
Undgå, at krisen vokser
Vil du vide mere?
Kontakt:

Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
En krise i medierne kan få pulsen op hos selv den mest rolige CEO, for kriser påvirker potentielt både aktiekurs, omsætning og fastholdelse af medarbejdere. Derfor skal kriser tages seriøst, og der skal handles hurtigt – især i lyset af at sociale medier har accelereret tempoet, hvormed krisen kan udvikle sig. Det kræver det rette kriseberedskab og kendskab til kanalerne. Og selvom din virksomhed ikke kan forberede sig præcist på en konkret krise, så findes der en række effektive redskaber, som vi har god erfaring med.
Sådan arbejder vi med krisekommunikation
Når virksomhedens CEO toner frem på TV til et interview, så vil det typisk være på baggrund af timers intens medietræning, velstrukturerede budskabsdokumenter, scenariebeskrivelser og så videre, som er udarbejdet i samarbejde med virksomhedens jurister, den kommunikationsansvarlige, eksterne kommunikationsrådgivere og ledelsen. Og det hele har kunnet lade sig gøre på meget kort tid, fordi alle de involverede i virksomheden har prioriteret udfordringen og skubbet det meste andet arbejde til side. Eller sådan bør det være. Det er dog langt fra altid tilfældet i virkeligheden.
Vores erfaring med krisekommunikation i virksomheder er, at den væsentligste tilgang for et godt resultat er den nødvendige prioritering fra virksomhedens interne stakeholders, og her er forberedelsen med en afstemt kriseplan og et krisekommunikationsteam afgørende.
Når vi hos RelationsPeople arbejder med virksomheder om krisekommunikation, så vil meget af det forberedende arbejde foregå i det faste løbende samarbejde fx gennem årlige medie- og budskabstræninger, budskabsdokumenter inden for kerneområder for virksomheden samt beredskaber inden for særligt sensitive områder og et fast overvågningssetup, der giver et overblik over relevante emner, som kan udvikle sig både i traditionelle medier og på sociale medier. Således bygger vi sammen med vores kunder en solid platform for deres krisekommunikation, så de har mulighed for at reagere effektivt, hvis der skulle opstå en sag.