• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Tre tips til at få succes med employee advocacy

Tre tips til at få succes
med employee advocacy

by Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Hvis du skal have succes med employee advocacy, kræver det en sammenhængende strategi – og at du er klar til at tage det lange seje træk, for resultaterne kommer ikke buldrende af sig selv. Baseret på vores erfaringer fra kunder er her tre tips til, hvordan du bør gribe opgaven an.

28. maj 2020

Employee advocacy* er på agendaen i mange kommunikationsafdelinger for tiden. Uanset om målet er et stærkere employer brand, generel positionering, øget salg eller intern stolthed, så kan det være et potent værktøj at få mobiliseret medarbejderne og gjort dem til ambassadører på sociale medier. Men det er ikke nogen nem opgave. Mange fejler, fordi de blot ser employee advocacy som en stor megafon; at medarbejdernes egne sociale kanaler blot er en adgang til større rækkevidde, når det corporate indhold bevidstløst skal deles videre. Derfor får du her tre tips til, hvordan du får succes med dit employer brand.

1. Gør det anerkendt

Det er værd at huske på, at mange af dine kollegaer formentlig er uvante med at dele og kommentere faglige emner på sociale medier. Og det kan være en rigtig stor barriere at overstige. Vi møder ofte bekymringen: ”Hvad vil mit netværk mene, hvis jeg pludselig pusher min virksomheds budskaber?” Og faktisk viser en barriere sig også ofte at være, at medarbejderne er i tvivl om, hvorvidt de faktisk må mene noget om virksomheden på deres egne kanaler.

Første skridt vil derfor ofte være at formulere klare retningslinjer, der tydeligt tilkendegiver, at man som virksomhed påskønner, at medarbejderne ytrer sig om faglige emner offentligt.

Næste skridt er at anvende eksemplets magt til at demonstrere, hvilken adfærd man gerne vil fremme: Start med at fokusere på en mindre gruppe af ’frontløbere’, der allerede har både evnerne og viljen til at være aktive på sociale medier, og byg en business case op omkring dem. Giv dem værktøjer og viden om, hvad der virker. Og anerkend tydeligt deres resultater, så andre får lyst til at gå i deres fodspor.

Eksempel: En stor dansk rådgivningsvirksomhed fik målrettet 50 ledere inden for et bestemt forretningsområde til at dele en employer branding kampagne på deres egne sociale medier. Det gav mere end 2.000 besøgende til et site, der fortalte om konkrete jobmuligheder. Ikke blot en succesrig – og billig – kampagne, men også et eksempel til efterfølgelse for ledere og medarbejdere i andre afdelinger.

Et andet meget effektivt greb kan være at få den øverste ledelse til at gå forrest med at dele og kommentere virksomhedens indhold. Gør employee advocacy til en integreret del af jeres toplederkommunikation.

Læs også: Workshop: Få flere muskler på LinkedIn

2. Gør det nemt

Når man skal ændre folks adfærd, er det en god idé at gøre det så nemt som muligt for dem. Det gælder også i forhold til emloyee advocacy. Langt de fleste medarbejdere ser måske aldrig det gode indhold, som du gerne vil have dem til at dele. Og selv hvis de ser det, så ved de måske ikke helt, hvordan de skal gøre.

En konkret miniguide kan rydde de praktiske forhindringer af vejen med trin for trin anvisninger og gode råd. Og så vil det ofte være nødvendigt proaktivt at eksponere medarbejderne for det indhold, du ønsker, at de skal dele. I mange tilfælde kan en simpel mail med et link direkte til indholdet være en fin løsning. Det gør vi selv i RelationsPeople, og vi var flere, der delte indholdet, da vi begyndte at inkludere et direkte link i mailen i stedet for blot en reminder. I en travl hverdag betyder det meget, at man gør det så nemt som muligt.

I større organisationer kan det være en god idé at investere i en decideret employee advocacy platform, som fx Smarp eller danske Sociuu. Det kan gøre det nemt for den indholdsansvarlige at skubbe det rigtige indhold ud til de rigtige medarbejdere samt at definere, hvilke platforme man ønsker, at de skal dele det på. Sociuus platform gør det muligt for medarbejderne at dele indholdet direkte fra en mail, og du kan inkludere forslag til hashtags og lignende.

LinkedIn har også netop lanceret muligheden for, at du som administrator kan sende en notifikation til alle medarbejdere, når du lægger indhold op. Tidligere har denne mulighed under navnet LinkedIn Elevate været tilgængelig mod betaling. Vi har dog testet det et par gange internt, uden at det har virket efter hensigten, så den løsning skal du nok foreløbig ikke sætte din lid til…

3. Gør det relevant

Endelig er det vigtigt, at du altid tænker i målgrupper og relevans, når du arbejder med employee advocacy. Det gavner ikke nødvendigvis dit employer brand, når en HR-medarbejder deler et jobopslag om en stilling som SAP-konsulent til sit netværk af andre HR-folk. Eller når en bygningsingeniør deler et ellers fagligt spændende indlæg om it-infrastuktur i sit netværk af andre bygningsingeniører. Alle skal ikke nødvendigvis dele alt. Tænk ’narrow casting’ i stedet for ’broadcasting.’ Medarbejderne vil i længden være mere tilbøjelige til at dele indhold, som er relevant for deres netværk og for deres egen faglighed. Og slutmodtagerne vil få et mere relevant billede af din virksomhed. Igen: Du må ikke tænke employee advocacy som en stor megafon. Se det i stedet som en unik mulighed for at få spredt specifikt indhold i relevante netværk med høj troværdighed. Reach og eksponeringer er såkaldte ’vanity metrics,’ der kan se imponerende ud, men sjældent har lige så meget værdi som engagement. Og sidstnævnte opnår du kun gennem relevans og målrettethed.

*Hvad er employee advocacy? Kort fortalt handler employee advocacy om at gøre medarbejderne til ambassadører for virksomheden ved at anvende deres egne kanaler til at dele, like og kommentere virksomhedens indhold.

 

Arbejder du med employee advocacy, og har du brug for sparring til at sætte skub i strategien? Du er velkommen til at kontakte os for at høre, hvordan vi kan hjælpe.

 

Denne artikel er del af en artikelsamling fuld af inspiration. Hvis du vil vide mere, kan du hente den ved at udfylde formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerCorporate BrandingEmployer Branding

Hent artikelsamlingen her

Artikel
Digital onboarding af 200 medarbejdere under corona har sat nye standarder for garnvirksomheden Hobbii
by Nynne Munk
Employer Branding
Langt de fleste virksomheder har mærket effekten af corona-pandemien på den ene eller den anden måde. Nogle brancher bløder, men for andre har corona skabt vækst i rasende fart. Mød garnvirksomheden Hobbii, der har ansat over 200 medarbejdere under corona og succesfuldt onboardet alle digitalt.
Case
Positionering af verdens største kemivirksomhed gennem sociale medier
Corporate Branding
BASF, verdens største kemivirksomhed, ønskede at styrke sin position i Norden over for både beslutningstagere, samarbejdspartnere, potentielle kandidater og medarbejdere.
Case
Nordisk kommunikationsfunktion for verdens største kemivirksomhed
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
BASF, verdens største kemivirksomhed, ønskede at synliggøre deres mange videnstunge forretningsområder i Norden, hvor de også oplevede udfordringer med at kommunikere om deres bæredygtighedsagenda.
Case
Opbygning af thought leadership på et komplekst område
Corporate BrandingThought Leadership
Den amerikanske it-virksomhed Aruba ønskede at positionere sig på det danske marked, og RelationsPeople omsatte komplekst, internationalt rettet materiale til lokalt indhold, som førte til en thought leadership-tilgang.
Case
Udvikling af employer brand for at styrke rekruttering
Employer Branding
Efter Evida flyttede hovedsæde fra København til Viborg, blev rekruttering af særligt specialister en udfordring. RelationsPeople udviklede et employer brand, som blandt andet omfattede strategi og kernefortælling.
Case
Udvikling af koncept for Museerne Helsingør
Corporate Branding
Helsingør Kommune ønskede større sammenhæng i kulturlivet for at løfte turismen i byen, og RelationsPeople udviklede derfor et koncept for Museerne Helsingør.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér