Rebranding af norsk bryggeri
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Nøgne Ø er et bryggeri for specialøl, som ligger i Grimstad i det sydlige Norge. Da bryggeriet blev startet, var det en pioner indenfor specialøl i Norge, og voksede siden til at blive Norges største specialølsbryggeri.
Efter mange succesfulde år oplevede bryggeriet en afmatning i salget. Det skyldtes, at mærket især af yngre kunder blev opfattet som mindre attraktivt i en branche, der var blevet mere moden, og hvor salget blev drevet af nye øl og nye bryggerier.
Udfordringen var at repositionere bryggeriet med respekt for både oprindelsen og de forventninger, som forbrugere har på et modent marked for specialøl. Ledelsen kontaktede derfor designvirksomheden Punktum Design og RelationsPeople, der tidligere sammen havde udviklet corporate branding platform og visuel identitet for Nørrebro Bryghus i Danmark.
Rådgivere fra RelationsPeople og Punktum Design interviewede først ledere, bestyrelse, og professionelle kunder i Norge. Herefter udviklede RelationsPeople og Punktum Design en corporate branding platform, en ny visuel identitet og et system for produktlabels – alt sammen med en løbende inddragelse af virksomhedens øverste ledelse.
Den nye visuelle identitet blev lanceret til et stort event på bryggeriet for medarbejdere, ledelse og professionelle kunder og eksternt gennem bl.a. annoncer i SAS’ inflight magasin Scandinavian Traveler, film og på sociale medier.