• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Digital overvågning på
de offentlige hjemmesider

Michala Bro Poulsen

Konsulent
+45 22 65 51 67
michala@relationspeople.dk

I Danmark har vi en stor og indflydelsesrig offentlig sektor, der i højere grad bliver digitaliseret med det formål at kunne tilbyde mere effektive, brugervenlige og nemt tilgængelige ydelser. Men det er ikke helt så lige til, som det lyder. Vinderne af RelationsPeople Prisen 2021, René Meier og Teis Lebeck, tager os med ind i maskinrummet og giver svaret på, hvem der egentlig holder øje med dig, når du besøger offentlige hjemmesider.

Den 26. oktober 2021

Hvad har I fundet ud af i jeres speciale?

“Vi er kommet frem til, at offentlige hjemmesider har et relativt ustruktureret brug af tredjepartstjenester, hvor der ikke er en ensretning for hvilke tredjepartstjenester, som man gerne må bruge og hvilke man ikke må. Det betyder, at man som borger ikke kan være sikker på, at kommunernes, regionernes og myndighedernes hjemmesider er bygget op med privatlivsbeskyttelse og dataetik for øje.”

Hvorfor er det vigtigt, at vi forholder os til digital overvågning?

“Det er vigtigt at understrege, at man ikke skal blive bange for og stoppe med at ‘bruge’ internettet og de offentlige hjemmesider. I mange tilfælde kan indhold fra tredjepartstjenester anvendes til at gøre en hjemmeside mere forståelig som fx at have en Google Maps funktion på hjemmesiden, så borgeren hurtigt kan se, hvor de fysisk kan henvende sig. Men selvom det bruges til at formidle information til brugeren, sker der stadig en datadeling til tredjepart, som man skal overveje som hjemmesideejer.

Lige nu er det svært og nærmest umuligt at se hvilke hjemmesider, og virksomheder generelt, der har forholdt sig til digital overvågning, dataetik, mm. Vores bedste råd er at holde øje med D-mærket, som er en mærkningsordning, virksomheder kan få, hvis de kan dokumentere, at de har både den digitale sikkerhed og dataetikken i orden.”

Hvordan påvirker denne tredjeparts overvågning de danske borgeres privatliv?

“Det er svært at sige overordnet, fordi tredjeparterne kan bruge data til forskellige ting, hvor nogle tredjeparter endda bruger data opsamlet om danske borgere til egne formål.

Overordnet kan man sige, at den datadeling til tredjeparter, som vi har dokumenteret, potentielt kan give skår i den tillid, som borgere har til staten. Hvis man ikke føler, at der bliver passet ordenligt på ens data, kan det have negative konsekvenser på sigt. For at sige det lidt groft, så er tilliden til den offentlige sektor noget, som har taget meget lang tid at bygge op, men den kan forsvinde rigtig hurtigt igen.”

Hvordan kan jeres resultater bruges i praksis?

“Vi håber, at offentlige myndigheder med hjemmesider, som trænger til en oprydning i forhold til datadeling til tredjeparter, ser vores resultater og selv laver en gennemgang af deres side. Det er selvsagt drømmescenariet, og generelt håber vi også, at vores resultater kan kaste mere lys på dette område og forhåbentlig inspirere andre til at lave lignende undersøgelser.”

Hvordan tror I, at fremtiden ser ud i forhold til digitalisering og vores adfærd på nettet?

“Der er ingen tvivl om, at der inden for de seneste fem år er kommet et markant større fokus på dataetik og ansvarlighed, når man taler digitalisering. Vi har haft Cambridge Analytica-skandalen, GDPR er trådt i kraft, og Facebook er mere upopulær end nogensinde, hvilket alle er tegn på, at man har forstået vigtigheden af ansvarlig digitalisering.

I Danmark har vi som sagt D-mærket, der skal hjælpe forbrugere med at gennemskue, hvilke virksomheder der har styr på både dataetik og digital sikkerhed. Det er den første af sin slags i verden, og vi tror, at det kan være med til at skabe en større bevidsthed om ansvarlig digitalisering – og forhåbentlig et mærke, som folk kigger efter, når de bevæger sig rundt på nettet.”

I er lidt af nogle eksperter på området nu. Hvad er jeres bedste råd til den almindelige forbruger i forhold til at begå sig sikkert på nettet?

“Hvis vi skulle give et godt råd, er det nok at stille krav til offentlige myndigheder om at passe bedre dine data, når du besøger deres hjemmesider. At kigge efter D-mærket er nok den nemmeste måde at sikre, at man er på en digital ansvarlig hjemmeside, da mærket både omhandler sikkerhed og dataetik herunder privatlivsbeskyttelse.

Derudover kan man benytte sig af tekniske løsninger såsom browseren DuckDuckGo, der er lavet til at blokere tredjeparter på hjemmesider, så datadelingen ikke sker, eller en VPN-forbindelse, der kan skjule din IP-adresse.”

Tilmeld nyhedsbrevMichala Bro PoulsenArtikler
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Jingle books: Det skal vi læse i juleferien
Julen er lige om hjørnet, og vi har traditionen tro samlet vores egen julelæsning til din inspiration. Nogle kaster sig over tung faglitteratur, mens andre vil nyde julen med både klassisk og nyere skønlitteratur. Glædelig jul og god læsning!
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér