• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
Employer branding i en krisetid – hvad lærte vi af finanskrisen?

Employer branding i en krisetid
– hvad lærte vi af finanskrisen?

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Det er svært at åbne et erhvervsmedie uden at falde over historier om virksomheder, der på grund af Covid-19 pandemien må skære i faste omkostninger og reducere antallet af medarbejdere. Der er ingen tvivl om, at både virksomhederne og verdensøkonomien er i gang med at downsize. Men hvad betyder det for virksomhedernes arbejde med employer branding?

28. maj 2020

Kort og langt lys

I forbindelse med finanskrisen i 2008 reagerede virksomhederne ved at reducere omkostninger og antallet af medarbejdere. På det tidspunkt var vi i RelationsPeople i gang med at udvikle og implementere employer branding projekter for flere private og offentlige virksomheder i Danmark. Vores kunder måtte ligesom alle andre virksomheder skære i antallet af medarbejdere for at tilpasse sig den økonomiske virkelighed. Men de var også overbevist om, at det var vigtigt, at deres employer brand var klart og tydeligt for både de medarbejdere, der var tilbage, og for de medarbejdere, de vidste, de skulle tiltrække, når krisen vendte. Derfor fortsatte de fleste arbejdet med at udvikle deres employer branding platforme, selvom de så ind i en periode, hvor de skulle afskedige snarere end ansætte.

Læs også: COVID-19 intern kommunikation har aldrig været vigtigere

De bedste ledere og virksomheder forberedte sig dermed under krisen på tiden efter krisen. Den klare fortælling og den røde tråd i employer branding kommunikationen – internt og eksternt – gjorde det både muligt at fastholde nøglemedarbejdere under krisen og tiltrække nye medarbejdere, da krisen aftog, og opsvinget begyndte. Og da kriser ofte afføder kortsigtede stop-go reaktioner, bliver dem, der har modet til at tænkte langsigtet og være vedholdende, belønnet. I hvert fald én af de store, internationale virksomheder, vi gennem finanskrisen hjalp med at udvikle et employer brand, har nu anvendt platformen i 12 år.

Læs også: En kernefortælling er virksomhedens tilstandsrapport

 

Fra finanskrise til Covid-19

Da Covid-19 pandemien var ved at nå sit højeste i slutningen af marts i år var fire ud af fem CEOs bekymrede for at fastholde og rekruttere kvalificerede medarbejdere, viser en ny analyse fra The Economist. Det er nærliggende at drage den konklusion, at det er én af de læringer, som virksomhederne har taget med sig fra finanskrisen: Selvom der i en krise pludselig er mange, der står uden job, er det fortsat kampen om nøglemedarbejderne, der afgør virksomhedens fremtidige konkurrenceevne – herunder evnen til at udnytte opsvinget hurtigt og effektivt, når det kommer.

Samtidig er læringen fra finanskrisen, at de virksomheder, der har et klart employer brand, formår både at fastholde og tiltrække de medarbejdere, der er kritiske for forretningen. Over én kam er det erfarne medarbejdere med 5-10 års erfaring, der altid er størst rift om. Krise eller ej. Uanset sektor.

 

Forbered dit employer brand til opsvinget

Over de sidste 12 måneder har vi i RelationsPeople arbejdet på fire store employer branding projekter for danske og internationale virksomheder. Det er projekter, der blev sat i gang, mens verdensøkonomien var sund, og der i Danmark og i mange andre lande var mangel på kvalificeret arbejdskraft, netop fordi det gik godt.

Arbejdet med employer branding fortsætter i disse virksomheder trods Covid-19 pandemien. Dog ikke uden at være påvirket: Det er svært at optage fotos og video på arbejdspladser uden medarbejdere. Og det er svært at flyve til udenlandske datterselskaber for at interviewe, når der ikke afgår fly. Men det helt afgørende er, at finanskrisen ikke er længere væk, end at lederne i HR og kommunikation kan huske, hvor vigtigt det er at fastholde nøglemedarbejderne både under en krise, hvor dagsordenen er usikkerhed, og tiltrække dem efter en krise, hvor konkurrencen om de bedste hoveder tager til, når opsvinget kommer.

 

Employer branding – hvad har vi lært?

Employer branding er lige så vigtig, når der er krise, som når det er hverdag. Essensen – virksomhedernes employer value proposition – bør være så dybt funderet i virksomheden, at den ikke lader sig påvirke af en krise, hvad enten den varer seks måneder eller to år. Klarheden om, hvad man står for som virksomhed, og hvad man har at tilbyde sine ansatte, er både vigtig, når usikkerheden under en krise gør det vigtigt at fastholde og motivere nøglemedarbejdere, og når virksomheder i opgangstider konkurrerer om at tiltrække de bedste hoveder.

Læs også: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z

Er du interesseret i at vide mere om employer branding, har vi lavet en artikelsamling med tips og inspiration, som du kan få via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér