
Nivågaards Malerisamling: Udvikling af vision, mission og værdier
Nivaagaards Malerisamling er et populært lokalt mødested, og det har de seneste år oplevet en positiv udvikling i antallet af gæster. Ledelsen ønskede en stærkere vision, som vi hjalp dem med at udvikle.
Nivaagaards Malerisamling er et statsanerkendt kunstmuseum stiftet af godsejer Johannes Hage, der i 1908 overdrog sin private kunstsamling til offentligheden som en selvejende institution. På museet kan man opleve kunstværker fra den italienske og den nordeuropæiske renæssance, den nederlandske barok og den danske guldalder. Desuden viser museet to-tre årlige særudstillinger, ofte af nyere eller moderne kunst.
Nivaagaards Malerisamling er et populært lokalt mødested i Nivå, og stedet har de seneste år oplevet en positiv udvikling i antallet af gæster. For at styrke den fremtidige udvikling af museet, ønskede bestyrelsen at udvikle en ny vision og mission samt formulere museets værdier. Dette skulle ske med respekt for museets historie, men samtidig understøtte de strategiske målsætninger for museet.
RelationsPeople udviklede i samarbejde med bestyrelsen og museumsdirektøren det nye ledelsesfundament. Første del af projektet bestod af interviews med bestyrelsesmedlemmer og direktør. På baggrund af disse interviews, desk research og tidligere analyser formulerede RelationsPeople forslag til en ny vision og mission. Herefter udviklede museets medarbejdere i en workshop input til udvikling af værdier for museet. Forslag til et nyt ledelsesfundament med vision, mission og værdier blev efterfølgende godkendt af bestyrelsen.