Lancering af koncernstrategi
for 140 ledere
Anders Monrad Rendtorff
Associeret seniorrådgiver
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk
TV 2 Danmark havde udviklet en ny koncernstrategi og skulle lancere den for alle chefer og medarbejdere. COVID-19 betød, at lanceringen måtte ske virtuelt.
TV 2 Danmark skulle lancere en ny koncernstrategi for sine 1300 medarbejdere i København og Odense. Det skulle ske efter et kaskadeprincip, hvor strategien først skulle præsenteres mere indgående for de 140 ledere. Herefter fulgte en lancering for alle medarbejdere og en intern kampagne.
Præsentationen for lederne var først tilrettelagt som fysiske møder over flere dage, og RelationsPeoples opgave var i samarbejde med kommunikations- og marketingafdelingen at planlægge og facilitere de fysiske møder.
Myndighedernes skærpede restriktioner i forbindelse med COVID-19 pandemien betød, at lanceringen af den nye strategi undervejs måtte ændres til en virtuel lancering på MS Teams.
RelationsPeople udviklede i samarbejde med TV 2 Danmark et koncept og program for lanceringen, og en rådgiver fra RelationsPeople faciliterede ’live’ en effektiv og involverende afvikling af lanceringen fra nyhedsstudiet i Odense. Det var en central pointe, at afviklingen på samme tid levede op til et produktionsmæssigt højt niveau og var reelt involverende.
Trods det virtuelle format blev deltagerinvolvering prioriteret højt. Samtidig var det vigtigt, at ledelsen skulle få feedback på de strategiske elementer, hvorfor chatfunktionen i Teams blev udnyttet til fulde for at dokumentere de mange decentrale break-outs.
Programmet indeholdt korte præsentationer fra de øverste ledere, diskussion for afdelingerne i break-out rooms med opsamling af hovedpointer i chatfunktionen, og opsamling med den administrerende direktør.
Resultatet var en effektiv kick-off over for lederne, en reelt involverende proces og en invitation til lederne om at arbejde videre med strategien. Og en ny vished for at ambitiøse virtuelle formater kan være engagerende og dermed meget anvendelige i TV 2 Danmarks udviklingsprocesser. Endelig betød afviklingen digitalt, at virksomhedens egne produktionsfolk kunne demonstrere agilitet og kompetence i nye formater – hvilket er en af de centrale pointer i strategien.