• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople

Kampagnearbejde i den
gode sags tjeneste

Sofie Desmareth Riemann

Direktør og partner
+45 22 65 51 34
sofie@relationspeople.dk

Det er en svær disciplin at fange hele landets opmærksomhed og få danskerne til lommerne. Også selvom sagen er god. I denne artikel giver Mulle Juul Korsholm, forperson for Danmarks Indsamling, et kig i maskinrummet.

Den 28. juni 2021

 

Mulle Juul Korsholm, der er forperson for Danmarks Indsamling, er efterhånden ganske rutineret, når Ekstra Bladet ringer og stiller kritiske spørgsmål. Men hun er dog mest stolt af, at hun sammen med DR og de 12 organisationer bag landsindsamlingen har formået at løfte indtjeningen.

Oprindeligt kommer Mulle fra en karriere i reklamebranchen, men for cirka syv år siden skiftede hun spor, da hun startede i Folkekirkens Nødhjælp. Her er hun stadig, men ud over arbejdet som kommunikationsrådgiver hos Folkekirkens Nødhjælp sidder hun nu også i bestyrelsen hos Fairtrade samt er tals- og forperson for Danmarks Indsamling på snart fjerde år.

Vi har mødt Mulle til en snak om Danmarks Indsamling, som RelationsPeople har samarbejdet med i en årrække omkring pressehåndtering.

 

Hvad driver dig til år efter år at være talsperson for Danmarks Indsamling ved siden af dit normale arbejde?

”Jeg synes, at jeg har verdens fedeste job. Jeg er vild med det. Danmarks Indsamling er en unik konstellation, hvor de 12 største danske NGO’er arbejder sammen med DR på snart 16. år. I hverdagen er vi konkurrenter, hvor vi kæmper om de samme penge, men til Danmarks Indsamling går vi sammen om en fælles og vigtig sag. Det er bemærkelsesværdigt, og sammen har vi stor gennemslagskraft. Men det er samtidig også en stor, kompleks maskine med mange interessenter, der ikke 100% har den samme dagsorden, og det hele skal gå op i en højere enhed.

Fagligt spænder opgaverne virkelig vidt fra marketing og traditionelt kommunikationsarbejde overPR, kampagner, digital på alle DRs flader og til alle organisationernes kanaler og så videre. Det motiverer mig, at det er en relativ kompleks opgave med et stort ansvar.”

 

Hvordan er det anderledes at planlægge og udføre en NGO-kampagne i forhold til en kommerciel kampagne?

“Fagligheden og værktøjskassen er fuldkommen den samme, men processen er anderledes. Det er mere krævende, når der er 13 beslutningstagere. Og så er det en sværere opgave, fordi vi skal have folk til at hive penge op af lommen uden, at de får noget igen – ud over den glæde, man oplever ved at hjælpe andre.

Samtidig er Danmarks Indsamling en kombination af en kommerciel kampagne og en oplysningskampagne, hvor vi arbejder med at fortælle danskerne om, hvad der sker ude i verden, vi indsamler penge, og så vil vi også gerne skabe lokalt engagement på fx efterskoler, gymnasier, børnehaver, i kommunerne, løbeklubber, cykelklubber – helt ned til den enkelte dansker. Der er mange ben, og det er mere udfordrende end fx at lave kampagner for saftevand.”

 

Hvordan håndterer du alle de kritiske spørgsmål, der kommer hvert år både fra journalister og på sociale medier?

”Vi har en omfattende beredskabsplan, hvor der er taget stilling til stort set alt. Og så er vi virkelig omhyggelige med vores faktatjek, det giver mig også en tryghed. Jeg ved, at det vil være svært for en kritisk journalist at finde hullerne i osten. Og så kender jeg efterhånden også de kritiske spørgsmål, som typisk går på, hvorfor koster det så meget at lave showet. Her er mit faste svar, at vores omkostningsprocent igennem de sidste 15 år har ligget på 15%, og det er ret flot. Ofte kan det faktisk være en fordel at komme lidt i orkanens øje, hvilket vi har brugt strategisk nogle gange til at opnå mere opmærksomhed.”

 

Hvad er du mest stolt af i dine år på Danmarks Indsamling?

”Det enkle svar er, at vi er vokset på indtjeningen til projekterne. For hver doneret krone bliver der sendt mere hjælp afsted. Siden jeg tiltrådte, har vi arbejdet på en større reorganisering af Danmarks Indsamling for at få et mere enkelt og effektivt setup. Nu er vi et lille sekretariat med fire ansatte, og vi har fået oprettet en samlet kommunikationsgruppe, hvor vi rummer både kampagne, SoMe, PR, direct marketing mm. Vi har en meget bedre sammenhæng og synergi mellem kanalerne, og det har helt klart også været medvirkende til at kunne løfte indtjeningen.”

Danmarks Indsamling løber over skærmen på DR1 hvert år i begyndelsen af året, og ved den seneste indsamling kom donationerne op på mere end DKK 120 millioner. Det er DKK 38 millioner mere end året forinden. Læs mere på www.danmarksindsamling.dk.

 

Tilmeld nyhedsbrevSofie Desmareth RiemannArtiklerKampagnerKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Case
Formidling af kompleks teknologi i samarbejde med globalt brand
Corporate BrandingKampagnerPublic relations
Den sydkoreanske tech-gigant, Samsung Electronics, havde et ønske om at udbrede kendskabet inden for NFT-teknologi i Danmark. RelationsPeople tog udfordringen op og konverterede en kompleks teknologi til et samtaleemne i øjenhøjde ved hjælp af flere kommunikationsdiscipliner.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Influencer marketingKampagnerPublic relations
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér