Månedens profil:
True Gum hitter på TikTok
True Gum-rejsen startede i en lille lejlighed i København, og på bare fire år er virksomheden vokset til en succesfuld dansk producent af plastikfrit tyggegummi. Missionen er at positionere sig hos de unge klimabevidste forbrugere, og TikTok er blevet vejen dertil.
Den 30. august 2021
Den danske virksomhed True Gum opstod reaktivt, da Peter Juul Regnersgaard, medstifter af True Gum, fandt ud af, hvordan man traditionelt set fremstiller tyggegummi; nemlig med plastik inde i kernen. Det er både skadeligt for dem, der tygger tyggegummiet, men også for miljøet, da det spreder mikroplast-affald, som bidrager til den plastikkrise, hele verden står over for. Som Peter forklarer: ”Vi kunne ikke forstå, hvordan man kunne acceptere at producere et spiseligt produkt på den måde. Og vi var overraskede over, at der ikke var nogen, der prøvede at tackle den problemstilling. Så det begav vi os ud i.”
Af samme grund handler True Gums mission i høj grad om grøn omstilling, og derfor spiller de også på nogle andre tangenter end de store, internationale konkurrenter. Brandet bestræber sig på at være ansvarsbevidst, lokalt og ungt. Og for at komme ud over rampen til den unge målgruppe oprettede virksomheden en TikTok profil sidste år (2020), da det er her, de unge er at finde. Og det har vist sig at være en effektiv kommunikationsplatform – men hvad får man ud af TikTok, og hvilke overvejelser bør man gøre sig? Det har vi stillet Peter nogle spørgsmål om.
Hvorfor er I på TikTok?
”Vi er på TikTok for at være til stede, der hvor forbrugeren er. Vi er et moderne FMCG-fødevare brand (Fast Moving Consumer Goods, red.), og vi skal være i øjenhøjde på de sociale platforme, hvor forbrugerne har lyst til at bruge deres tid. Så hvis folk har lyst til at være på TikTok, så skal vi selvfølgelig være til stede der. Hvis der kommer et nyt medie, hvor x antal procent af danskerne bruger deres tid, så vil vi jo også udforske det.”
Hvad får I ud af at være på TikTok?
”Vi lykkes med at starte samtaler med en ung målgruppe. Vi er til stede sammen med dem, og vi laver underholdning, som de interagerer med. Og det, tror jeg, gør, at vi bliver opfattet som et lidt mere frisk brand, der har modet til at turde være på en hidtil atypisk markedsføringsplatform. Vi vil gerne være tæt på vores kunder, og vi skal være der, hvor de er. Vi lykkes med at få folk engageret og underholdt.”
Hvilke budskaber kommunikerer I?
”Vi deler primært fortællingen om True Gum. Vi vil gerne vise, hvem vi er, så brugerne får en oplevelse af at komme med bag kulissen. På den måde kommer vi tættere på vores kunder. Der er intet salgsfokus. Det er ren awareness og underholdning. Vi bruger også en del krudt på at kommunikere det bæredygtige element på en sjov og forståelig måde.”
Hvem står for at håndtere jeres indsats på TikTok?
”Vi har en deltidsansat, som synes, at TikTok er det fedeste i verden. Så hun har ansvaret og står for at køre profilen. Det er ekstremt tidskrævende, så vi har brug for én, der er dedikeret til platformen, og som forstår de forskellige trends og algoritmen. Så det kræver ressourcer – og jeg tror, at man gør klogt i at ansætte nogen under 25, som selv forstår sig på platformen, og som dyrker det. Man er nødt til at være inde i TikTok-universet. Algoritmen belønner nemlig de profiler, der er gode til at bruge platformen, så det handler om at rykke hurtigt, hvis man ønsker, at ens videoer trender og får mange views.”
Har I så oplevet den belønning og de mange views?
”Vi har ikke oplevet at gå decideret viralt, men vi har fx lavet en video, der genererede over 161.000 views, på trods af at vi kun har 21.000 følgere. Så vi kan jo komme meget længere ud end til kun vores følgere. Vi har også samarbejdet med en virkelig sej TikTok-influencer, som lavede en video om True Gum. Den blev set omkring 700.000 gange, så der fik vi virkelig værdi for pengene.”
Hvor meget har I gjort jer i influencer marketing på TikTok?
”Vi har ikke gjort det ret meget på TikTok endnu. Men vi vil gerne i gang med at lave mere af det, fordi vi godt kan se værdien. Hvis man har villigheden og ressourcerne til at prøve det af, så kan det være en god ide at alliere sig med en influencer, der har kendskab til platformen, og som kan trække nogle flere views, end man måske selv kan. Det er i hvert fald vores erfaring.”
Hvor får I inspiration til jeres content?
”Vi får inspiration gennem andre brands og via sociale medier. Vi er optagede af, hvad andre gør, så det holder vi øje med, og det giver god inspiration. På den måde kan vi også få indblik i de forskellige trends, der florerer.”
Hvorfor synes du, at man skal være på TikTok?
”Det skal man, fordi TikTok er lige på, ungdommeligt og ærligt. Det er fedt at få dyrket det lidt mere sjove og det lidt mere skæve. Mange andre sociale medier er mere polerede og produktorienterede. TikTok er en unik mulighed for at fokusere på awareness og være i øjenhøjde med målgruppen på en mere rå måde. Jeg tror på, at det er en god investering, fordi vi er i dialog med målgruppen og dermed forhåbentligt er top-of-mind, når de skal købe tyggegummi næste gang.”
Vil I også gerne i gang med TikTok, men ved ikke, hvor I skal starte? Så læs vores artikel om TikTok taktik, hvor vi hjælper dig i gang.