Fire tips til kommunikatører
i en Corona-tid
Kenneth Grothe Toustrup
Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk
Anders Monrad Rendtorff
Seniorrådgiver og associeret partner
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk
Som de fleste andre faggrupper, er vi, der arbejder med kommunikation, også sprittet grundigt af og sendt hjem på ubestemt tid. Hvad er det for en kommunikationssituation, vi er havnet i, og hvilke redskaber kan vi trække på? Her kommer fire tips til dig, der arbejder med kommunikation.
25. marts 2020
Der var vist ikke nogen af os, der havde set det her komme. Verden er i Corona-chok, og alt det, vi plejer at gøre, er vendt på hovedet. Ikke mindst arbejdslivet. Nu er vi som kommunikationsfag så heldige, at det meste af vores arbejde allerede foregår på en computer eller en mobil, og man kan sagtens skrive en pressemeddelelse eller en artikel og ringe en journalist eller en kilde op derhjemme ved køkkenbordet. Lige nu er de sædvanlige pressehistorier, nyhedsbreve, artikler, SoMe-kampagner, content-planer, og hvad vi ellers går og roder med, udfordret af en helt anden dagsorden. Så hvordan kan vi som kommunikatører bidrage, når hele verden handler om Corona?
”I vores branche er vi generelt glade for at tale om brændende platforme. Det kan være et dårligt årsregnskab, en fyringsrunde, et issue eller en krise i større eller mindre grad. Brændende platforme er med til at gøre vores arbejde vigtigt. Krise er dog nogle gange et alt for stort ord til de problemer, vi skal løse gennem kommunikation. Men nu står vi rent faktisk med en reel brændende platform – en brutal en af slagsen – som lever op til alt, der kendetegner en rigtig krise,” siger Anders Monrad Rendtorff, rådgiver og associeret parter hos RelationsPeople.
Anders giver her fire tips til, hvordan vi griber den noget usædvanlige opgave an:
1. Tjek ind med dit netværk i organisationen
Det er næppe en overdrivelse at sige, at vi står midt i både krise og forandring. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at kommunikatøren holder sig tæt til ledelsen og det øvrige netværk i organisationen. Aftal faste statusmøder med de relevante personer, så du hele tiden har føling med, hvad der sker. Og afstem løbende med CEO, topledelsen, HR, marketing, salg og andre relevante områder, hvad du kan sige, hvordan og hvornår.
2. Hvis du ikke ved, hvad du skal sige, så sig hvornår du siger noget igen
Et råd er mere vigtigt end andre. Når du ikke ved, hvad du skal sige, så sig hvornår. Det er såkaldt proceskommunikation eller løbende kommunikation, som er god, når man kan ikke sige noget definitivt. Men heller ikke sige ingenting. Det er ikke troværdigt at fremlægge en plan, som vi ved kommer til at ændre sig om lidt. Så er det bedre at sige lidt om, hvad vi ved nu, og at vi siger noget igen på onsdag. Hyppige eller daglige opdateringer fra en troværdig person kan have en stor effekt. Vi kigger på ledelsen, når vi selv er usikre, og det kan være en god håndtering af krisen at give daglige og ærlige opdateringer.
3. Kaos hersker – skab din egen struktur
Ja, vi er midt i en form for kaos, hvor sædvanlige strukturer og formater er sat ud af spillet. Et godt råd er at opfinde sine egne formater. Fx at man hver morgen tjekker ind med teamet, de centrale meningsdannere eller andre kilder i organisationen. Derudover producerer man en udmelding til intranettet, fx hver dag klokken 15.00. Hvad er der sket siden sidst? Næste skridt, nye tiltag osv. Det vigtige er, at man skaber et holdepunkt, et nyt format, hvor man selv opfinder en deadline og en struktur for indholdet. Det er måske kommunikatørens nøglerolle. For alle, der kommer med noget, der ligner en løsning, tilfører værdi.
4. Skru op for fællesskabet med virtuelle møder
Mange virksomheder og organisationer har et war room eller en enhed, der tager sig af krisekommunikation. Det er selvsagt afgørende, at man kan samle en gruppe af beslutningsdygtige personer, der kan mødes og reagere hurtigt, når krisen er over os. Men krisen medfører også usikkerhed og utryghed. Kan vi beholde vores jobs, hvordan strukturerer vi arbejdsdagen i krisen, og hvordan får vi råd og sparring, når alle er sendt hjem?
Uanset om formålet er forretningsmæssigt eller socialt, så er det vigtigt at mødes. Så selv om der skal være tid til at arbejde, så hold hellere et møde for meget end et møde for lidt. Om det så er via Teams, Zoom, Skype, Facetime eller andre platforme, er ikke så afgørende. Det gælder direktionsmøder, statusmøder, fælles frokost og fredagsbarer. Vi har brug for fællesskabet på tværs af hjemmekontorerne.