Værsågod: Her får du vores gratis artikelsamling, der vil styrke dig som kommunikationsrådgiver for din topleder
Anita Østergaard Sørensen
Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Den 2. juni 2022
Mediernes dagsorden, arbejdsopgaverne på direktionsgangen og virksomheders rolle i samfundet er i dag, mere end nogensinde før, præget af omskiftelighed, øget tvetydighed og kompleksitet. Derfor er en kommunikationsrådgivers rolle for toplederen om muligt blevet endnu mere vigtig og krævende, hvad enten det gælder intern eller ekstern kommunikation. Vores artikelsamling giver dig bl.a. nyttige modeller, der kan hjælpe dig med at få overblik over strategiske kommunikationsindsatser, gode råd til at arbejde med budskabsplatforme og erfaringer om, hvordan proaktivitet kan bringe dig tættere på din leder. Du finder det hele og meget mere i vores artikelsamling her – og til de utålmodige er der her to lynhurtige pointer fra samlingen:
Toplederkommunikation er drevet af ad hoc
For det første ved vi af erfaring, at kommunikationsrådgivning af topledere i høj grad er drevet af en ad hoc-tilgang uden strategisk sigte. Det betyder, at samarbejdet mellem rådgiver og topleder er et resultat af konkrete begivenheder. Ofte er sådanne anledninger reaktive og opstår på initiativ af toplederen eller organisationen, for eksempel en regnskabsmeddelelse. Så hvorfor ikke arbejde mere struktureret med anledninger, når nu anledninger er et redskab for rådgiveren til at styrke sin positionering, gennemslagskraft og relationen til toplederen? Det handler om at være bevidst om at spotte, forudsige og måske endda selv skabe de anledninger, hvor man som kommunikationsrådgiver kan skabe ekstra værdi og dermed knytte et tættere bånd til sin topleder. Lykkes man, er det én af de helt store landvindinger for kommunikationsrådgiveren.
At arbejde med strategiske emner
Den anden pointe er mere operationel. Vi ved, at det for en topleder sjældent er muligt at mene noget (indsigtsfuldt) om alt. Derfor bør man som kommunikationsrådgiver få overblik over de temaer, som er relevante for toplederen at kommunikere om, både i den reaktive og den proaktive kommunikation. Hvorfor gøre det? Fordi vi er mange, der har været vidne til topledere, der fx i et interview efter relativt kort tid er løbet tør for konkrete svar eller viden om emnet, og det gavner ikke ligefrem toplederen eller organisationen. For at lykkes med at definere gode og relevante temaer, bør temaet være koblet tydeligt til forretningen, man bør vælge få, stærke temaer og også indtænke driften i arbejdet.
Og nu til den virkelig gode nyhed…
Vores artikelsamling vælger vi at se som en passende teaser til noget større. Helt bogstaveligt. Snart udkommer nemlig bogen ’The Communications Advisor’, som Kristian Eiberg, og Anders Monrad Rendtorff har skrevet sammen med kommunikationsforsker og lektor Gitte Gravengaard fra Københavns Universitet. Den samler vores viden om kommunikationsrådgivning gennem mere end 20 år samt resultaterne af vores fælles forskningsprojekt om toplederkommunikation, som vi har drevet siden 2018. I alt 65 kommunikationsdirektører og 18 topledere er blevet interviewet undervejs i projektet for bedre at kunne forstå den virkelighed, de krav og de behov, som kommunikationsrådgiveren og toplederen navigerer i til daglig. ’The Communications Advisor’ udkommer på forlaget Samfundslitteratur i efteråret 2022. Glæd dig – der er masser af inspiration, teori og konkrete modeller for dig, der er interesseret i at styrke din praksis som kommunikationsrådgiver.