Digital overvågning på
de offentlige hjemmesider
I Danmark har vi en stor og indflydelsesrig offentlig sektor, der i højere grad bliver digitaliseret med det formål at kunne tilbyde mere effektive, brugervenlige og nemt tilgængelige ydelser. Men det er ikke helt så lige til, som det lyder. Vinderne af RelationsPeople Prisen 2021, René Meier og Teis Lebeck, tager os med ind i maskinrummet og giver svaret på, hvem der egentlig holder øje med dig, når du besøger offentlige hjemmesider.
Den 26. oktober 2021
Hvad har I fundet ud af i jeres speciale?
“Vi er kommet frem til, at offentlige hjemmesider har et relativt ustruktureret brug af tredjepartstjenester, hvor der ikke er en ensretning for hvilke tredjepartstjenester, som man gerne må bruge og hvilke man ikke må. Det betyder, at man som borger ikke kan være sikker på, at kommunernes, regionernes og myndighedernes hjemmesider er bygget op med privatlivsbeskyttelse og dataetik for øje.”
Hvorfor er det vigtigt, at vi forholder os til digital overvågning?
“Det er vigtigt at understrege, at man ikke skal blive bange for og stoppe med at ‘bruge’ internettet og de offentlige hjemmesider. I mange tilfælde kan indhold fra tredjepartstjenester anvendes til at gøre en hjemmeside mere forståelig som fx at have en Google Maps funktion på hjemmesiden, så borgeren hurtigt kan se, hvor de fysisk kan henvende sig. Men selvom det bruges til at formidle information til brugeren, sker der stadig en datadeling til tredjepart, som man skal overveje som hjemmesideejer.
Lige nu er det svært og nærmest umuligt at se hvilke hjemmesider, og virksomheder generelt, der har forholdt sig til digital overvågning, dataetik, mm. Vores bedste råd er at holde øje med D-mærket, som er en mærkningsordning, virksomheder kan få, hvis de kan dokumentere, at de har både den digitale sikkerhed og dataetikken i orden.”
Hvordan påvirker denne tredjeparts overvågning de danske borgeres privatliv?
“Det er svært at sige overordnet, fordi tredjeparterne kan bruge data til forskellige ting, hvor nogle tredjeparter endda bruger data opsamlet om danske borgere til egne formål.
Overordnet kan man sige, at den datadeling til tredjeparter, som vi har dokumenteret, potentielt kan give skår i den tillid, som borgere har til staten. Hvis man ikke føler, at der bliver passet ordenligt på ens data, kan det have negative konsekvenser på sigt. For at sige det lidt groft, så er tilliden til den offentlige sektor noget, som har taget meget lang tid at bygge op, men den kan forsvinde rigtig hurtigt igen.”
Hvordan kan jeres resultater bruges i praksis?
“Vi håber, at offentlige myndigheder med hjemmesider, som trænger til en oprydning i forhold til datadeling til tredjeparter, ser vores resultater og selv laver en gennemgang af deres side. Det er selvsagt drømmescenariet, og generelt håber vi også, at vores resultater kan kaste mere lys på dette område og forhåbentlig inspirere andre til at lave lignende undersøgelser.”
Hvordan tror I, at fremtiden ser ud i forhold til digitalisering og vores adfærd på nettet?
“Der er ingen tvivl om, at der inden for de seneste fem år er kommet et markant større fokus på dataetik og ansvarlighed, når man taler digitalisering. Vi har haft Cambridge Analytica-skandalen, GDPR er trådt i kraft, og Facebook er mere upopulær end nogensinde, hvilket alle er tegn på, at man har forstået vigtigheden af ansvarlig digitalisering.
I Danmark har vi som sagt D-mærket, der skal hjælpe forbrugere med at gennemskue, hvilke virksomheder der har styr på både dataetik og digital sikkerhed. Det er den første af sin slags i verden, og vi tror, at det kan være med til at skabe en større bevidsthed om ansvarlig digitalisering – og forhåbentlig et mærke, som folk kigger efter, når de bevæger sig rundt på nettet.”
I er lidt af nogle eksperter på området nu. Hvad er jeres bedste råd til den almindelige forbruger i forhold til at begå sig sikkert på nettet?
“Hvis vi skulle give et godt råd, er det nok at stille krav til offentlige myndigheder om at passe bedre dine data, når du besøger deres hjemmesider. At kigge efter D-mærket er nok den nemmeste måde at sikre, at man er på en digital ansvarlig hjemmeside, da mærket både omhandler sikkerhed og dataetik herunder privatlivsbeskyttelse.
Derudover kan man benytte sig af tekniske løsninger såsom browseren DuckDuckGo, der er lavet til at blokere tredjeparter på hjemmesider, så datadelingen ikke sker, eller en VPN-forbindelse, der kan skjule din IP-adresse.”