• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Lederkommunikation

Sæt en klar retning for
organisationen internt og eksternt

Vil du vide mere?
Kontakt:

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Lederkommunikation udgør en central del af den interne og eksterne kommunikation. Vi tror på, at organisationer styrker deres omdømme og skaber klarhed om strategien og bedre medarbejderengagement ved at arbejde struktureret med lederkommunikation.

Sådan arbejder vi med lederkommunikation – det interne perspektiv

Lederkommunikation i en organisation foregår både internt og eksternt. Internt udstikker lederen med sin kommunikation en retning og skaber medarbejderengagement og følgeskab i en tid, hvor de fleste organisationer gennemgår store forandringer.

Medarbejdere har generelt meget stor tillid til deres ledere, og de motiveres af et formål og ønsker at vide, hvordan de bidrager til målsætninger, der giver mening. Det kan god lederkommunikation bidrage med.

Vi tror på, at man får mest ud af den interne lederkommunikation ved at integrere topleder-, mellemleder- og intern kommunikation. Denne systematik giver både en mere effektiv kommunikation i hverdagen og ruster samtidig organisationen til at gennemføre store forandringer som fx implementeringen af en ny organisering eller en ny strategi. Men systematik gør det ikke alene. Det forudsætter også, at lederne er bevidste om deres personlige lederkommunikation og løbende arbejder med at træne deres kompetencer. Vi hjælper den kommunikationsansvarlige med at tilrettelægge den interne lederkommunikation, at træne topledere og mellemledere i kommunikation og give dem enkle værktøjer.

Se eksempler på vores arbejde med lederkommunikation: Opbygning af thought leadership på et komplekst område og En stærkere position blandt erhvervskunder gennem thought leadership.

Det eksterne perspektiv – lederens positionering

Lederkommunikationen har også en ekstern dimension. Her skal lederen navigere med stigende krav fra interessenter om at være en ansvarlig organisation i et miljø, der kræver mere og mere gennemsigtighed. Samtidig er den eksterne opfattelse af en organisation i høj grad et resultat af, hvordan den øverste leder opfattes. Gennem interviews, klummer og debatindlæg i redaktionelle medier, indlæg på LinkedIn og deltagelse på eksterne konferencer og andre fora er topledere med til at tegne et billede af den organisation, som han eller hun repræsenterer.

Vi tager i den eksterne lederkommunikation afsæt i de agendaer, som understøtter organisationens strategi, men også gerne i de emner, som toplederen personligt interesserer sig for. Det gør kommunikationen autentisk og troværdig. I samarbejde med den kommunikationsansvarlige identificerer vi attraktive positioner for toplederen inden for de valgte emner, udarbejder budsskabsdokumenter og en contentplan, træner toplederen og kan hjælpe med at skrive klummer, debatindlæg, indlæg på LinkedIn mv. på vegne af toplederen.

Vi har mere end 20 års erfaring med at rådgive og træne ledere og med at samarbejde med de interne rådgivere, der arbejder med lederkommunikation. Siden 2018 har vi desuden opnået nye indsigter gennem et omfattende forskningsprojekt med Københavns Universitet om toplederkommunikation og rådgivning af topledere, og i 2022 var vi medforfattere på bogen The Communications Advisor.

Er du interesseret i at vide mere om vores arbejde med lederkommunikation, kan du læse mere om vores coachingforløb og workshops nedenfor.

Du kan også læse vores artikler om toplederkommunikation: Den krævende relation til den udenlandske topchef og Ny kommunikationschef? Undervurder ikke værdien af det interne netværk

Kristian Eiberg

Coaching-forløb: Sådan styrker du relationen til din topchef

Kom godt fra start

Coaching-forløb: Sådan styrker du relationen til din topchef

Formålet med dette forløb er at hjælpe dig, der arbejder med kommunikationsrådgivning med at styrke din relation til den topchef, du rådgiver. Du er måske ny i jobbet som kommunikationschef og skal positionere dig som betroet rådgiver for din topchef eller måske du er en erfaren kommunikationschef, som har fået en ny topchef. Det sker gennem et række coachingsamtaler, hvor vi hjælper dig til at identificere de muligheder, du har for at få succes med din positioneringsrejse, og hvad der kan stå i vejen for, at du lykkes.

Forløbet tager udgangspunkt i en forskningsbaseret business bog, The Communications Advisor. Sammen med dig tilrettelægger vi udviklingsforløbet, så det passer til dig og dine ønsker.

  • Længde: 4-6 møder af 1-1,5 timers varighed + forberedelse
  • Sted: Hos jer eller hos os
  • Pris: Mellem 12.500-17.000 kr. ekskl. moms afhængig af antal møder

Kontakt Kristian Eiberg på telefon +45 22 65 52 51 eller Anders Monrad Rendtorff på telefon +45 29 40 70 16, hvis du vil vide mere.

Kom godt fra start

Workshop: Lederkommunikation - kom godt fra start

Kom godt fra start

Workshop: Lederkommunikation - kom godt fra start

Formålet er at give dit kommunikationsteam ny, faglig inspiration til at styrke topledelsens kommunikation. Det sker på en heldagsworkshop med korte faglige oplæg om, hvad toplederkommunikation er og hvorfor det er vigtigt, diskussion af muligheder og begrænsninger i jeres organisation, og ikke mindst en gennemgang af værktøjer til at arbejde med toplederkommunikation i praksis – fra thought leadership platforme til skabeloner for kommunikationsplaner.

Forløbet tager bl.a. udgangspunkt i en ny, forskningsbaseret business bog, The Communications Advisor. Sammen med dig tilrettelægger vi udviklingsforløbet og deltagernes forberedelse, så det passer til dit teams sammensætning og forudsætninger.

  • Længde: 1 workshop af ca. 7 timer + forberedelse
  • Sprog: Dansk eller engelsk
  • Sted: Hos jer eller off-site
  • Pris: Mellem 25-35.000 kr. ekskl. moms afhængig af sted samt antal deltagere og bøger

Kontakt Kristian Eiberg på telefon +45 22 65 52 51 eller Anders Monrad Rendtorff på telefon +45 29 40 70 16, hvis du vil vide mere.

Kom godt fra start
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin