
Sæt retning med en handlings-
orienteret kommunikationsstrategi
En kommunikationsstrategi skal omfavne al kommunikation i organisationen både internt og eksternt. Strategien skal sikre retning for kommunikation, ligesom den skal specificere, hvad der skal kommunikeres, og hvordan det skal gøres. Vigtigst af alt er dog, at strategien omsættes til konkret handling, så den ikke ender i skrivebordsskuffen.
Sådan arbejder vi med kommunikationsstrategi
Når vi hjælper med at udarbejde kommunikationsstrategier, starter vi processen med en grundig analyse – hvad skal vi opnå med en kommunikationsstrategi, og hvilket problem skal den løse? Strategien skal grundlæggende svare på tre ting: Hvor står organisationen i dag (udgangspositionen og udfordringer)? Hvor skal vi hen (ambitioner og mål)? Og endelig hvordan man kommer dertil (taktiske handlinger)? Men det kan gøres på et utal af måder. Udformningen af strategien afhænger blandt andet af typen af forandring, og hvordan strategien skal i spil i hverdagen.
Strategien skal være relevant, konkret og handlingsorienteret. Ikke mindst skal den have tydeligt ejerskab. Relevans kommer, når man formår at koble kommunikationen til vigtige forretningsmæssige problemstillinger eller perspektiver på længere sigt. Det kræver betydelig indsigt i forretningen og involvering fra andre i organisationen, fx fra en strategifunktion, salg/marketing eller HR-afdelingen. Implementeringen af en effektfuld strategi kræver, at dem, som strategien skal sætte retning for, har været involveret i udviklingsprocessen. Og så kræver det, at strategien bliver oversat til adfærd gennem konkrete mål, delmål og handlingsplaner samt involvering af organisationen. Det gør det mere enkelt at handle på den, følge op og gøre kommunikationsstrategien til en integreret del af organisationens hverdag. Det giver strategien liv og sikrer, at den ikke ender i skrivebordsskuffen.
Se eksempel på vores arbejde med kommunikationsstrategi: Kommunikationsstrategi for nyt bykvarter.