’ESG er ikke længere henvist til en rapport, som ingen gider at læse’
Ordene er Eva Harpøth Skjoldborgs, og hun er ny ESG seniorrådgiver hos RelationsPeople. 2024 bliver ifølge Eva næsten ligesom juleaften, for i år lægger vi sammen med de store virksomheder grundstenene til kommende ESG-kommunikation.
Der er en god grund til, at Eva føler, at 2024 bliver lidt ligesom juleaften, for Eva har beskæftiget sig med ESG i stort set hele sin karriere; lige fra Mandag Morgen, Novo Nordisk til de utallige CSR-rapporter hun har været medforfatter på for store danske virksomheder, hvoraf flere har vundet priser. 2024 bliver derfor en milepæl på denne rejse. Vi har stillet Eva nogle centrale spørgsmål om hendes baggrund og udviklingen inden for ESG-kommunikation netop nu.
Hvordan havnede du inden for ESG-området?
”Det begyndte sådan for alvor med, at jeg blev ansat i Novo Nordisk i det, der i dag ville svare til deres ESG-afdeling. Her skulle jeg arbejde med trendspotting og analyse inden for bæredygtighedsfeltet. God ESG-ledelse handler også om at kunne se om hjørner: hvad kommer der, hvilke tendenser, og hvad kan det betyde for os? Det var fremsynet af Novo Nordisk dengang.
Oprindeligt er jeg uddannet på CBS, hvor jeg fokuserede på, hvordan virksomheder skaffer sig information om omverdenen og anvender den.”
Hvordan synes du, at virksomheder generelt klarer sig lige nu i forhold til at kommunikere om ESG-området?
”Vi er i et vadested på mange måder. For det første er der meget mere fokus på greenwashing, så mange er blevet mere stille. Før det har vi levet i noget, der minder om en klondyketilstand i forhold til ESG-kommunikation, hvor man kunne bruge ord som ’grøn’ og ’bæredygtig’ uden at blive afkrævet belæg for de påstande. Det kan vi ikke længere. Nu skal vi til at tænke os lidt om, og det er selvfølgelig lidt bøvlet, men det skal vi nok få lært. For det andet så er der kommet lovgivning om, hvordan vi skal rapportere og kommunikere, som træder i kraft ganske snart. Det er en stor opgave for virksomhederne at leve op til de krav, men de kommer også til at lære mange nye ting i virksomhederne, som kan bruges til udvikling og kommunikation.
Det vigtigste er, at vi flytter os fra det vilde vesten til at have belæg for, hvad vi siger og gør. Det er en god ting. Det er mit indtryk, at rigtig mange virksomheder gør sig umage. Og heldigvis, for man kan ikke kommunikere sig bæredygtig eller ansvarlig, man er nødt til at gøre det.”
Hvad er den mest motiverende udvikling de sidste par år inden for ESG-området?
”Når man har arbejdet med ESG i mange år, så er vi nu der, hvor vi endelig har fået det, vi drømte om. Fokus er ikke længere på OM, vi skal arbejde med ESG eller OM vi skal tale om det, det er en selvfølge nu. Vi er blevet flyttet over på den anden side af den store mur, vi tidligere altid skulle hakke os igennem. Det er supermotiverende. Den faglige profession, jeg har været en del af i 20 år, er med andre ord blevet meget mere synlig, den er blevet en del af ledelsesmøderne og har fået mere værdi.
I forhold til kommunikation, så bliver virksomhederne nu også tvunget til at tænke mere i målgrupper og kanaler om emnet og gå væsentlig mere strategisk til værks med deres kommunikation – i stedet for udelukkende at fokusere på rapporter, som man ofte påstår, at ingen læser.”
Er der nogle ESG-milepæle, du ser frem til i 2024?
”Nu varer det ikke så længe, så træder CSRD (EU’s rapporteringsdirektiv om bæredygtighed) i kraft, og Due Diligence-direktivet (CSDDD – virksomheder over en vis størrelse skal sikre, at de kender og håndterer deres sociale og miljømæssige aftryk i hele deres værdikæde) er stort set ved at være igennem EU-systemet, det bliver færdigt i 2024. Begge direktiver vil drive udviklingen og give konsistens til kommunikationen i virksomhederne.
Året bliver derfor spændende, fordi de første virksomheder vil arbejde på, hvordan de integrerer de nye data i årsrapporten. Alle beslutninger om den nye måde at kommunikere på vil blive truffet i år, men vi vil først se resultaterne i 2025 – det glæder jeg mig til. Det er spændende arbejde.”
Bliver CSRD en fordel eller en ulempe set fra et kommunikationssynspunkt?
”Det bliver en kæmpe fordel, fordi vi pludselig får data. Som virksomhed skal du have foretaget nogle prioriteringer, og så skal du indsamle data – i sidste ende bliver det lettere at kommunikere korrekt. Til gengæld skal man begynde at tænke i flere platforme. Virksomheder har haft en tendens til at placere meget af deres ESG-kommunikation i selvstændige rapporter, som forsvinder i den form, de har i dag. Derfor kommer virksomhederne til at skulle arbejde noget mere med forskellige platforme og forskellige budskaber målrettet specifikke grupper, og det er i sidste ende en stor fordel.”
Hvad er dit bedste råd til virksomheder, der ikke er så langt med ESG-kommunikation endnu?
”De skal finde ud af, hvad der er vigtigt for dem. Med andre ord skal de have lavet en væsentlighedsanalyse. Det kan man gøre mere eller mindre kompliceret. Nogle af de centrale spørgsmål vil være: Hvad påvirker de med deres virksomhed, hvad skal de derfor arbejde med, hvilke mål skal de sætte og hvordan skaffer de sig data på alt dette? For de virksomheder, der ikke bliver en del af CSRD, så skal de i gang med at spørge deres store kunder: hvad har I brug for, at vi kan levere, for at I kan rapportere på CSRD?
Uanset hvordan og hvornår man skal rapportere, så kan man som virksomhed lynhurtigt få malet sig selv op i et hjørne, hvor det hele kun betragtes som besværligt og koster penge. Mit råd vil være at fokusere på, hvordan de kommende data kan være med til at udvikle forretningen, brug anledningen strategisk.”
FAKTA OM EVA
- Det motiverer Eva
At finde på nye løsninger, forbedre og få nye ideer. Eva er optaget af, hvordan vi kan gøre samfundet bedre og løse problemer – og især hvilken rolle virksomheder skal spille i det. - Det er Eva stolt af
Når det lykkes at gøre svært ESG-stof mere tilgængeligt, så det giver mening for mange flere mennesker. Det lykkedes fx alle de gange, jeg sammen med teamet i Mærsk, vandt prisen for årets bedste CSR-rapport.
Tag endelig fat i Eva, hvis du savner sparring om ESG-kommunikation.