Sæt en klar retning for
organisationen internt og eksternt
Vil du vide mere?
Kontakt:
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Lederkommunikation udgør en central del af den interne og eksterne kommunikation. Vi tror på, at organisationer styrker deres omdømme og skaber klarhed om strategien og bedre medarbejderengagement ved at arbejde struktureret med lederkommunikation.
Sådan arbejder vi med lederkommunikation – det interne perspektiv
Lederkommunikation i en organisation foregår både internt og eksternt. Internt udstikker lederen med sin kommunikation en retning og skaber medarbejderengagement og følgeskab i en tid, hvor de fleste organisationer gennemgår store forandringer.
Medarbejdere har generelt meget stor tillid til deres ledere, og de motiveres af et formål og ønsker at vide, hvordan de bidrager til målsætninger, der giver mening. Det kan god lederkommunikation bidrage med.
Vi tror på, at man får mest ud af den interne lederkommunikation ved at integrere topleder-, mellemleder- og intern kommunikation. Denne systematik giver både en mere effektiv kommunikation i hverdagen og ruster samtidig organisationen til at gennemføre store forandringer som fx implementeringen af en ny organisering eller en ny strategi. Men systematik gør det ikke alene. Det forudsætter også, at lederne er bevidste om deres personlige lederkommunikation og løbende arbejder med at træne deres kompetencer. Vi hjælper den kommunikationsansvarlige med at tilrettelægge den interne lederkommunikation, at træne topledere og mellemledere i kommunikation og give dem enkle værktøjer.
Se eksempler på vores arbejde med lederkommunikation: Opbygning af thought leadership på et komplekst område og En stærkere position blandt erhvervskunder gennem thought leadership.
Det eksterne perspektiv – lederens positionering
Lederkommunikationen har også en ekstern dimension. Her skal lederen navigere med stigende krav fra interessenter om at være en ansvarlig organisation i et miljø, der kræver mere og mere gennemsigtighed. Samtidig er den eksterne opfattelse af en organisation i høj grad et resultat af, hvordan den øverste leder opfattes. Gennem interviews, klummer og debatindlæg i redaktionelle medier, indlæg på LinkedIn og deltagelse på eksterne konferencer og andre fora er topledere med til at tegne et billede af den organisation, som han eller hun repræsenterer.
Vi tager i den eksterne lederkommunikation afsæt i de agendaer, som understøtter organisationens strategi, men også gerne i de emner, som toplederen personligt interesserer sig for. Det gør kommunikationen autentisk og troværdig. I samarbejde med den kommunikationsansvarlige identificerer vi attraktive positioner for toplederen inden for de valgte emner, udarbejder budsskabsdokumenter og en contentplan, træner toplederen og kan hjælpe med at skrive klummer, debatindlæg, indlæg på LinkedIn mv. på vegne af toplederen.
Vi har mere end 20 års erfaring med at rådgive og træne ledere og med at samarbejde med de interne rådgivere, der arbejder med lederkommunikation. Siden 2018 har vi desuden opnået nye indsigter gennem et omfattende forskningsprojekt med Københavns Universitet om toplederkommunikation og rådgivning af topledere, og i 2022 var vi medforfattere på bogen The Communications Advisor.
Er du interesseret i at vide mere om vores arbejde med lederkommunikation, kan du læse mere om vores coachingforløb og workshops nedenfor.
Du kan også læse vores artikler om toplederkommunikation: Den krævende relation til den udenlandske topchef og Ny kommunikationschef? Undervurder ikke værdien af det interne netværk