• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople

Rådgiverrollen kommer ikke af sig selv

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Vi har gennem nogle år afholdt K-forums kursus om kommunikationsstrategi. Kursisterne har generelt været glade for det og er kommet hjem med en masse nye værktøjer. Men der har altid luret en nagende tvivl hos os: Fik de nu anvendt værktøjerne, når de kom hjem i virksomheden og blev ramt af hverdagen, chefen og forretningens forventninger til, hvad en kommunikatør kan bidrage med?

Vi har gennem nogle år afholdt K-forums kursus om kommunikationsstrategi. Kursisterne har generelt været glade for det og er kommet hjem med en masse nye værktøjer. Men der har altid luret en nagende tvivl hos os: Fik de nu anvendt værktøjerne, når de kom hjem i virksomheden og blev ramt af hverdagen, chefen og forretningens forventninger til, hvad en kommunikatør kan bidrage med?

Derfor har vi i år ændret konceptet til at være et forløb på to kursusdage med en mellemliggende hjemmeopgave og overskriften ’strategisk kommunikationsrådgiver,’ hvor der har været langt mere fokus på, hvordan man som kommunikatør træder i karakter og bringer sine kompetencer og fine modeller rigtigt i spil.

Tilbagemeldingen fra kursisterne tyder på, at vi har ramt et behov med denne ændring. For hvad er det egentlig, der primært står i vejen i hverdagen ude i virksomhederne? Det er ikke manglen på modeller eller metoder. Det er oplevelsen af manglende forståelse hos forretningen. Skæve forventninger til hvad kommunikation skal bidrage med. Interne magtkampe. Ledere der selv mener, at de er eksperter i kommunikation. Det handler mere om personlige relationer, gennemslagskraft og evnen til at lede opad og til siden end om at være en god kommunikatør.

Her er et par gode råd fra kursusforløbet til dig, der gerne vil træde mere ind i rådgiverrollen:

Stil spørgsmål om andet end kommunikation

Som du råber i skoven, får du svar. Og hvis du kun stiller kommunikationsspørgsmål om for eksempel målgrupper, budskaber og kanaler, så får du også mere eller mindre kvalificerede svar om kommunikation tilbage fra forretningen. Gør det i stedet til en vane at stille spørgsmål til forretningen: Hvad er jeres udfordringer lige nu? Hvordan oplever I relationerne til kunder, potentielle medarbejdere og andre stakeholdere? Hvordan oplever I vores positionering? Osv.

Det vil gøre dig klogere på forretningen, men det vil også positionere dig som en rådgiver, der er interesseret i forretningen og i at udvikle kommunikation, der understøtter dens mål. Og hvis du ikke spørger til det, undgår du måske også, at ledere og andre blander sig for meget i valg af kanaler, farver, billeder, ordvalg osv., som er din faglighed. Ikke deres.

Bevæg dig ud af komfortzonen

Vi har det alle sammen bedst der, hvor vi kan trække på erfaringer og arbejde med velkendte ting. Der hvor vi kan få lov at være eksperten. Problemet er, at det kan være begrænsende for din faglige udvikling og ikke mindst være med til at låse dig fast i rollen som ren producent. Groft sagt: Hvis du bliver oplevet som en ihærdig autoritet på stavning og kommaer, er det ikke nødvendigvis adgangsbillet til at side med om bordet, når krisen kradser, eller en stor forandring skal forklares af den øverste ledelse.

At gribe rådgiverrollen kræver, at du vover dig ind i situationer, hvor du ikke nødvendigvis kan trække på din personlige erfaring og komme med et klar-parat-svar.

… men hav alligevel altid en mulig løsning i ærmet

Selv om du skal ud af komfortzonen og forhold dig nysgerrigt og spørgende, så vil du uvægerligt ende i situationer, hvor folk vender sig mod dig og beder om et ekspertsvar: ”hvad synes du, at vi skal gøre.” Så et godt råd er også at forberede sig godt. Hvis du vover dig ind i situationer, hvor du er på erfaringsmæssig udebane, så tænk igennem, hvad mulige løsninger kan være, så du altid er klar til at spille bolden.

Måske er løsningen at du går i produktions-mode og får skrevet et godt svar eller lavet en lille plan. Der er ikke en modsætning mellem at være producent og rådgiver. Tværtimod. Du kan ofte bringe din strategiske tænkning bedre i spil gennem dine kommunikationsprodukter end ved at snakke om den.

Udnyt de gyldne anledninger og led opad

Hvornår er ledelsen eller andre i forretningen egentlig klar til at se dig træde ind på scenen som rådgiver? Det korte svar: Når de har allermest behov for det. Hvis du gerne vil styrke din position som rådgiver, så skal du holde godt øje – og måske endda ligge på lur efter anledningerne: Mediekrisen, den nytiltrådte direktør, det vigtige forandringsprojekt osv.

Rådgiverrollen er ikke en, du bliver givet. Du skal selv tage den og have modet til at gå på scenen og træde i karakter, når lejligheden byder sig.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér