• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople
Employer branding i en krisetid – hvad lærte vi af finanskrisen?

Employer branding i en krisetid
– hvad lærte vi af finanskrisen?

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Det er svært at åbne et erhvervsmedie uden at falde over historier om virksomheder, der på grund af Covid-19 pandemien må skære i faste omkostninger og reducere antallet af medarbejdere. Der er ingen tvivl om, at både virksomhederne og verdensøkonomien er i gang med at downsize. Men hvad betyder det for virksomhedernes arbejde med employer branding?

28. maj 2020

Kort og langt lys

I forbindelse med finanskrisen i 2008 reagerede virksomhederne ved at reducere omkostninger og antallet af medarbejdere. På det tidspunkt var vi i RelationsPeople i gang med at udvikle og implementere employer branding projekter for flere private og offentlige virksomheder i Danmark. Vores kunder måtte ligesom alle andre virksomheder skære i antallet af medarbejdere for at tilpasse sig den økonomiske virkelighed. Men de var også overbevist om, at det var vigtigt, at deres employer brand var klart og tydeligt for både de medarbejdere, der var tilbage, og for de medarbejdere, de vidste, de skulle tiltrække, når krisen vendte. Derfor fortsatte de fleste arbejdet med at udvikle deres employer branding platforme, selvom de så ind i en periode, hvor de skulle afskedige snarere end ansætte.

Læs også: COVID-19 intern kommunikation har aldrig været vigtigere

De bedste ledere og virksomheder forberedte sig dermed under krisen på tiden efter krisen. Den klare fortælling og den røde tråd i employer branding kommunikationen – internt og eksternt – gjorde det både muligt at fastholde nøglemedarbejdere under krisen og tiltrække nye medarbejdere, da krisen aftog, og opsvinget begyndte. Og da kriser ofte afføder kortsigtede stop-go reaktioner, bliver dem, der har modet til at tænkte langsigtet og være vedholdende, belønnet. I hvert fald én af de store, internationale virksomheder, vi gennem finanskrisen hjalp med at udvikle et employer brand, har nu anvendt platformen i 12 år.

Læs også: En kernefortælling er virksomhedens tilstandsrapport

 

Fra finanskrise til Covid-19

Da Covid-19 pandemien var ved at nå sit højeste i slutningen af marts i år var fire ud af fem CEOs bekymrede for at fastholde og rekruttere kvalificerede medarbejdere, viser en ny analyse fra The Economist. Det er nærliggende at drage den konklusion, at det er én af de læringer, som virksomhederne har taget med sig fra finanskrisen: Selvom der i en krise pludselig er mange, der står uden job, er det fortsat kampen om nøglemedarbejderne, der afgør virksomhedens fremtidige konkurrenceevne – herunder evnen til at udnytte opsvinget hurtigt og effektivt, når det kommer.

Samtidig er læringen fra finanskrisen, at de virksomheder, der har et klart employer brand, formår både at fastholde og tiltrække de medarbejdere, der er kritiske for forretningen. Over én kam er det erfarne medarbejdere med 5-10 års erfaring, der altid er størst rift om. Krise eller ej. Uanset sektor.

 

Forbered dit employer brand til opsvinget

Over de sidste 12 måneder har vi i RelationsPeople arbejdet på fire store employer branding projekter for danske og internationale virksomheder. Det er projekter, der blev sat i gang, mens verdensøkonomien var sund, og der i Danmark og i mange andre lande var mangel på kvalificeret arbejdskraft, netop fordi det gik godt.

Arbejdet med employer branding fortsætter i disse virksomheder trods Covid-19 pandemien. Dog ikke uden at være påvirket: Det er svært at optage fotos og video på arbejdspladser uden medarbejdere. Og det er svært at flyve til udenlandske datterselskaber for at interviewe, når der ikke afgår fly. Men det helt afgørende er, at finanskrisen ikke er længere væk, end at lederne i HR og kommunikation kan huske, hvor vigtigt det er at fastholde nøglemedarbejderne både under en krise, hvor dagsordenen er usikkerhed, og tiltrække dem efter en krise, hvor konkurrencen om de bedste hoveder tager til, når opsvinget kommer.

 

Employer branding – hvad har vi lært?

Employer branding er lige så vigtig, når der er krise, som når det er hverdag. Essensen – virksomhedernes employer value proposition – bør være så dybt funderet i virksomheden, at den ikke lader sig påvirke af en krise, hvad enten den varer seks måneder eller to år. Klarheden om, hvad man står for som virksomhed, og hvad man har at tilbyde sine ansatte, er både vigtig, når usikkerheden under en krise gør det vigtigt at fastholde og motivere nøglemedarbejdere, og når virksomheder i opgangstider konkurrerer om at tiltrække de bedste hoveder.

Læs også: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z

Er du interesseret i at vide mere om employer branding, har vi lavet en artikelsamling med tips og inspiration, som du kan få via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Skriv stærke stillingsopslag med meningsskabelsesteori
by Mai Steenbock Nielsen
Employer Branding
Hvis et stillingsopslag favner for bredt i forsøget på at tiltrække så mange spændende kandidater som muligt, kan man komme til at skille dem fra ved ikke at være skarp nok i sin kommunikation. En vej til at skærpe kommunikationen og tale til de rette kandidater kan være at gøre brug af meningsskabelsesteori.
Artikel
Sådan bygger du din stillingsannonce
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Der er fut i jobmarkedet, og det giver skærpet konkurrence i rekrutteringen og travlhed hos alle os, der skriver stillingsannoncer. Her kommer tre tips til, hvordan du kan sætte teksten sammen.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
Den nye generation brænder for de bløde værdier
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hverken purpose eller personalegoder står øverst på listen over de budskaber, der fænger mest hos de unge på vej på arbejdsmarkedet. Men hvad er det så, der tænder gnisten? Vi har taget en snak med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget.
Artikel
Brand-blikket skal vendes indad
by Kristoffer Kej og Oliver Toldbod Helgesen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér