Revitalisering af
bryggeribrand
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Nørrebro Bryghus ønskede at revitalisere sit corporate brand og skabe fornyet interesse om sine produkter.
Nørrebro Bryghus blev etableret i 2003 i Ryesgade på Nørrebro som et af de første, danske specialølbryggerier og står bag anerkendte specialøl som blandt andet New York Lager, Ravnsborg Rød og Bombay Pale Ale.
RelationsPeople stod sammen med den grafiske designvirksomhed Punktum Design for at udvikle navn og brandingplatform i 2003. Nørrebro Bryghus voksede og fik en bredere distribution, men samtidig blev markedet for specialøl mere modent, og både små og store nye specialølsbryggerier opstod. Der var derfor behov for at revitalisere mærket Nørrebro Bryghus og skabe fornyet interesse om virksomhedens specialøl hos kunder – ikke mindst blandt yngre forbrugere.
Sammen med bryggeriets ledelse planlagde og eksekverede RelationsPeople en kampagne med navnet ’Smagen af 2200’, som iscenesatte tilknytningen til Nørrebro og satte fokus på, hvordan bryggeriet konstant eksperimenterer med at brygge nye, spændende økologiske øl af høj kvalitet.
Kampagnen blev primært afviklet på sociale medier, hvor bryggeriet samlede indtryk fra Nørrebro i form af historier, fotos og film. Herefter blev tre lokale ambassadører med stærke rødder i nutidens Nørrebro valgt til at omsætte indtrykkene til tre nye øl. De tre færdige varianter af øllen blev tappet på flaske og sendt ud på caféer og restauranter på Nørrebro samt serveret i bryghusets restaurant i Ryesgade.
Københavnerne blev på Facebook inviteret til at vælge den øl af de tre, som de bedst kunne lide.
Som afslutning på kampagnen blev der afholdt en kåringsfest i Ryesgade, hvor den vindende øl blev udpeget. Ambassadører og bloggere blev inviteret med til festen og opfordret til at dele eventet i deres eget netværk. Den vindende øl blev efterfølgende markedsført under navnet ’Nørrebro’.