• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
VELUX Group Internationalt Employer branding-koncept
+ Tilmeld nyhedsbrev

Internationalt employer branding
koncept for VELUX Group

Kristoffer
Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Med en forventning om at det i fremtiden ville blive en udfordring at rekruttere og fastholde medarbejdere i produktions- og salgsselskaber, ønskede VELUX Group at udvikle et stærkt employer brand.

VELUX Group havde behov for at udvikle et stærkt employer branding koncept og få det udrullet internationalt på de markeder, hvor koncernen er til stede. Behovet bundede i en forventning om, at det i fremtiden ville blive en udfordring at rekruttere og fastholde medarbejdere i både produktions- og salgsselskaber samt på hovedkontoret.

RelationsPeople tilrettelagde en proces, hvor vi i tæt samarbejde med kommunikations- og HR-afdelingerne i VELUX Group udviklede alle projektets leverancer.

Første skridt var en analyse, der afdækkede de forretningsmæssige udfordringer og business casen for at udvikle et nyt employer brand. Det pegede blandt andet på, at projektet kunne nedbringe omkostningerne til eksterne rekrutteringskonsulenter. Et resultat af analysen var desuden en international kortlægning af forretningskritiske medarbejdertyper samt deres præferencer i forhold til valg af arbejdsplads.

Dernæst udviklede vi en employer value proposition ’A bright future’, som blev foldet ud i fire hovedbudskaber, underbudskaber og proof points. Med dette som fundament udviklede vi i samarbejde med vores samarbejdspartner The Unicorn et kreativt koncept, der definerede det fremadrettede visuelle udtryk for al employer brand kommunikation. Denne proces blev gennemført i tæt koordinering med de væsentligste interne stakeholdere i VELUX Group for at sikre sammenhæng med andre projekter og det corporate brand. Undervejs blev ideer og skitser testet i de relevante markeder i samarbejde med en ekstern analysevirksomhed.

For at sikre en effektiv udrulning af det samlede koncept udviklede vi en række værktøjer og leverancer i samarbejde med The Unicorn:

  • Til brug for segmentering af budskaberne udviklede vi 10 personaer, der repræsenterede forskellige medarbejdertyper – og for hver af dem en beskrivelse af deres vigtigste præferencer, samt mest relevante underbudskaber
  • Vi udviklede til brug for lanceringen en række medarbejderprofiler i form af både billeder og video. Desuden udviklede vi en række konkrete historier der gennem konkrete eksempler underbyggede budskaberne i employer brandet
  • For at klæde de interne employer branding ansvarlige bedst muligt på til at udrulle konceptet udviklede vi en budskabsmanual samt en employer brand manual med gode tips og retningslinjer om alt fra stillingsopslag til kampagner på sociale medier
  • Vi udviklede desuden design og indhold til et nyt jobsite, som udtrykte det nye koncept samt en konkret kampagne i et af datterselskaberne, der stod med et akut behov for rekruttering i forbindelse med en organisationsændring.

Med udgangspunkt i disse værktøjer og leverancer stod VELUX Group selv for den interne udrulning, der startede i maj 2021.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejCasesEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Alexandra Infantino Charquero og Kristoffer Kej
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.
Artikel
Er det en god idé at bruge ESG-budskaber i dit employer brand?
RelationsPeople Kommunikation og PR Bureau
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingESG
Budskaber om ESG spiller en afgørende rolle for tiltrækningen og fastholdelsen af medarbejdere, i hvert fald hvis man spørger de employer branding ansvarlige. Men budskaber om ESG er ikke nødvendigvis dem, de potentielle medarbejdere synes er vigtigst. Så hvad gør man?
Artikel
Holdning: Employer branding-indsatsen kan ikke alene drive arbejdet med at øge diversiteten
Employer Branding
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingHoldning
Vi har netop udgivet vores seneste rapport om employer branding-praksis ude i danske virksomheder. I vores undersøgelse har vi spurgt employer branding-professionelle ind til, hvordan man arbejder med strategi og måling, involvering af ledelsen, ESGs betydning for rekrutteringen, employee advocacy m.m.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin