Pressedækning for et godt formål
Hvert år går hele Danmark, DR og de 12 største NGO’er sammen for at samle penge ind til projekter i tredjeverdenslande under Danmarks Indsamling. Det store indsamlingsshow løber af stablen den første lørdag i februar på DR1, men forud for showet er gået mange måneders arbejde med indsamlingsaktiviteter. RelationsPeople har siden 2019 været PR-partner for Danmarks Indsamling.
I mange år har landsindsamlinger generelt været udfordret af dalende interesse og opbakning. Der kæmpes om de frivillige, bidragsydere og ikke mindst donationerne. Derfor er PR-indsatsen en hjørnesten i forhold til at sprede budskabet, opnå opbakning og sikre donationer. Målet er naturligvis at rejse flest mulige midler til de vigtige projekter ude omkring i verden, men det er også helt afgørende at skabe sammenhold på tværs af Danmark, hvor danskerne går sammen og løfter i flok.
I starten af samarbejdet fokuserede RelationsPeople især på at kortlægge og optimere organiseringen og prioriteringen af PR-indsatsen, da der var alt for mange små og spredte indsatser, som ikke udnyttede ressourcerne optimalt. Dette skete konkret gennem stakeholder management og sammensætningen af PR-pakker til nøglepersoner, som spredte dem videre ud gennem deres netværk. Overskriften har været ’mere impact med de samme midler’, og målsætningen var, at hver enkelt bidragsyder kunne blive mere selvhjulpen til at kontakte presse og bruge sociale medier. Denne indsats fortsatte i år to, og i år tre har vi primært kunne bruge kræfterne på at få de gode historier endnu længere ud i alle afkroge af Danmark godt hjulpet på vej af den omfattende presseplan, som vi hvert år udvikler og eksekverer.
I arbejdet med PR for Danmarks Indsamling koordinerer RelationsPeople desuden på tværs af DR-redaktionerne, produktionsselskabet, sekretariatet bag Danmarks Indsamling og de mange, mange ildsjæle, der hvert år finder på konkrete indsamlingsaktiviteter.
Allerede efter det første år så vi positive resultater i antallet af presseomtaler sammenlignet med året forinden, og siden er Danmarks Indsamling hvert år vokset i antallet af omtaler.
Læs mere om Danmarks Indsamling her.