• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople Kommunikationsbureau
+ Tilmeld nyhedsbrev

Denne ene ting misser direktioner ofte, når de afholder Townhall-møder…

Laura
Laura Olaf Nielsen

Konsulent
+45 26 36 40 19
laura@relationspeople.dk

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Den afsatte tid for townhall-mødet er ved at ophøre, de små firkanter, der repræsenterer Teams-deltagerne, bliver færre, direktøren er med nød og næppe, men succesfuldt, nået igennem alle punkterne på agendaen, og alle går retur til deres arbejde. Alt er godt. Og hvis nogle af medarbejderne brænder inde med opfølgende spørgsmål til townhall-mødet, så kan de jo bare gå til nærmeste leder og få uddybet. Ik’?

Et townhall-møde spiller en central rolle i den interne kommunikation i de fleste større organisationer. Den øverste ledelse bruger mødet til at opdatere medarbejderne på, hvordan det går med strategien, dele nyt om organisationsændringer og andre begivenheder, som vedrører de fleste medarbejdere.

Men…

Vores erfaring er, at det er de færreste organisationer, der klæder deres mellemledere på til at følge op på townhall-mødet og dermed sikre, at deres medarbejdere kan omsætte den viden og information, de netop har modtaget, til eget arbejde. For hvad betyder al den viden egentlig for den daglige arbejdsgang? Direktøren nævner svigtende salgstal – betyder det, at der skal afskediges medarbejdere? Der blev også nævnt noget med nogle nye værdier – hvordan bliver de implementeret i den måde, vi arbejder på nu, og hvilken betydning får de? For slet ikke at tale om de nye organisationsændringer og deres påvirkning af, hvordan afdelinger samarbejder?

Derfor skal mellemlederne inkluderes

I en undersøgelse i en mellemstor dansk virksomhed i den finansielle sektor, svarer mere end tre ud af fire af medarbejderne, at de foretrækker at få mere at vide om den nye strategi gennem ’nærmeste leder’. Knap halvdelen giver udtryk for, at de også gerne vil høre mere direkte fra direktionen, og en mindre del foretrækker artikler på intranettet.

I samme virksomhed har man en antagelse om, at mellemlederne spiller en central rolle, når der skal implementeres en ny strategi. Derfor samler direktionen alle mellemledere til en præsentation af – og en dialog om – den nye strategi forud for kommende townhall-møder. Præsentationerne har flere positive effekter:

  • De tjener som generalprøver for direktionen inden townhall-møderne, hvilket giver direktionen mulighed for at vurdere, om agendaer, præsentationer, allokering af tid etc. fungerer i praksis.
  • Mellemlederne føler sig godt klædt på til at fortsætte diskussionen på et kommende afdelingsmøde. Desuden får mellemlederne efter townhall-mødet en forkortet version af præsentationen samt guidelines.

På trods af at ovenstående case understøtter vigtigheden i at arbejde struktureret og systematisk med et før, under og efter i forbindelse med townhalls, er det vores erfaring, at den tilgang hører til sjældenhederne. Typisk vil mellemlederne ikke engang blive orienteret om, hvad der er på agendaen på townhall-mødet, inden mødet finder sted. Sidstnævnte giver anledning til at antage, at det endnu mere sjældent sker, at de bliver klædt på til at føre diskussionerne videre ud i afdelingerne.

Mellemledere skaber sammenhængskraft

Når vi taler med kommunikationschefer, er de godt klar over, at mellemledere tjener en afgørende funktion for virksomhederne. Kommunikationscheferne ved også godt, at de bør tage godt hånd om mellemlederne og træne dem i lederkommunikation. Men det er vores erfaring, at der lader til at være langt fra tanke til handling – hvorfor det?

Mellemledere har sjældent været vigtigere for virksomheders drift, end de er i dag, men alligevel lader gruppen til at være en overset størrelse. De oplever et pres fra både topledelse og medarbejdere, de skal præstere mere med de samme ressourcer, omsætte krav fra mange sider til konkret handling og bruger meget tid på opgaver, der ikke handler om at udvikle deres medarbejdere. Det er ikke optimalt set i lyset af, at medarbejderes motivation skyldes relationen og kontakten til deres ledere (Harvard Business Review).

I kraft af mellemledernes position – i midten – udgør de den hverdagsheltelige funktion, der skal skabe vital sammenhængskraft i virksomheden, og er på den måde afgørende for at hjælpe virksomheder med at navigere i komplekse forandringer.

Med den rette kommunikationstræning og støtte kan de gøre arbejdet mere meningsfuldt, interessant og produktivt for medarbejderne. Organisatorisk transformation kan kun ske med deres medvirken. Desuden har de en position, hvor de kan fremme den psykologiske tryghed, som alle har brug for på en arbejdsplads. Der er derfor et meget stort potentiale i at udvikle mellemlederne, som de organisatoriske omdrejningspunkter, de er.

Arbejd systematisk med inddragelsen af mellemledere

Når vi taler om townhalls, taler vi også om et før, under og efter. De tre forudsætter hinanden, hvis du vil lykkes med succesfuldt townhall. Når indsatsen drejer sig specifikt om mellemledere, giver det mening, at det primære fokus er på før og efter.

Før mødet skal mellemledere vejledes i, hvilke spørgsmål de potentielt kan blive mødt af efter mødet. Det kan du gøre ved at give dem en kommenteret agenda fra et direktionssekretariat eller kommunikationschefen. Du kan også invitere dem til et formøde, hvor agendaen bliver diskuteret. Dette er nok mest realistisk ved større begivenheder, som fx en organisationsændring.

Efter mødet kan du ligeledes, og med fordel, forsyne mellemlederne med forkortede præsentationer fra townhall-mødet og guidelines til at føre diskussionen videre. Som tillæg kan der følge et par ord med fra den adm. direktør om den værdi, mellemlederne skaber for organisationen.

Der er intet af dette, der er svært. Det kræver kun systematik.
______________________________________________

Er du interesseret i at høre mere om intern kommunikation eller, hvordan et godt townhall kan stykkes sammen på jeres arbejdsplads, har både Anders Monrad Rendtorff og Kristian Eiberg erfaringer med at planlægge og gennemføre denne form for møder. Du kan kontakte dem på hhv. anders@relationspeople.dk eller kristian@relationspeople.dk

 

Tilmeld nyhedsbrevLaura Olaf NielsenKristian EibergArtiklerIntern kommunikationLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Vejrudsigter, kæledyrsbesøg og sitcoms: Kreativ formidling er et strategisk greb i intern kommunikation
Læsesal
Intern kommunikation
RelationsPeople har talt med en række kommunikationsansvarlige om, hvordan de arbejder med intern kommunikation. Indsigterne viser, at kreative formater flittigt bliver brugt som strategiske kommunikationsgreb i danske virksomheder, fordi de rammer en bred målgruppe effektivt.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin