Vinderspeciale: ”Et bæredygtigt byggeri kan styrke dit brand”

Vinderspeciale: ”Et bæredygtigt byggeri kan styrke dit brand”

Af
Julie Toft, Praktikant

16. maj 2019
Bygninger står for ca. 40% af det samlede energi- og materialeforbrug i Europa. En bygning med et lavt energiforbrug reducerer ikke blot bygningens CO2-aftryk. Hvis ejeren af bygningen kan kommunikere, at bygningen er bæredygtig, skaber det værdi for både ejer og lejer. Det er en af konklusionerne i det speciale fra Copenhagen Business School, der i år vandt RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom)-speciale.

Rasmus Grosen Olsen er forfatteren til vinderspecialet, der har belyst nye strategiske muligheder for, hvordan en ejendomsinvestor som PensionDanmark kan anvende Green Building Council Denmark som et strategisk brand community til at inddrage stakeholders. Og specialet kan ifølge forfatteren bruges i praksis.

”Specialets resultater kan være en inspiration til en ny praksis i strategisk CSR-kommunikation for investorer i byggesektoren med udgangspunkt i deres ejendomsportefølje. Én ting er, at bæredygtighedscertificeringerne finder sted, men hvis man ikke italesætter dem over for relevante interessenter og anvender certificeringen til at engagere dem i en co-branding dialog, udnytter man ikke bæredygtighedscertificeringens fulde kommercielle potentiale”, siger Rasmus Grosen Olsen.

Bygger bro mellem teori og praksis

Det er femte år i træk, at RelationsPeople og Copenhagen Business School (CBS) kårer det bedste cand.merc.(kom) speciale. Vejlederne på CBS nominerer specialerne, og i år var 10 specialer indstillet til prisen. En dommerkomite med repræsentanter fra både CBS og erhvervslivet valgte årets speciale. 

Prisen er blot en af de aktiviteter, som RelationsPeople er involveret i for at bygge bro mellem teori og praksis. Bureauets konsulenter deltager aktivt i forskning, udvikling af uddannelser, undervisning, opgavevejledning og har praktikanter fra videregående uddannelser. RelationsPeople har desuden tre rådgivere, der er eksterne lektorer på CBS.

Juryen fremhæver, at specialet er innovativt ved at koble bæredygtighedscertificering af bygninger og branding. 

”Risiko er en vigtig faktor i forbindelse med investeringer og derfor er det interessant at diskutere certificering som noget, der kan medvirke til at gøre ’bløde’ bæredygtighedsemner målbare,” siger Kristian Eiberg, adm. direktør, RelationsPeople.

 

Om prisen

Bag prisen står CBS og RelationsPeople. Men prisen følger 10.000 kr. til vinderen. Prisen blev overrakt for første gang i 2015 for at markere tiåret for, at den første dimittend fra cand.merc.(kom) blev uddannet. 

I 2019 bestod dommerkomitéen af:

- Lektor og studieleder Anne Vestergaard, Institute for Management, Society and Communication, CBS

- Lektor Karl-Heinz Pogner, Institute for Management, Society and Communication, CBS

- Kommunikationsdirektør Marion Hannerup, DI

- Direktør Peter Mejlby, Onboarding Group

- Formand for cand.merc.(kom.) alumni-foreningen Mai-Britt Petersen

- Adm. direktør Kristian Eiberg, RelationsPeople

 

Synes du også godt om denne artikel? Sign up til RelationPeoples nyhedsbrev, og vær blandt de første til at modtage vores nyheder.