Internationalt employer branding
koncept for VELUX Group
Med en forventning om at det i fremtiden ville blive en udfordring at rekruttere og fastholde medarbejdere i produktions- og salgsselskaber, ønskede VELUX Group at udvikle et stærkt employer brand.
VELUX Group havde behov for at udvikle et stærkt employer branding koncept og få det udrullet internationalt på de markeder, hvor koncernen er til stede. Behovet bundede i en forventning om, at det i fremtiden ville blive en udfordring at rekruttere og fastholde medarbejdere i både produktions- og salgsselskaber samt på hovedkontoret.
RelationsPeople tilrettelagde en proces, hvor vi i tæt samarbejde med kommunikations- og HR-afdelingerne i VELUX Group udviklede alle projektets leverancer.
Første skridt var en analyse, der afdækkede de forretningsmæssige udfordringer og business casen for at udvikle et nyt employer brand. Det pegede blandt andet på, at projektet kunne nedbringe omkostningerne til eksterne rekrutteringskonsulenter. Et resultat af analysen var desuden en international kortlægning af forretningskritiske medarbejdertyper samt deres præferencer i forhold til valg af arbejdsplads.
Dernæst udviklede vi en employer value proposition ’A bright future’, som blev foldet ud i fire hovedbudskaber, underbudskaber og proof points. Med dette som fundament udviklede vi i samarbejde med vores samarbejdspartner The Unicorn et kreativt koncept, der definerede det fremadrettede visuelle udtryk for al employer brand kommunikation. Denne proces blev gennemført i tæt koordinering med de væsentligste interne stakeholdere i VELUX Group for at sikre sammenhæng med andre projekter og det corporate brand. Undervejs blev ideer og skitser testet i de relevante markeder i samarbejde med en ekstern analysevirksomhed.
For at sikre en effektiv udrulning af det samlede koncept udviklede vi en række værktøjer og leverancer i samarbejde med The Unicorn:
- Til brug for segmentering af budskaberne udviklede vi 10 personaer, der repræsenterede forskellige medarbejdertyper – og for hver af dem en beskrivelse af deres vigtigste præferencer, samt mest relevante underbudskaber
- Vi udviklede til brug for lanceringen en række medarbejderprofiler i form af både billeder og video. Desuden udviklede vi en række konkrete historier der gennem konkrete eksempler underbyggede budskaberne i employer brandet
- For at klæde de interne employer branding ansvarlige bedst muligt på til at udrulle konceptet udviklede vi en budskabsmanual samt en employer brand manual med gode tips og retningslinjer om alt fra stillingsopslag til kampagner på sociale medier
- Vi udviklede desuden design og indhold til et nyt jobsite, som udtrykte det nye koncept samt en konkret kampagne i et af datterselskaberne, der stod med et akut behov for rekruttering i forbindelse med en organisationsændring.
Med udgangspunkt i disse værktøjer og leverancer stod VELUX Group selv for den interne udrulning, der startede i maj 2021.