
Sæt en klar retning for
organisationen internt og eksternt
Vil du vide mere?
Kontakt:

Anders Monrad Rendtorff
Seniorrådgiver og associeret partner
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk
Vil du vide mere?
Kontakt:

Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Toplederkommunikation og lederkommunikation er en vigtig og integreret del af virksomhedens corporate kommunikation. Vi tror på, at virksomheder styrker deres omdømme og skaber klarhed og engagement ved at arbejde struktureret med lederkommunikation. Vi har mange års erfaring med at træne topledere 1:1, og vi har med thought leadership etableret agendaer, der understøtter vores kunders forretning.
Sådan arbejder vi med lederkommunikation
Lederkommunikation er ledernes kommunikation til medarbejdere og andre ledere. Det er både den daglige mundtlige og skriftlige lederkommunikation og den lederkommunikation, der finder sted i forbindelse med særlige anledninger som fx lanceringen af en ny strategi eller en større forandring i organisationen. Lederkommunikation sker internt gennem møder, mails, artikler og video på intranettet, såvel som på interne kommunikationssystemer. Her handler det om, hvordan medarbejderne opfatter deres job og arbejdsplads og er indforståede med, hvilken retning virksomheden er på vej i. Eksternt kommunikerer lederne – og særligt toplederne – gennem interviews, klummer og debatindlæg i redaktionelle medier, gennem deres indlæg i sociale medier som fx LinkedIn, og når de deltager med oplæg på eksterne konferencer med videre. I praksis skal den interne og eksterne lederkommunikation opfattes som integreret, idet medarbejderne læser med, særligt når toplederne kommunikerer i eksterne medier.
Se eksempler på vores arbejde med lederkommunikation: Opbygning af thought leadership på et komplekst område og En stærkere position blandt erhvervskunder gennem thought leadership.
Vores tilgang til at arbejde med toplederkommunikation tager afsæt i de emner, som toplederen personligt interesserer sig for. Det gør kommunikationen autentisk og troværdig. Vi identificerer positioner for toplederen inden for de valgte emner, lægger en plan, udarbejder budsskabsdokumenter, træner toplederen og hjælper ofte kommunikationsdirektøren eller -chefen med at skrive klummer, debatindlæg, indlæg på LinkedIn, lave videoer mv. på vegne af toplederen. Vi hjælper kommunikationsdirektøren eller -chefen med at binde toplederkommunikation og lederkommunikation sammen i et integreret kommunikationssystem. Her kobler vi toplederens kommunikation på medarbejdermøder (town-halls) sammen med den kommunikation, der sker til medarbejderne gennem virksomhedens egne medier (fx et intranet), med topledernes kommunikation til lederne og de kommunikationspakker, som lederne skal bruge i deres lederkommunikation til medarbejderne.
Vi har mere end 20 års erfaring med at rådgive og træne ledere og med at samarbejde med de interne rådgivere, der arbejder med lederkommunikation og toplederkommunikation. Siden 2018 har vi desuden opnået nye indsigter ved at deltage i et omfattende forskningsprojekt med Københavns Universitet om toplederkommunikation og rådgivning af topledere.
Er du interesseret i at vide mere om vores arbejde med lederkommunikation, kan du læse mere om vores coachingforløb og workshops nedenfor.
Du kan også læse vores artikler om toplederkommunikation: Den krævende relation til den udenlandske topchef og Ny kommunikationschef? Undervurder ikke værdien af det interne netværk