• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Employer branding

Stå stærkere i kampen om talenterne

Vil du vide mere?
Kontakt:

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Medarbejdere med de rigtige kompetencer er afgørende for, at virksomheder får succes og udvikler sig. For at fastholde og tiltrække disse medarbejdere skal man fremstå som en attraktiv arbejdsplads, der matcher de forventninger, som lige præcis disse medarbejdere har. Metoden til at udvikle et godt employer brand er analyse, strategi og solidt grundarbejde, så employer brandet afspejler den kultur og den virkelighed, man møder på arbejdspladsen.

Sådan arbejder vi med employer branding

Et stærkt employer brand hjælper med at tiltrække de rigtige medarbejdere – og med at holde på dem, man helst ikke vil miste. Det kan have stor værdi, for omkostningerne ved et ubesat job eller ved at miste de dygtige folk kan være store – særligt når det gælder ledere og specialister – og det kan koste konkurrencekraft ikke at have de bedste folk på vigtige poster. Fokus på employer branding med et solidt employer brand sikrer, at I fortæller den samme historie på tværs af organisationen. Og det forpligter både den øverste ledelse, linjeledere og HR til at leve op til, at fortællingen rent faktisk holder, når nye medarbejdere møder virkeligheden i hverdagen.

Det er vigtigt, at employer branding er autentisk og forankret i organisationens kultur og værdier. Derfor tager udviklingsarbejdet bag et nyt employer brand altid afsæt i analyse og strategi. Vi har gennem årene udviklet metoden og processen, og nedenfor har vi kort beskrevet de fire faser, som et typisk employer branding-projekt er baseret på.

Analyse – forstå udfordringer, styrker og svagheder

Analysen har to overordnede formål. For det første skal man have afdækket udfordringen for at sikre, at det rigtige problem bliver løst, og at employer brandet bidrager til forretningen. For det andet skal man sikre en god forståelse for arbejdspladsens styrker og svagheder for at udvikle autentisk employer branding.

Strategi og employer value proposition (EVP) – sæt retning og vælg den rigtige position

I denne fase skal rammerne for arbejde med employer branding formuleres med baggrund i analyseresultaterne. Strategien tager udgangspunkt i de identificerede udfordringer og formulerer på den baggrund målsætninger, prioriterede målgrupper, indsatsområder og eventuelt en kanalstrategi. Strategien kan også sætte hjørnesten i forhold til roller og ansvar i organisationen. Et employer value proposition (EVP) skal være autentisk og afspejle organisationens sande styrker. Men den må også gerne emme af ambition eller af en kultur, som kunden gerne vil skabe. Det vigtigste er, at den ikke bare er attraktiv, men også at den tiltrækker de rigtige. Kandidaterne skal kunne aflæse, om de er et rigtigt match både kulturelt og fagligt gennem organisationens employer branding.

Kreativ platform – find jeres eget udtryk

I denne fase skal EVP og strategi omsættes til et stærkt visuelt og kreativt koncept, der definerer det udtryk, kundens employer brand skal have. Platformen kan eksempelvis indeholde guidelines til billedstil, beskrivelse af stil og tone, særlige grafiske elementer, og hvordan employer brandet forholder sig til organisationens overordnede visuelle identitet.

Eksekvering – kom godt ud over rampen

I den sidste fase udrulles koncept og strategi. Når hverdagen rammer, er det vigtigt at holde fast i de overordnede rammer, men selvfølgelig også være fleksibel og åben for at lære af erfaringerne og justere i både strategi, budskaber og visuelt udtryk undervejs.

Er du interesseret i at vide mere om vores arbejde med employer branding? Så download vores artikelsamling om employer branding.

Se eksempler på vores arbejde med employer branding her: Udvikling af employer brand for at styrke rekruttering og Employer branding-platform til mange medarbejdergrupper

Kristoffer Kej
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér