• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

Månedens profil:
True Gum hitter på TikTok

True Gum-rejsen startede i en lille lejlighed i København, og på bare fire år er virksomheden vokset til en succesfuld dansk producent af plastikfrit tyggegummi. Missionen er at positionere sig hos de unge klimabevidste forbrugere, og TikTok er blevet vejen dertil.

Den 30. august 2021

Den danske virksomhed True Gum opstod reaktivt, da Peter Juul Regnersgaard, medstifter af True Gum, fandt ud af, hvordan man traditionelt set fremstiller tyggegummi; nemlig med plastik inde i kernen. Det er både skadeligt for dem, der tygger tyggegummiet, men også for miljøet, da det spreder mikroplast-affald, som bidrager til den plastikkrise, hele verden står over for. Som Peter forklarer: ”Vi kunne ikke forstå, hvordan man kunne acceptere at producere et spiseligt produkt på den måde. Og vi var overraskede over, at der ikke var nogen, der prøvede at tackle den problemstilling. Så det begav vi os ud i.”

Af samme grund handler True Gums mission i høj grad om grøn omstilling, og derfor spiller de også på nogle andre tangenter end de store, internationale konkurrenter. Brandet bestræber sig på at være ansvarsbevidst, lokalt og ungt. Og for at komme ud over rampen til den unge målgruppe oprettede virksomheden en TikTok profil sidste år (2020), da det er her, de unge er at finde. Og det har vist sig at være en effektiv kommunikationsplatform – men hvad får man ud af TikTok, og hvilke overvejelser bør man gøre sig? Det har vi stillet Peter nogle spørgsmål om.

Hvorfor er I på TikTok?

”Vi er på TikTok for at være til stede, der hvor forbrugeren er. Vi er et moderne FMCG-fødevare brand (Fast Moving Consumer Goods, red.), og vi skal være i øjenhøjde på de sociale platforme, hvor forbrugerne har lyst til at bruge deres tid. Så hvis folk har lyst til at være på TikTok, så skal vi selvfølgelig være til stede der. Hvis der kommer et nyt medie, hvor x antal procent af danskerne bruger deres tid, så vil vi jo også udforske det.”

Hvad får I ud af at være på TikTok? 

”Vi lykkes med at starte samtaler med en ung målgruppe. Vi er til stede sammen med dem, og vi laver underholdning, som de interagerer med. Og det, tror jeg, gør, at vi bliver opfattet som et lidt mere frisk brand, der har modet til at turde være på en hidtil atypisk markedsføringsplatform. Vi vil gerne være tæt på vores kunder, og vi skal være der, hvor de er. Vi lykkes med at få folk engageret og underholdt.”

Hvilke budskaber kommunikerer I?

”Vi deler primært fortællingen om True Gum. Vi vil gerne vise, hvem vi er, så brugerne får en oplevelse af at komme med bag kulissen. På den måde kommer vi tættere på vores kunder. Der er intet salgsfokus. Det er ren awareness og underholdning. Vi bruger også en del krudt på at kommunikere det bæredygtige element på en sjov og forståelig måde.”

Hvem står for at håndtere jeres indsats på TikTok?

”Vi har en deltidsansat, som synes, at TikTok er det fedeste i verden. Så hun har ansvaret og står for at køre profilen. Det er ekstremt tidskrævende, så vi har brug for én, der er dedikeret til platformen, og som forstår de forskellige trends og algoritmen. Så det kræver ressourcer – og jeg tror, at man gør klogt i at ansætte nogen under 25, som selv forstår sig på platformen, og som dyrker det. Man er nødt til at være inde i TikTok-universet. Algoritmen belønner nemlig de profiler, der er gode til at bruge platformen, så det handler om at rykke hurtigt, hvis man ønsker, at ens videoer trender og får mange views.”

Har I så oplevet den belønning og de mange views?

”Vi har ikke oplevet at gå decideret viralt, men vi har fx lavet en video, der genererede over 161.000 views, på trods af at vi kun har 21.000 følgere. Så vi kan jo komme meget længere ud end til kun vores følgere. Vi har også samarbejdet med en virkelig sej TikTok-influencer, som lavede en video om True Gum. Den blev set omkring 700.000 gange, så der fik vi virkelig værdi for pengene.”

Hvor meget har I gjort jer i influencer marketing på TikTok? 

”Vi har ikke gjort det ret meget på TikTok endnu. Men vi vil gerne i gang med at lave mere af det, fordi vi godt kan se værdien. Hvis man har villigheden og ressourcerne til at prøve det af, så kan det være en god ide at alliere sig med en influencer, der har kendskab til platformen, og som kan trække nogle flere views, end man måske selv kan. Det er i hvert fald vores erfaring.”

Hvor får I inspiration til jeres content? 

”Vi får inspiration gennem andre brands og via sociale medier. Vi er optagede af, hvad andre gør, så det holder vi øje med, og det giver god inspiration. På den måde kan vi også få indblik i de forskellige trends, der florerer.”

Hvorfor synes du, at man skal være på TikTok?

”Det skal man, fordi TikTok er lige på, ungdommeligt og ærligt. Det er fedt at få dyrket det lidt mere sjove og det lidt mere skæve. Mange andre sociale medier er mere polerede og produktorienterede. TikTok er en unik mulighed for at fokusere på awareness og være i øjenhøjde med målgruppen på en mere rå måde. Jeg tror på, at det er en god investering, fordi vi er i dialog med målgruppen og dermed forhåbentligt er top-of-mind, når de skal købe tyggegummi næste gang.”

Vil I også gerne i gang med TikTok, men ved ikke, hvor I skal starte? Så læs vores artikel om TikTok taktik, hvor vi hjælper dig i gang.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerInfluencer marketingPublic relations
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.
Event
Morgenbriefing: Sådan opbygger du et stærkt ambassadørprogram
Influencer marketingTræning
AFHOLDT - Kom til morgenbriefing torsdag den 7. april, når vi mødes i Pandahuset i ZOO til inspiration om ambassadørprogrammer.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.
Artikel
Månedens profil: Pandora
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Vita Clausen, der er PR og Influencer Director hos smykkevirksomheden Pandora, har særligt fokus på troværdigheden i samarbejdet med influencere. Hun har lagt strategien for det, der i dag er et verdensomspændende ambassadørprogram, som ud over at forbedre salgstallene også giver øget tillid og loyalitet til smykkebrandet.
Artikel
Kreatør-økonomien er landet – og den buldrer derudad
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Kreatør-hvafornoget? Det, vi tidligere beskrev som influencerøkonomien eller influencermarketing, er internationalt set udvidet som begreb til kreatør-økonomien. Flere og flere influencere foretrækker at identificere sig som kreative content-udviklere snarere end udelukkende influencere. En ny rapport kortlægger kreatør-økonomien.
Artikel
Hos Samsung er datadrevet influencer marketing nøglen til at nå den yngre målgruppe
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketing
For Samsung har datadrevet influencer marketing vist sig at være nøglen til effektivt at nå den unge generation Z. I denne artikel giver vi et indblik i, hvilke redskaber vi bruger, og hvilke overvejelser, der ligger bag for at skabe de bedste resultater.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér