Aktivering af værdier i
international ledergruppe
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Efter ekspansiv udvikling og tæt på en fordobling i antallet af medarbejdere, havde Inter IKEA Centre Group A/S brug for at få styrket den værdibaserede ledelse i virksomheden.
Inter IKEA Centre Group A/S udvikler, ejer og driver indkøbscentre i hele verden. Som et resultat af en ekspansiv strategi havde virksomheden på to år næsten fordoblet antallet af medarbejdere og var gået ind på nye geografiske markeder.
Topledelsen oplevede nu, at ikke alle lederne i praksis udlevede virksomhedens værdier og kontaktede derfor RelationsPeople for at få hjælp til at styrke den værdibaserede ledelse i virksomheden. Nogle år tidligere havde RelationsPeople hjulpet virksomheden med at udvikle et nyt ledelsesfundament med vision, mission og værdier, og det var derfor nærliggende at RelationsPeople også varetog denne udfordring.
Rådgivere fra RelationsPeople interviewede først lederne og fandt ud af, at de forstod virksomhedens værdier forskelligt, og at deres ledelsesadfærd derfor også var forskellig. Forskellene skyldtes både, at ikke alle lederne havde været med til at udvikle værdigrundlaget, og at værdierne på grund af kulturelle forskelle blev opfattet forskelligt fra land til land.
RelationsPeople udviklede herefter et lederudviklingsforløb, der bestod af en række heldagsworkshops for topledelsen og landedirektørerne, hvor de undersøgte værdierne og koblede dem til deres egen lederadfærd. Desuden gennemførte RelationsPeople et executive coaching forløb for de øverste ledere i hovedkvarteret i Danmark for at styrke deres individuelle værdibaserede lederskab. Efter seks måneder havde de 20 ledere opnået en fælles forståelse for værdierne og baggrunden for dem, og de kunne derfor udvikle og implementere leveregler, der understøttede en fælles, værdibaseret tilgang til ledelse med respekt for de kulturelle forskelle.