• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Sæt retning med en handlings-
orienteret kommunikationsstrategi

Vil du vide mere?
Kontakt:

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

En kommunikationsstrategi skal omfavne al kommunikation i organisationen både internt og eksternt. Strategien skal sikre retning for kommunikation, ligesom den skal specificere, hvad der skal kommunikeres, og hvordan det skal gøres. Vigtigst af alt er dog, at strategien omsættes til konkret handling, så den ikke ender i skrivebordsskuffen.

Sådan arbejder vi med kommunikationsstrategi

Når vi hjælper med at udarbejde kommunikationsstrategier, starter vi processen med en grundig analyse – hvad skal vi opnå med en kommunikationsstrategi, og hvilket problem skal den løse? Strategien skal grundlæggende svare på tre ting: Hvor står organisationen i dag (udgangspositionen og udfordringer)? Hvor skal vi hen (ambitioner og mål)? Og endelig hvordan man kommer dertil (taktiske handlinger)? Men det kan gøres på et utal af måder. Udformningen af strategien afhænger blandt andet af typen af forandring, og hvordan strategien skal i spil i hverdagen.

Strategien skal være relevant, konkret og handlingsorienteret. Ikke mindst skal den have tydeligt ejerskab. Relevans kommer, når man formår at koble kommunikationen til vigtige forretningsmæssige problemstillinger eller perspektiver på længere sigt. Det kræver betydelig indsigt i forretningen og involvering fra andre i organisationen, fx fra en strategifunktion, salg/marketing eller HR-afdelingen. Implementeringen af en effektfuld strategi kræver, at dem, som strategien skal sætte retning for, har været involveret i udviklingsprocessen. Og så kræver det, at strategien bliver oversat til adfærd gennem konkrete mål, delmål og handlingsplaner samt involvering af organisationen. Det gør det mere enkelt at handle på den, følge op og gøre kommunikationsstrategien til en integreret del af organisationens hverdag. Det giver strategien liv og sikrer, at den ikke ender i skrivebordsskuffen.

Se eksempler på vores arbejde med kommunikationsstrategi: Udvikling af nordisk kommunikationsstrategi og Øget omtale i livsstilsmedier. 

Kristoffer Kej
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér