• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Strategi

Sæt retning med en handlings-
orienteret kommunikationsstrategi

Vil du vide mere?
Kontakt:

Kristoffer
Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

En kommunikationsstrategi skal omfavne al kommunikation i organisationen både internt og eksternt. Strategien skal sikre retning for kommunikation, ligesom den skal specificere, hvad der skal kommunikeres, og hvordan det skal gøres. Vigtigst af alt er dog, at strategien omsættes til konkret handling, så den ikke ender i skrivebordsskuffen.

Sådan arbejder vi med kommunikationsstrategi

Når vi hjælper med at udarbejde kommunikationsstrategier, starter vi processen med en grundig analyse – hvad skal vi opnå med en kommunikationsstrategi, og hvilket problem skal den løse? Strategien skal grundlæggende svare på tre ting: Hvor står organisationen i dag (udgangspositionen og udfordringer)? Hvor skal vi hen (ambitioner og mål)? Og endelig hvordan man kommer dertil (taktiske handlinger)? Men det kan gøres på et utal af måder. Udformningen af strategien afhænger blandt andet af typen af forandring, og hvordan strategien skal i spil i hverdagen.

Strategien skal være relevant, konkret og handlingsorienteret. Ikke mindst skal den have tydeligt ejerskab. Relevans kommer, når man formår at koble kommunikationen til vigtige forretningsmæssige problemstillinger eller perspektiver på længere sigt. Det kræver betydelig indsigt i forretningen og involvering fra andre i organisationen, fx fra en strategifunktion, salg/marketing eller HR-afdelingen. Implementeringen af en effektfuld strategi kræver, at dem, som strategien skal sætte retning for, har været involveret i udviklingsprocessen. Og så kræver det, at strategien bliver oversat til adfærd gennem konkrete mål, delmål og handlingsplaner samt involvering af organisationen. Det gør det mere enkelt at handle på den, følge op og gøre kommunikationsstrategien til en integreret del af organisationens hverdag. Det giver strategien liv og sikrer, at den ikke ender i skrivebordsskuffen.

Se eksempel på vores arbejde med kommunikationsstrategi: Kommunikationsstrategi for nyt bykvarter.

Kristoffer Kej
ArtikelUncategorized @da
Fem myter om træning i lederkommunikation
by Kristian Eiberg
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiLederkommunikation
Myter om kommunikationstræning står ofte i vejen for, at organisationer får trænet deres ledere i lederkommunikation. Men sådan behøver det ikke være. Vi har sammenfattet den typiske modstand, som kommunikationsafdelinger møder, når de vil gøre ledere bedre til at kommunikere. Og givet bud på de argumenter, der kan hjælpe med at bane vejen.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
Billede af en rød tråd
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
Brand-blikket skal vendes indad
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingKommunikationsstrategi
Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.
Case
Roskilde Kongrescenter: Udvikling af grundhistorie og content-model
Kernefortælling for Roskilde Kongrescenter
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Roskilde Kongrescenter ønskede at få større glæde af den ledige kapacitet, de oplevede mellem koncerter og sportsbegivenheder. RelationsPeople hjalp derfor med et forløb designet til at identificere målgrupper og arbejde strategisk med redaktionsplaner.
Case
BASF: Nordisk kommunikationsfunktion for verdens største kemivirksomhed
BASF
ESGKommunikationsstrategiPublic relationsSociale medier
BASF, verdens største kemivirksomhed, ønskede at synliggøre deres mange videnstunge forretningsområder i Norden, hvor de også oplevede udfordringer med at kommunikere om deres bæredygtighedsagenda.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin