Anders Monrad Rendtorff
Seniorrådgiver og associeret partner
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk
Toplederkommunikation er normalt drevet af en ad hoc tilgang uden strategisk sigte, viser foreløbige resultater fra et forskningsprojekt lavet i et samarbejde mellem RelationsPeople og Københavns Universitet.
Toplederkommunikation er under kraftig udvikling. CEO’en forventes mere end nogensinde at være organisationens ansigt og stemme internt og eksternt – på forretningsmæssigt, politisk og samfundsansvarligt niveau.
Men samtidig konstaterer vi, at disciplinen toplederkommunikation er bemærkelsesværdigt uudviklet. Der er sjældent en plan for toplederkommunikation. Tværtimod er toplederkommunikation oftest et resultat af konkrete begivenheder og altså ad hoc i sin natur, viser forskningsprojektet.
Kommunikationsdirektøren er en af meget få funktioner i en organisation, der deler CEO’s perspektiv. Helhedsorienteret, internt og eksternt, politisk og kommercielt. Essensen af CEO’s ønsker til at rådgivningen er ”at kunne se om hjørner” inden for alle dimensioner – og på samme tid. Forretningskontekst er derfor også meget mere end at forstå regnskabet. Vi har opstillet fire niveauer af forretningsmæssig indsigt, som man skal håndtere som topchefens kommunikationsrådgiver. De to første niveauer er overvejende interne, de to sidste niveauer er overvejende eksterne.
37 kommunikationsdirektører, 10 offentlige kommunikationschefer, og 17 CEO’er i større danske virksomheder, som foreløbigt er dybdeinterviewet, understreger hvor afgørende det er at forstå forretningen.
Læs i artiklen fra Økonomisk Ugebrev om en model for forretningskontekst, som er et foreløbigt resultat af forskningsprojektet her.