• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
kommunikationsrådgivning af topledere

Værsågod: Her får du vores gratis artikelsamling, der vil styrke dig som kommunikationsrådgiver for din topleder

Anita Østergaard Sørensen

Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk

Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).

Den 2. juni 2022

Mediernes dagsorden, arbejdsopgaverne på direktionsgangen og virksomheders rolle i samfundet er i dag, mere end nogensinde før, præget af omskiftelighed, øget tvetydighed og kompleksitet. Derfor er en kommunikationsrådgivers rolle for toplederen om muligt blevet endnu mere vigtig og krævende, hvad enten det gælder intern eller ekstern kommunikation. Vores artikelsamling giver dig bl.a. nyttige modeller, der kan hjælpe dig med at få overblik over strategiske kommunikationsindsatser, gode råd til at arbejde med budskabsplatforme og erfaringer om, hvordan proaktivitet kan bringe dig tættere på din leder. Du finder det hele og meget mere i vores artikelsamling her – og til de utålmodige er der her to lynhurtige pointer fra samlingen:

Toplederkommunikation er drevet af ad hoc
For det første ved vi af erfaring, at kommunikationsrådgivning af topledere i høj grad er drevet af en ad hoc-tilgang uden strategisk sigte. Det betyder, at samarbejdet mellem rådgiver og topleder er et resultat af konkrete begivenheder. Ofte er sådanne anledninger reaktive og opstår på initiativ af toplederen eller organisationen, for eksempel en regnskabsmeddelelse. Så hvorfor ikke arbejde mere struktureret med anledninger, når nu anledninger er et redskab for rådgiveren til at styrke sin positionering, gennemslagskraft og relationen til toplederen? Det handler om at være bevidst om at spotte, forudsige og måske endda selv skabe de anledninger, hvor man som kommunikationsrådgiver kan skabe ekstra værdi og dermed knytte et tættere bånd til sin topleder. Lykkes man, er det én af de helt store landvindinger for kommunikationsrådgiveren.

At arbejde med strategiske emner
Den anden pointe er mere operationel. Vi ved, at det for en topleder sjældent er muligt at mene noget (indsigtsfuldt) om alt. Derfor bør man som kommunikationsrådgiver få overblik over de temaer, som er relevante for toplederen at kommunikere om, både i den reaktive og den proaktive kommunikation. Hvorfor gøre det? Fordi vi er mange, der har været vidne til topledere, der fx i et interview efter relativt kort tid er løbet tør for konkrete svar eller viden om emnet, og det gavner ikke ligefrem toplederen eller organisationen. For at lykkes med at definere gode og relevante temaer, bør temaet være koblet tydeligt til forretningen, man bør vælge få, stærke temaer og også indtænke driften i arbejdet.

Og nu til den virkelig gode nyhed…
Vores artikelsamling vælger vi at se som en passende teaser til noget større. Helt bogstaveligt. Snart udkommer nemlig bogen ’The Communications Advisor’, som Kristian Eiberg, og Anders Monrad Rendtorff har skrevet sammen med kommunikationsforsker og lektor Gitte Gravengaard fra Københavns Universitet. Den samler vores viden om kommunikationsrådgivning gennem mere end 20 år samt resultaterne af vores fælles forskningsprojekt om toplederkommunikation, som vi har drevet siden 2018. I alt 65 kommunikationsdirektører og 18 topledere er blevet interviewet undervejs i projektet for bedre at kunne forstå den virkelighed, de krav og de behov, som kommunikationsrådgiveren og toplederen navigerer i til daglig. ’The Communications Advisor’ udkommer på forlaget Samfundslitteratur i efteråret 2022. Glæd dig – der er masser af inspiration, teori og konkrete modeller for dig, der er interesseret i at styrke din praksis som kommunikationsrådgiver.

Tilmeld nyhedsbrevAnita Østergaard SørensenArtiklerArtikelsamlingLederkommunikation
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér