God ESG-kommunikation sætter retning
Er du interesseret i at vide mere om ESG-kommunikation?
Eva Harpøth Skjoldborg
ESG seniorrådgiver
+4561308023
eva@relationspeople.dk
Er du interesseret i at vide mere om ESG-kommunikation?
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Klar retning og fortælling om virksomhedens ESG-praksis og resultater gør det lettere for virksomheder at tiltrække f.eks. investeringer og medarbejdere. Men det kræver sammenhængende, troværdig og dokumenteret kommunikation at opnå fordelene – ellers er der risiko for i stedet at blive straffet af interessenterne.
Sådan arbejder vi med ESG-kommunikation
Virksomhedernes helt store indsatser inden for ESG-kommunikation i disse år er at blive klar til at leve op til nye lovkrav på ESG-rapportering og at undgå at komme i karambolage med eksisterende og ny greenwashing-lovgivning.
Det kan vi hjælpe med. Med at få skåret jeres rapportering til, så den sker i overensstemmelse med både lovkrav og virksomhedens kernebudskaber. Med at kvalitetssikre budskaber og interne retningslinjer. Med at tilrettelægge intern træning og uddannelse, som løfter niveauet for de fleste.
Men vores grundtanke er, at god, værdiskabende ESG-kommunikation begynder i en forståelse af, hvad den grundlæggende fortælling om virksomheden er. I dag vil der stort set altid være aspekter af ESG i den fortælling, men hvor meget og hvor langt er virksomheden klar til at forpligte sig og i forhold til hvem?
Grundlaget: Hvad vil vi sige?
Vi begynder med at forstå virksomhedens ESG-virkelighed. Hvilke lovkrav er den omfattet af, hvilke målsætninger har den, hvilke emner er mest relevante for ens virksomhed? Vi kigger på konkurrenters indsats, brancheinitiativer og stakeholderes opfattelse af, hvordan virksomheden påvirker og påvirkes af ESG-emner. Alt sammen fra vores skrivebord. Og alt sammen med god hjælp af virksomhedens analyser og data indsamlet i arbejdet med at blive klar til ny lovgivning – ikke mindst den nye udgave af den danske årsregnskabslov, foranlediget af EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Når vi i denne fase forlader vores skrivebord, er det for at interviewe ledelse og medarbejdere, for at få deres afgørende input til, hvordan kernefortællingen med ESG kan se ud.
Vi har lang erfaring med udvikling af kernefortællinger til f.eks. employer branding, corporate branding, intern kommunikation og lederkommunikation.
Reglerne: Hvad skal og må vi sige?
Transparensskruen bliver i disse år strammet om flere og flere virksomheder med tilsvarende krav til metode og kontrol af rigtigheden af den information, man giver indblik i.
Det handler om regler for rapportering. Om data og revision. Og om sprogbrug. Som skal balanceres med den fortælling, virksomheden gerne vil sende ud i verden. Så man kan leve op til lovkrav og samtidig kommunikere med kunder og omverden uden at komme i karambolage med love og regler.
Vores trumfkort ift. rapportering og grønne anprisninger er vores Senior ESG Advisor, Eva Harpøth Skjoldborg. Hun har i 20 år arbejdet med ESG-kommunikation, særligt med fokus på rapportering for en række af Danmarks største virksomheder.
Intern kommunikation: Retning til medarbejderne
Hvordan ved virksomhedens medarbejdere, at de skal prioritere målsætninger, virksomheden har inden for ESG, og hvordan de selv skal bidrage? Svaret er intern kommunikation, en disciplin, der ofte bliver underprioriteret, men som er afgørende for at gennemføre forandring og for at nå virksomhedens strategiske mål.
Vi har stor erfaring med intern kommunikation og leder- og ledelseskommunikation, som direkte kan bringes i spil i forhold til ESG.
Ekstern kommunikation: Hvor skal vi tale om ESG?
Har virksomheden et årshjul for ekstern kommunikation generelt – og hvordan kan ESG integreres i det?
Et styrket brand i forhold til alle typer af stakeholdere er en af de måder, ESG-arbejdet kan skabe værdi. Det kræver kontinuerlig budskabsstyret kommunikation. Og det kræver gode planer. Planer som fortæller, hvilke events og platforme, virksomheden kan benytte sig af til at få sine budskaber ud. Fortæller, hvordan de muligheder bedst koordineres og udnyttes ift. kommunikation, public affairs og marketing. Planer, som kun fungerer, hvis man koordinerer og skaber indhold på tværs.
Større opmærksomhed på kanaler og platforme er højaktuel, i takt med at den selvstændige bæredygtighedsrapport afløses af integration af ESG i ledelsesberetningen i årsrapporten. Den har typisk kun en stakeholder i målgruppen: den finansielle sektor. Men hvad sker der med alt det, der også var i bæredygtighedsrapporterne, og som typisk gav mulighed for at tegne billedet af virksomheden med lidt flere farver og bredere pensler. Hvor skal det indhold bruges nu?
Her kommer vores lange og brede erfaring med klassisk PR: At skabe løbende medieomtale af virksomheden i spil. Vores erfaring med krisekommunikation er tilsvarende solid. Vi kan også træne talspersoner og øverste ledelse og opbygge toplederens brand – så elementer af ESG indgår naturligt.
Er du interesseret i at læse vores undersøgelse af ESG-kommunikation i danske virksomheder og vores bud på fem kritiske opgaver i ESG-kommunikation? Så følg dette link.
Vil du mødes med os – online eller ej – til en snak om din virksomheds ESG-kommunikation? Så kontakt Kristian Eiberg eller Eva Harpøth Skjoldborg.
Leder du efter hjælp til den konkrete tilblivelse af jeres næste ESG-rapport – integreret eller ej? Så kontakt Eva Harpøth Skjoldborg.