bliver givet. Du skal selv tage den og have modet til at gå på scenen og træde i karakter, når lejligheden byder sig.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerKommunikationsstrategi
Case
Nordisk kommunikationsfunktion for verdens største kemivirksomhed
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
BASF, verdens største kemivirksomhed, ønskede at synliggøre deres mange videnstunge forretningsområder i Norden, hvor de også oplevede udfordringer med at kommunikere om deres bæredygtighedsagenda.
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Kommunikationsrådgivning: Læring sker i et flow mellem teori og praksis
by Nina Faurby
KommunikationsstrategiThought Leadership
For en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
Artikel
Medarbejder-motivation: Kan vi kommunikere os ud af corona-matheden?
by Nina Faurby
ForandringskommunikationKommunikationsstrategi
Ensomhed bag skærmen på hjemmekontoret truer den enkelte medarbejders arbejdsglæde, trivsel og produktivitet og dermed i sidste ende virksomhedens resultater. Hvilke greb kan kommunikationsrådgiveren gøre brug af for at lette stemningen og styrke motivationen?
Artikel
3, 2, 1, ACTION: Skab kreative videofortællinger med din smartphone
by Monica Wass
Kommunikationsstrategi
Dit hemmelige videovåben ligger oftest og venter i baglommen. Med blot en smartphone kan du nemlig komme langt med at producere videofortællinger, der gør det nemmere at komme ud med dine budskaber. Men video-junglen er stor, og det kan virke uoverskueligt at komme i gang. Derfor får du en video-guide, som kan hjælpe dig i gang med din første video lige fra forberedelsen til optagelser, klipning og redigering.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
by Nina Faurby
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér